یک کشف تقریبا اتفاقی در آزمایشگاهی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا امیدواری ها را برای یافتن روش های درمانی جایگزین برای یکی از انواع سرطان خون افزایش داده است.
کد خبر: ۷۸۲۲۰۲
تبدیل سلول سرطانی به سلول ایمنی

در این روش، سلول های خطرناک به گلبول های سفید که عوامل مناسب خونی هستند تبدیل می شوند.

این سلول های ایمنی همچنین قادرند دیگر سلول های سرطانی و خطرناک را شناسایی و نابود کنند بنابراین فرصتی برای مبارزه علیه یکی از تهاجمی ترین سرطان های خون فراهم می آورند.

محققان دانشگاه استنفورد در خصوص چشم انداز این کشف هیجان زده هستند زیرا این نوع سرطان خون اغلب برای بیشتر بیماران عواقب سختی دارد.

پروفسور «راوی ماجتی» و تیم همراه وی که دستاوردشان در مقاله ای در آخرین نسخه مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم روز دوشنبه منتشر شد مدعی است این کشف تقریبا به صورتی اتفاقی و پس از آنکه نوعی از سلول های سرطان خون را از یک بیمار جمع آوری کردند روی داد.

وی گفت:ما تلاش می کردیم این سلول ها را با مهیا کردن انواع مختلف موادمغذی و فاکتورهای رشد زنده نگه داریم. ما دیدیم برخی اوقات این سلول ها به گلبول سفید یا همان ماکروفاژها (بیگانه خوارها) تبدیل می شوند. ما به جای نادیده انگاشتن این اتفاق، تصمیم گرفتیم علت ایجاد این تغییر را بررسی کنیم.

ماجتی و گروه وی بر سر دلیل این تغییر بحث های فراوانی داشتند تا اینکه یکی از محققان این گروه مطالعه ای را به یاد آورد که نشان داده بود سلول های اجدادی سلول B (از انواع سلول های ایمنی) موش، زمانی که در معرض فاکتورهای رونوشت شده مشخصی قرار می گرفت، می توانست به ماکروفاژها، (گلبول سفید) تبدیل شود.

این بدان معنی بود که علت اصلی این تغییر شکل سلولی، ترکیبی پروتئینی است که با توالی مشخصی از دی ان ای در هم تنیده شده بود.

این ترکیب، سلول های خطرناک را به ماکروفاژهایی تبدیل می کند که همچون سگ های شکاری، سلول های سرطانی را تعقیب و نابود می کنند.

این سلول های سرطانی نه تنها به گلبول های سفید تبدیل شدند بلکه سیستم ایمنی بدن با استفاده از آنها با انواع پاتوژن ها نیز مبارزه می کند.

ماجتی افزود: درمان های دیگر مانند شیمی درمانی نیز سیستم ایمنی را برای ردیابی و نابودی سلول های سرطانی تحریک می کند اما ما روشی را ایجاد کرده ایم که سلول های بد را دقیقا به سلول های خوب تبدیل می کند.

برنامه ریزی مجدد سلول های سرطانی برای تبدیل به سلول های ایمنی می تواند راهبردی جدید برای درمان لوسمی باشد اما پروفسور ماجتی هشدار داد سال ها طول می کشد تا بتوان داروی خاص آن را تولید کرد.

وی با بیان اینکه تحقیق کنونی این گروه تحقیقاتی در مرحله مقدماتی است، گفت: ما تاکنون این آزمایش ها را در شرایط آزمایشگاهی انجام داده ایم. ما هنوز مجبوریم آن را بر روی مدل های حیوانی و موش ها آزمایش کنیم. پس از آن با آزمایش های بالینی بر روی انسان آن را پی خواهیم گرفت.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها