مرور اتفاقات فرهنگ و هنر در سال 93

نت بالا و نت پایین موسیقی

امسال برای موسیقی، هم سال خوبی بود و هم سال بد. بعضی اتفاقات خیلی خوب بود و بعضی دیگر خیلی بد... اتفاقات خوب امیدوارکننده بود و اتفاقات بد نگرانی‌هایی را برای اهالی موسیقی به جا گذاشت. در ادامه به مرور برخی از این اتفاقات می‌پردازیم.
کد خبر: ۷۸۱۸۶۰
نت بالا و نت پایین موسیقی

پای لنگ کنسرت‌ها

کنسرت‌ها یک پای اقتصاد موسیقی هستند. پایی که امسال بشدت لنگید. کنسرت‌های وحید تاج، مجید خراط‌ها و امید جهان، چارتار، گروه بادگیر، محسن یگانه، سیروان خسروی، شهرام ناظری، عماد طالب‌زاده، لیان، گروه پیکلاویه و علیرضا قربانی اجراهایی بود که امسال به دلایلی اعم از معلوم و نامعلوم لغو شد. این اتفاق از یک سو خوراک خبری رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه را فراهم کرد و از طرفی گلایه‌های زیادی را در داخل کشور به همراه داشت. امیدواریم سال 94، سال بهتری در این زمینه باشد.

سال تلخی برای زنان

زنان نوازنده امسال روزهای تلخی را پشت‌سر گذاشتند. آنها با شرایطی مواجه شدند که در شهرستان‌ها حق حضور روی صحنه و اجرای موسیقی را نداشتند. این اتفاق به حواشی تلخی نیز انجامید و حریر شریعت‌زاده، همسر سالار عقیلی را در یکی از کنسرت‌ها در میانه اجرا از صحنه حذف کردند و اجازه ندادند اجرا را به پایان برساند. این اتفاق واکنش سالار عقیلی را هم در پی داشت و او گفت که غافلگیر شده و نمی‌دانسته باید چه واکنشی نشان بدهد؛ نه دلش می‌خواسته سالن را ترک کند، چرا که مردم بلیت تهیه کرده و به کنسرت آمده بودند و نه می‌توانسته رفتار زشتی را که با همسرش شده نادیده بگیرد. این رفتارهای غلط که دلایل نامعلومی هم دارد جای بررسی قانونی دارد. حضور زنان روی صحنه به عنوان نوازنده نه مشکل شرعی دارد، نه عرفی و نه قانونی و نباید هیچ مرجعی جز قانون درباره آن تصمیم‌‌گیری کند.

برنامه‌های موسیقی آزاد! آموزش موسیقی تعطیل!

این عبارت ساده و در عین حال پیچیده ماجرای سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران است. نهادی که کلاس آموزشی‌اش در عرصه موسیقی را تعطیل کرد و همچنان پای این تعطیلی ایستاده است. البته در ابتدا تعطیلی کلاس‌های آموزشی موسیقی به دلایلی چون برگزاری آزمون از مربیان و... انجام شد، اما بعد دیگر خبری از فعالیت دوباره کلاس‌ها نشد. این ماجرا یادآور اتفاقاتی است که سه سال پیش با چنین بهانه‌هایی بر سر ارکسترهای ملی و سمفونیک هم آمد و تا همین یکی دو ماه پیش ارکسترها را تعطیل کرد. به نظر می‌رسد مدیریت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری روی خوشی به موسیقی نشان نمی‌دهد. البته نکته جالب اینجاست که برنامه‌هایی با حضور هنرمندان و اهالی موسیقی در فرهنگسراها برگزار می‌شود و تنها کلاس‌های آموزشی تعطیل شده است.

کیتارو با یک دنیا خاطره

امسال نوازنده شهیر ژاپنی کیتارو به ایران آمد و به مدت سه شب در تالار کشور به اجرای موسیقی پرداخت. این اتفاق برای علاقه‌مندان به موسیقی او تجربه بی‌نظیری بود. بسیاری از آنها تا زمانی که پا به سالن نگذاشته و شاهد اجرای موسیقیدان مورد علاقه‌شان نبودند، نمی‌توانستند این اتفاق را باور کنند. سفر کیتارو هر چند حاشیه‌هایی چون گرو گرفته شدن سازها از سوی تالار کشور و پرداخت نشدن دستمزد نوازندگان را در پی داشت، اما می‌توان آن را یک قدم مثبت در راستای حضور موسیقیدان‌های بین‌المللی در ایران دانست. البته عالیم قاسیم‌اف آذربایجانی هم همراه دخترش در تهران روی صحنه رفت و حاشیه‌ها گریبان دختر او فرغانه را گرفت و او نتوانست در شب پایانی اجرا پدرش را همراهی کند. شنیده می‌شود «یانی» آهنگساز و نوازنده مشهور یونانی و انور براهم، نوازنده تونسی عود در سال آینده در کشورمان روی صحنه خواهند رفت.

آغازی دوباره برای ارکستر سمفونیک

ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی سه سال بود که تعطیل شده بودند. تا این که بالاخره مدیران فرهنگی وزارت ارشاد به وعده خود عمل کرده و ارکستر سمفونیک تهران را دوباره راه‌اندازی کردند. ارکستر در هفته‌ای که گذشت پس از سه سال تعطیلی با هدایت علی رهبری روی صحنه رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها