سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساسی رسیده است و تلاش می‌شود فاصله بین مذاکرات کم شود.
کد خبر: ۷۸۱۷۲۰
مذاکرات به مرحله پیچیده و حساسی رسیده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مرضیه افخم امروز چهارشنبه در آخرین نشست خبری خود در سال 1393 با بیان اینکه تاکنون چندین دور مذاکره بین آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی امریکا و وزرای خارجه ایران و امریکا صورت گرفته است، گفت: گفتگوهای بسیار فشرده و حساسی درباره مسائل هسته‌ای کشورمان در لوزان سوئیس ادامه دارد.

وی افزود: امروز هم مدیران سیاسی در سطح 1+5 در لوزان حاضر می‌شوند و برنامه‌هایی برای ادامه مذاکرات دارند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساسی رسیده است و تلاش می شود فاصله بین مذاکرات کم شود.

افخم گفت:‌ در حوزه بحث‌های فنی پیشرفت خوبی رخ داده و تقریباً بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است و درباره مباحث سیاسی و توافق‌ها گفتگوها ادامه دارد.

وی افزود: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ابعاد حقوقی و پیچیده موضوع هسته‌ای را دنبال می‌کند.

خبرنگاری پرسید: آیا درست است که گفته می‌شود توافق لوزان قرار است در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد انجام شود و امکان دارد که همه تحریم‌ها علیه ایران لغو نشود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: تیم مذاکره‌کننده با اشراف کاملی که بر همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی دارد همه زوایا را در نظر دارد و روی آنها کار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون گفتگوهای حقوقی و سیاسی بسیار پیچیده‌ای در جریان است، گفت: سطح حرفه‌ای تیم مذاکره‌کننده جای نگرانی ندارد و دوستان هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

توافق بر سر همه موضوعات

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که برخی شایعه کرده‌اند ایران قرار است به تعهدات فراپادمانی ان‌پی‌تی تن در دهد گفت: این ها شایعه است.

مرضیه افخم افزود: درباره موضوعات مورد گفتگو ، برخی رسانه‌ها و محافل شایعاتی منتشر می‌کنند.

وی گفت: اعضای مذاکره‌کننده در دو سمت بارها گفته‌اند که اگر بر سر همه موضوعات توافق نشود هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

افخم تصریح کرد: همه ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی در این مذاکرات مد نظر است و البته بخشی از موضوعاتی که در پیرامون آن منتشر می‌شود گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

خبرنگاری پرسید: قطعنامه هفتم منشور سازمان ملل متحد که گفته می‌شود قرار است توافقنامه در ذیل آن امضا شود مربوط به نقض صلح است؛ آیا اگر ایران این تعریف را بپذیرد به صورت ضمنی نپذیرفته که برنامه هسته‌ای‌اش نقض صلح است؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: تیم مذاکره‌کننده در پی این است که اگر توافقی حاصل شود تضمین طرف مقابل برای اجرای توافق چیست و طرف‌های مذاکرات در صورت هر نوع توافق احتمالی، چه تضمینی برای اجرای آن می‌دهند.

وی گفت: مطمئن باشید تیم کارشناسی مذاکرات ایرانی آنقدر قوی است و بر موضوعات مختلف اشراف کامل دارد که جای هیچ نوع نگرانی نیست و باید صبر کنید و متناسب با روند پیشرفت مذاکرات قضاوت کنید.

خبرنگار دیگری درباره مهلت مطرح شده درخصوص مذاکرات برای پایان ماه مارس پرسید که افخم پاسخ داد: در پایان مذاکرات ماه نوامبر یکی از مباحث هیئت‌های مذاکره‌کننده در سطح وزرا این بود که تا پایان مارس به راه‌حل‌هایی دست یابند.

وی افزود: قرار شد راه‌حل‌ها پیدا شود و بتوانند تا پایان این ماه ببینند که این راه‌حل‌ها چیست و بعد بنشینند روی جزئیات و نگارش و بقیه بحث‌ها کار کنند.

خبرنگاری پرسید: مدیر روزنامه کیهان اعلام کرده است که امریکا دلیلی ندارد تحریم‌ها را بردارد؛ نظر شما چیست؟ که سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از مباحث مهم مذاکرات تحریم‌هاست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات اعلام کرده که لغو همه تحریم‌ها خواست ایران است و بر این اساس مذاکره را شروع کرده و طبیعتاً باید راه‌حل‌هایی برای این مسئله و شیوه و راه و ابعاد حقوقی آن پیدا شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مذاکرات بحث ها ادامه دارد و نتیجه کار نشان‌دهنده این است که چطور به اهدافمان رسیده‌ایم.

خبرنگار دیگری پرسید: مدیر این روزنامه اخیراً اعلام کرده پذیرش قطعنامه ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خلاف امنیت ملی است؛ نظر شما در این باره چیست؟ که افخم پاسخ داد: تیم مذاکره‌کننده با اشراف کامل بر زوایای مختلف مندرج در قطعنامه و ابعاد حقوقی آن کار را دنبال می‌کند.

وی افزود: دفاع از حقوق ایران و تنظیم هر توافق احتمالی که از آن به عنوان توافق خوب برای جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنیم مفادی دارد که کاملاً سنجیده خواهد بود.

مسئله حقوق بشر ایران کاملاً سیاسی است

افخم درباره گزارش احمد شهید و ادعای حقوق بشری علیه ایران گفت:مسئله حقوق بشر کاملاً عیان است که دیگر، مسئله سیاسی شده و از سازوکار حقوق بشری خارج شده است.

وی با بیان اینکه ایران همکاری بسیار خوبی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی با سازوکارها و عوامل مربوط به حقوق بشر دارد، افزود: حضور فعال ایران در شورای حقوق بشر و مشارکت فعال و مسئولانه در قبال شهروندان از این نمونه‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ایران به حقوق بشر توجه جدی دارد و این به یک باور در سطح بین‌المللی در حال تبدیل شدن است.

وی افزود: البته در کنار آن تلاش‌های سیاسی مغرضان و معارضان را شاهد هستیم.

افخم با تأکید بر اینکه به نظر ما باید به پدیده حقوق بشر، فنی نگریسته و به پیشرفت‌ها و واقعیت‌های کشور ما توجه جدی شود، گفت: متأسفانه در بخشی از این گزارش‌ها به نظرات و مستندات ارائه شده ایران توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش حقوق بشری درباره شهروندان خود تلاش می‌کند، افزود: امیدواریم سازوکار حقوق بشر از نگاه سیاسی دور شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دیدار نمایندگان ما با احمد شهید این موضوعات ابراز شده و انواع مستندات غیرواقعی که وی ارائه کرده، مورد نقد قرار گرفته است.

افخم افزود: امیدواریم یک نگاه کاملاً بی‌طرفانه و واقع‌بینانه به‌تدریج در این باره در سطح بین‌المللی تقویت شود.

وی گفت: در عین حال، جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه همکاری با موضوع حقوق بشر فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آستانه 29 اسفند، سالروز قطع دست‌اندازی خارجی بر منابع انرژی ایران قرار داریم و به همین خاطر، مقاومت جدی ایرانیان را برای احقاق حقوق خود تبریک می‌گوییم.

افخم افزود: سال 1393 آکنده از اقدامات فشرده دیپلماتیک و تحولات پرشتاب در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و در دفاع مجدانه و مدیریت جهادی در صیانت از منافع ملی و و ارتقای آن در قالب گفتگوهای فشرده دیپلماتیک و مقطعی و مستمر هسته‌ای با دیگر بازیگران مطرح جهانی بود.

وی اضافه کرد: این تلاش‌ها در جهت تقویت تصویر ملت ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، امنیتی‌زدایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، تقویت پیوند دوستی با کشورهای منطقه و همسایگان و حضور فعال در مباحث مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

تروریسم، افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی از حوادث تلخ سال 1393

افخم گفت: تروریسم، افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی از حوادث تلخ سال 1393 بود که مردم منطقه و جهان به‌خصوص مسلمانان را آزرده‌خاطر کرد.

وی افزود: امیدواریم در سال پیش رو، صلح و آرامش بر پایه حاکمیت تدبیر و اعتدال ازطریق دوری از افراط‌گرایی و تندروی و مقابله دسته‌جمعی با تروریسم کور با احترام به حقوق همه ملت‌ها گسترش یابد.

افخم گفت: همچنین امیدواریم بحران جعلی درباره پرونده هسته‌ای ایران که نمونه بارز توان ملی و بومی ایران برای پیشرفت است به حل و فصل عادلانه و عاقلانه بینجامد.

وی افزود: امیدواریم مقاومت مردم ایران با تلاش تیم مذاکره‌کننده به تثبیت حقوق هسته‌ای ایران منجر شود و حقوق ملت ما برای بهره‌برداری از این منبع انرژی صلح‌آمیز تضمین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها