با پایان مرمت حصار پیرامونی ارگ قدیم

«بم» میزبان گردشگران نوروزی می‌شود

باغ فتح‌آباد کرمان به عنوان یکی از بناهای تاریخی زیبای کرمان، پس از حدود نیم قرن متروکه بودن، امسال مرمت و بازسازی شده است تا با پایان یافتن سال‌های انزوا و تنهایی، در ایام تعطیلات نوروز امسال برای نخستین بار درهای آن به روی گردشگران گشوده شود و آنها بتوانند از معماری زیبای این باغ ایرانی دیدن کنند.
کد خبر: ۷۸۱۵۰۱
بازگشایی باغ تاریخی کرمان پس از 50 سال

باغ فتح‌آباد که در دو کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است، از آثار عصر قاجار و از یادگارهای فضلعلی خان بیگلربیگی است که عبور آب روستای فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می‌بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های 1253 تا 1263 هجری قمری برمی‌گردد و مصالح به کار رفته در عمارت آن از خشت خام و تزئین آن با گچ است. در مقابل سر در این باغ حوضی به ابعاد 60 در 5 متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود و علاوه بر سر در باغ که ساختمانی دو طبقه دارد، طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده است. همچنین به فاصله حدود 30 متری ضلع شرقی بنای اصلی، عمارت چهار فصل قرار دارد که در یک طبقه با پلان منسجم و چهارگوش مربع بنا شده است.

فضلعلی خان قراباغی ملقب به بیگلربیگی در دو دوره حکومت و فرمانروایی خود بر کرمان که مجموعا بیش از پنج سال به طول انجامید، این باغ را در خارج از شهر کرمان احداث کرد که تا زمان نصرت‌الممالک اول و دوم نیز از عمارت باغ فتح‌آباد استفاده می‌شده است.این باغ تاریخی طی چند دهه متروکه و به محل تجمع معتادان و افاغنه تبدیل شده بود، تا این که از اردیبهشت امسال عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز شد و تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که باغ فتح‌آباد کرمان الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است می‌گوید: اکنون این باغ به یکی از زیباترین بناهای تاریخی مرمت شده کرمان تبدیل شده است.محمد جهانشاهی می‌افزاید: با توجه به افزایش سفر گردشگران خارجی به استان کرمان پیش‌بینی می‌شود امسال گردشگران داخلی و خارجی زیادی از بناهای تاریخی کرمان همچون باغ فتح‌آباد بازدید کنند و صنعت گردشگری کرمان رشد قابل توجهی را داشته باشد.

آمادگی ارگ بم

علاوه بر باغ فتح‌آباد، ارگ تاریخی بم نیز امسال از آمادگی بیشتری برای پذیرایی از گردشگران نوروزی برخوردار است و مکان‌های دیدنی آن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است از این رو مدیر پایگاه میراث جهانی ارگ بم، از پایان بازسازی اصطبل و آب انبار ارگ تاریخی بم و تغییر کاربری آن به چایخانه سنتی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی خبر می‌دهد.

افشین ابراهیمی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: برای نوروز امسال آماده‌سازی پارکینگ خودروها، سرویس بهداشتی، واحد‌های خدماتی، بلیت‌فروشی و چاپ بروشورهای راهنمای ارگ انجام شده است.

وی با بیان این که در ایام تعطیلات نوروز هر شب فیلمی از روند مرمت ارگ بم در محل ورودی ارگ به نمایش گذاشته می‌شود، می‌افزاید: برپایی نمایشگاه ماکت، عکس و فیلم در داخل ارگ و نمایشگاه دست‌یافته‌های باستان‌شناسی در ساختمان اداری ارگ از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است .وی با اشاره به این ‌که امسال مسیر بازدید مردم از ارگ بم را توسعه داده‌ایم تصریح می‌کند: اکنون گردشگران از دروازه اصلی ورودی ارگ تا انتهای سرباز خانه را می‌توانند براحتی بازدید کنند و درکنار این مسیر اصلی، مسیرهای فرعی نیز برای بازدید در نظر گرفته شده است.همه ساله در تعطیلات نوروز گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور به استان کرمان سفر می‌کنند تا ضمن بازدید از آثار و بناهای تاریخی این استان همچون باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم، مجموعه‌های تاریخی گنجعلی خان و وکیل، کلوت‌های شهداد و...، از آب و هوای چهار فصل آن نیز لذت ببرند.

استانی که در بخشی از آن در فاصله چند کیلومتری از هم، گرم‌ترین نقطه کره زمین و یکی از سردسیرترن نقاط استان کرمان واقع شده است. همچنین جنوب این استان با آب و هوای بهاری، دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، سرسبز و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، بخش دیگری از تنوع تاریخی و طبیعی این استان است. برای تعطیلات نوروز امسال نیز همانند سال‌های قبل تسهیلات و امکانات متعددی برای اقامت و بازدید گردشگران نوروزی در استان کرمان پیش‌بینی شده است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان این‌ که استان کرمان با آمادگی کامل در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، اسکان و پذیرایی، آماده پذیرش مسافران نوروزی است، می‌گوید: به این منظور بیش از 4000 اتاق مربوط به تاسیسات گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیر‌ها و حدود 5200 کلاس درس مدرسه با درجه‌بندی‌های الف، ب و ج در نظر گرفته شده است.محمد جهانشاهی، می‌افزاید: بیش از 2500 کیلومتر از محور‌های مواصلاتی گردشگری در نقاط مختلف استان تحت پوشش طرح اطلاع‌رسانی راهنمایان گردشگری قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: امسال در مناطق جنوبی استان کرمان شرایطی فراهم شده است تا گردشگران در کنار لذت بردن از طبیعت، از نمایشگاه‌های صنایع دستی، مراسم آیینی آداب و رسوم مردم جنوب استان کرمان و سایت‌های باستانی کنار صندل جیرفت، شهر دقیانوس و روستاهای تاریخی متعدد دیدن کنند.

حکمت قاسمخانی / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها