فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: گزارش‌های مردمی از حمله پلنگ به دام‌های عشایری و روستایی در مناطق حفاظت شده و آزاد در تمامی شهرستان‌های استان بیانگر افزایش جمعیت این گونه ارزشمند جانوری است.
کد خبر: ۷۸۱۴۸۳
افزایش جمعیت پلنگ​ها در کهگیلویه و بویراحمد

جمشید عیدی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا به وجود گونه‌های جانوری غیر از کل و بز ازجمله خرس قهوای و پلنگ در کوه دنا اشاره کرد و افزود: در برخی فصول سال شاهد نگرانی برخی کشاورزان از خسارات خرس‌ها به محصول باغ‌های واقع در دامنه دنا هستیم.

وی با یادآوری این که کوه دنا زیستگاه 165 گونه جانوری است، اظهار کرد: ناظر سازمان حفاظت محیط زیست در طرح سرشماری وحوش که هفته گذشته اجرا شد، در نخستین لحظه ورود به کوه دنا از تماشای یک قلاده پلنگ اظهار خوشحالی کرد.

عبدی‌پور بیان کرد: اگر چه نسل برخی گونه‌های جانوری به دلیل برخی غفلت‌ها در چند دهه قبل و به دلیل افزایش سلاح غیرمجاز کاهش یافت، ولی مراقبت‌های ویژه با وجود کمبود نیروی محیط‌بان از پارک ملی دنا و دیگر مناطق حفاظت شده شکار ممنوع و حتی آزاد با مشارکت مردمی صورت می‌گیرد.

وی به کمبود نیروی محیط‌بان در این استان اشاره کرد و گفت: برای حفاظت مطلوب حدود 300 هزار منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع به 150 محیط بان دیگر نیاز است.

عبدی‌پور به پراکندگی مناطق حفاظت شده این استان اشاره کرد و افزود: مراقبت محیط زیست به تنهایی با حوزه گسترده و نیروی انسانی محدود کافی نیست، بلکه عامه مردم باید مدافع حفظ محیط زیست و گونه‌های حیات وحش باشند و در عین حال مشارکت مردمی و فرهنگ حفظ محیط زیست رو به افزایش است.

پارک ملی دنا با 93 هزار وسعت در چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها