عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین

دادگاه مجرمان بالای یک میلیارد علنی برگزار می شود

باند بزرگ تبهکاری که با جعل اسناد ملکی و تامین وثیقه های سنگین از آنها برای آزاد کردن زندانیان و مجرمان اقتصادی استفاده می کردند دستگیر شدند.
کد خبر: ۷۸۱۳۸۹
انهدام باند جعل سند برای آزادی مجرمان اقتصادی + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پلیس آگاهی تهران بزرگ، سرهنگ مسعود منفرد، جانشین پلیس آگاهی ناجا با اعلام خبر انهدام باند بزرگ جعل سند درباره جزییات فعالیت اعضای دستگیر شده این باند، گفت: تحقیقات از اعضای این شبکه تو درتو که سرکرده آن زنی سابقه دار است نشان می دهد آنها با اجرای نقشه ای حساب شده از طریق آگهی در روزنامه ها افرادی را که نزدیکان شان به زندان افتاده و برای آزادی نیازمند سند بودند را به دام می انداختند و در ادامه با گرفتن پول های کلان به آنها سندهای جعلی ارائه می کردند.

وی افزود: تحقیقات در حالی ادامه داشت که ‌ چندی قبل یکی از بازپرس‌های دادسرای جرایم اقتصادی به سند یکی از متهمان مشکوک شد و رسیدگی به این موضوع را به آگاهی محول کرد و در بررسی ها معلوم شد در جریان آزاد شدن متهم وثیقه ای که او برای آزادی استفاده کرده جعلی است. این اولین سرنخ بود و دنبال کردن آن باعث شد کاراگاهان این شبکه را شناسایی کنند.

سرهنگ منفرد درباره اینکه متهمان چطور طعمه های شان را به دام می انداختند، اظهار داشت: آنها ابتدا در روزنامه ها برای سپردن وثیقه آگهی می دادند و ادعا می کردند برای آزاد کردن متهمان می توانند وثیقه گذاری کنند. آنها دفتری در غرب تهران دایر کرده بودند که همه ملاقات های شان در آنجا انجام می شد. یکی از آنها طعمه ها را انتخاب می کرد و با او وارد مذاکره می شد اما سرکرده باند زنی سابقه دارد بود که همراه با ۳ مرد اسناد جعلی را تهیه می کرد. آنها حتی مهرهای دادگستری را هم جعل کرده بودند و با استفاده از آنها با دادسراهای مختلف نیز مکاتبه می کردند.

به گفته جانشین پلیس آگاهی ناجا، اعضای باند ابتدا به عنوان سندگذار به صورت فیش حقوقی متهمان را آزاد می کردند، اما پس از مدتی که درآمد زایی خوبی داشتند شروع به تبلیغ در روزنامه های کثیرالانتشار به عنوان وثیقه گذار و سند برای آزادی زندانیان کردند. در واقع به متهمان سند اجاره می دادند و در قبال آن پولهای هنگفتی می‌گرفتند که بستگی به نوع جرم و مبلغ وثیقه گذاری داشتند که خوشبختانه پس از بررسی و تحقیقات میدانی موفق به دستگیری این باند شدیم. تعداد آنها شش نفر بود که سه نفر خانم و سه نفر آقا که یکی از آنها جاعل اصلی این اسناد بود و ساخت مهرهای جعلی و یکی از آنها متاسفانه وکیل بود که با اینها از نظر حقوقی و تنظیم قرارداد هماهنگ می کرده و بابت این موضوع درصد قابل توجهی پول دریافت می کرد.

منفرد با بیان اینکه متهمان سابقه کیفری داشتند، افزود:‌ یکی از بانوان چندین فقره سابقه کلاهبرداری و نگهداری مواد مخدر داشت. سردسته این باند یکی از بانوان است که دستگیر شده است که با آگهی در روزنامه ها و مذاکرات اولیه با نیازمندان و درخواست کنندگان و هماهنگ کننده نفرات بعدی و تنظیم سند از طریق جاعل سند بوده است. جاعل سند برای خود اسم مستعار انتخاب کرده و معروف به «مهران محسنی» بوده است. خانواده زندانیان از طریق آگهی روزنامه ها با فعالیت باند مذکور آشنا می شدند و بعد با مراجعه به دفترشان قرارداد می بستند

معامله در دفتر سردسته باند، خانم «م-ز» صورت می گرفته است. بعد از قرارداد، سند مورد نیاز را به دادسرا معرفی می کردند و اقدامات بعدی که شامل کارشناسی سند و استعلامات مربوط به اصالت سند جهت وثیقه گذاری و تمام مراحل را با جعل انجام می دادند. این باند در مدت فعالیت موفق شدند در شهرهای تهران و حومه و استان های اردبیل و کردستان برای آزادی زندانیان وثیقه گذاری نمایند. و بعضی از زندانیان را از زندان آزاد کردند که با توجه به دستگیری این افراد و اعتراف آنها طی مکاتبه با مراجع قضایی و اطلاع رسانی با همکاری خیلی خوب قوه قضاییه مجددا زندانیان آزاد شده دستگیر و به زندان اعاده شدند.

جانشین پلیس آگاهی ناجا شمار متهمانی که با این روش از زندان آزاد شده اند را هفت تن اعلام کرد و افزود: برخی هم با گذاشتن وثیقه در حال پیگیری بودند و با توجه به دستگیری و کشف اسناد مربوطه موفق به آزادی نشدند.

وی در پاسخ به این پرسش که این باند چه مدتی مشغول فعالیت بودند، گفت: زمانی که اینها شروع کردند و با توجه به سخت گیریهای مراجع قضایی در نحوه وثیقه گذاری و استعلامات مربوطه شروع فعالیت اینها مدت طولانی نبود و پس از چند ماه موفق به دستگیری این افراد شدیم و همه مدارک جعلی و مهرهای ساخته شده جعلی در محل زندگی متهم جاعل «مهران محسنی» کشف شد.

به گفته سرهنگ منفرد، جرم بیشتر افرادی که با اسناد جعلی آزاد شده بودند ، اقتصادی و جرایم مهم بود که با وثیقه های میلیاردی «جعلی» آزاد شده بودند و به جرایم اقتصادی و جرایم دیگر می پرداختند.

وی با بیان اینکه تحصیلات این 7 نفر دانشگاهی بوده بعضی از اینها از جعلی بودن سند و مراحل وثیقه گذاری کاملا مطلع بودند و برخی از آنها در خصوص جعل سند اطلاعی نداشتند، افزود: خانم های اعضای باند برای وثیقه گذاشتن (به عنوان چهره های موجه) به دادسرا مراجعه و پیگیر آزادی زندانیان می شدند در حالی که یکی از بانوان این باند شش نفره که به دادسرا مراجعه می کرده دارای سابقه کیفری که بعضا جعل و کلاهبرداری هم بوده است. همین فرد اقدام به وثیقه گذاشتن برای بیش از۳۰ نفر زندانی کرده و هفت زندانی آزاد نموده است. روش اصلی باند مذکور در جذب زندانیان ازطریق نشر در مطبوعات و ایجاد مکالمه با مرتبطین خود در زندان بود و از این طریق با شناسایی افراد نیازمند وثیقه گذاری کرده با خانواده شان ارتباط و در این میان مبالغ کلانی نیز دریافت می کردند.

سرهنگ منفرد درباره نحوه ارایه سند توسط اعضای این باند گفت: تمام سندهای جعلی به نام این خانم ها بوده و با ارایه سند جعلی به نام خودشان به دادسرا مراجعه حضوری داشتند و پاسخ استعلامات درخواستی هم به نام این افراد به صورت جعلی به دادسرا ارایه شده است. دلیل مطرح کردن این پرونده به خاطر این است که مردم عزیز فریب ظاهر افراد و عناوینی که دارند و دفترهای شیک را نخورند و در خصوص آگهی های روزنامه ها بررسی و تحقیقات کامل و شناخت لازم را به دست آورده و سپس با سیر مراحل قانونی، شخصا از سیکل مراحل قانونی مطلع و با بررسی کامل به این گونه مسایل دست بزنند که خدای ناکرده با این گونه شیادان برای خود و زندانیان در بند گرفتاری مجدد و جدیدی درست نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها