پس از دیدار با وزیر انرژی آمریکا

صالحی: در ۹۰درصد مسایل فنی توافق داریم

دور جدید مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس در جریان است. مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع و یک مرحله‌ای در حالی ادامه دارد که برخی مواضع و سخنان مطرح شده از سوی کشورهای غربی امری قابل توجه است.
کد خبر: ۷۸۱۳۴۹
آمریکا همچنان به کج‌راهه می‌رود

بخشی از این مواضع را در سخنان جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا می‌توان مشاهده کرد. وی در سخنان خود تاکید می‌کند که مذاکرات به نتایج خوبی رسیده و موانع سیاسی مانع از رسیدن به توافق نهایی شده و طرفین در حال بررسی این مسئله هستند.

این ادعای کری در حالی مطرح می‌شود که در باره آن چند نکته قابل توجه است. نخست آنکه فلسفه وجودی گروه 1+5 بررسی مسئله هسته‌ای ایران بوده که صرفا در قالب هسته‌ای است و موارد دیگر را شامل نمی‌شود. به گفته خود غربی‌ها آنها به دنبال راستی آزمایی در باره انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. این امر یعنی آنکه مذاکرات صرفاً فنی بوده و ماهیت دیگری برای آن وجود ندارد.

دوم آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارد که مذاکرات با 1+5 صرفاً در چهار چوب مسائل هسته‌ای است و اجازه باز شدن هیچ پرونده دیگری به مذاکرات را نمی‌دهد چرا که در صلاحیت 1+5 نیست و حق ورود به این مسائل را ندارد.

سوم آنکه توافق سال گذشته در ژنو برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای بوده و در آن سخن از امور سیاسی نشده است لذا واژه مواضع سیاسی برای رسیدن به توافق یک واژه انحرافی است که از سوی سران غرب مطرح می‌شود.

نکته بسیار مهم آنکه مسئله تحریم‌ها نیز بخشی از متن مذاکره هسته‌ای است و ماهیت سیاسی ندارد چرا که تحریم‌ها با ادعای مقابله با فعالیت هسته‌ای ایران وضع شده‌ است پس نتیجه مذاکرات باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.

با توجه به حقایق جاری در مذاکرات و این اصل اساسی که مذاکرات صرفا هسته‌ای و فنی ‌است می‌توان گفت که تاکید آمریکایی‌ها بر سیاسی کردن مذاکرات می‌تواند برگرفته از چند اصل باشد. اولاً آمریکا با این رفتارها نشان می‌دهد که به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست و هر بار به بهانه‌ای چوب لای چرخ مذاکره می‌گذارد. ثانیاً درخواست‌های سیاسی آمریکا امری بدون منطق و زیاده‌خواهانه است که برگرفته از سلطه‌گری آنها در منطقه است این سلطه‌گری را در سخنان اوباما می‌توان دید که می‌گوید رفتارهای ایران مغایر با منافع و امنیت آمریکا در منطقه است.

این سئوال اساسی مطرح است که آمریکا که ساکن منطقه نیست چگونه ایران را مخل امنیت و منافع خود در منطقه می‌داند. این سئوال یک پاسخ دارد و آن نگاه استعماری آمریکا به منطقه است در حالی که ایران همواره با آن مخالفت کرده و تاکید دارد که منطقه باید منطقه صلح و ثبات باشد که صرفاً با همگرایی منطقه بدون حضور خارجی تحقق می‌یابد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که لفاظی‌گری مبنی بر موانع سیاسی سندی بر بی‌صداقتی آمریکا در به نتیجه رسیدن مذاکرات است و چنانکه جهانیان تاکید دارند مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات با آمریکا خواهد بود که با زیاده‌خواهی و سیاسی کردن مذاکرات مانع توافق شده است.

جام جم آنلاین - قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها