وقتی هدف گم می شود

اعراب و ارتش مشترک

مرور اتفاقات سیاسی سال

خاورمیانه جدید بر مدار مقاومت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و به تعبیر رهبر انقلاب، همان دلقکی که در کنگره آمریکا علیه کشورمان سخن گفت، در آخرین تلاش‌هایش برای به بن‌بست کشاندن گفت‌وگوهای هسته‌ای، مدعی شد ایران در حال «بلعیدن» کشورهای عربی است.
کد خبر: ۷۸۱۱۰۳
خاورمیانه جدید بر مدار مقاومت

اصطلاحی تحقیرآمیز برای کشورهای خاورمیانه که با هدف تحریک آنها علیه کشورمان صورت گرفت. این درحالی است که آنچه نتانیاهو و تندروهای دیگر قدرت تحمل آن را ندارند، نه بلعیدن کشورهای منطقه، بلکه افزایش روزافزون قدرت ایران در منطقه‌ای است که بیش از هر زمان دیگر به یک دولت ثبات‌بخش نیاز دارد.

در سال 93 و بویژه پس از علنی‌شدن خطر تروریست‌های داعش برای منطقه و جهان، ایران تنها دولتی بود که از مشروعیت کافی برای کمک به همسایگان خود برای مقابله با خطر تروریسم برخوردار بود. قرابت فرهنگی و مذهبی تهران به مردم کشورهایی چون عراق، سوریه، یمن، لبنان، بحرین و برخی دیگر از کشورهای منطقه باعث شده مردم این کشورها در برابر خطر بی‌ثباتی، هرج و مرج و تروریسم به کشورمان به چشم یک ناجی بنگرند.

هرچند این واقعیت که تهران جزیره ثبات منطقه و الهه نجات خاورمیانه است، در راستای منافع بازیگران غربی و برخی کشورهای عرب منطقه نیست، ولی قدرت تهران در ایستادگی در برابر تروریست‌ها به‌ اندازه‌ای است که اکنون حتی کشورهای غربی نیز از نقش مثبت کشورمان در برقراری ثبات در خاورمیانه قدردانی می‌کنند. پس از آن‌که کمک‌های مستشاری تهران به کردهای عراق باعث مقاومت آنها در برابر داعش شد و نیز به ‌دنبال بازپس‌گیری برخی اراضی تصاحب شده از سوی مدعیان دولت اسلامی با کمک کشورمان در جریان عملیات آزادسازی تکریت، آمرلی و...، حالا جهان بخوبی می‌داند تنها کشوری که برخلاف ائتلاف چهل‌تکه غربی در مقام عمل در برابر تروریست‌ها ایستاده، ایران است.

هرچند برخی این نفوذ و قدرت اثرگذاری ایران بر منطقه را برخلاف منافع خود ارزیابی کرده و در همین راستا از طریق کمک به تروریست‌ها و دمیدن بر آتش تندروی برای تضعیف کشورمان تلاش می‌کنند، اما واقعیت این است که تثبیت دولت اسد در سوریه، نجات عراق از چنگ تکفیری‌ها، کمک به مردم کشور یمن و نیز حفظ لبنان در برابر فشار متجاوزان صهیونیست تنها گوشه‌ای از دستاوردهای تهران در منطقه در سالی بود که گذشت و در سال 94 در صورت اجرای توافق هسته‌ای باید منتظر دستاوردهای بیشتری بود که از ‌اکنون برخی رقبای منطقه‌ای و تندروها در تل‌آویو را نگران کرده است.

محبوبیت روزافزون سردار سلیمانی در کشورهای عربی که نه به پشتوانه قدرت نظامی کشورمان، بلکه به‌دلیل نفوذ فرهنگی و فکری تهران به وقوع پیوسته نشان می‌دهد اتحاد «تروریسم ـ صهیونیسم» در خاورمیانه روزهای خوشی در انتظار نداشته و سال بعد، سال پیروزی محور مقاومت در منطقه‌ای است که نقشه جدید آن، جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها