در لوزان سوئیس صورت گرفت

ظریف و کری پای میز مذاکره

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی وی صبح امروز در لوزان سوئیس پای میز مذاکره نشستند.
کد خبر: ۷۸۰۹۷۹
ظریف و کری پای میز مذاکره

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دقایقی پیش در لوزان مذاکرات دو جانبه را آغاز کردند.

بر اساس این گزارش در این مذاکرات علی اکبر صالحی، سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حسین فریدون و همچنین ارنست مونیز و وندی شرمن نیز حضور دارند.

مذاکرات ایران و آمریکا در حالی در لوزان از صبح روز گذشته آغاز شده است که این دور از مذاکرات از اهمیت ویژه ای برای طرفین برای دست یابی به توافق برخوردار است.

در پی تمدید دوباره توافق ژنو در نوامبر در وین طرفین توافق کردند که تا پایان مارس (۱۱فروردین ماه) به تفاهم سیاسی دست پیدا کرده و تا تیر ماه بتوانند توافق جامع حاصل کنند.

سید عباس عراقچی در مصاحبه ای در این باره گفته است :سیزدهم فروردین تاریخی است که طرفین تصمیم گرفته‌اند تا این تاریخ حداقل به یک گره‌گشایی در موضوعات موجود رسیده باشند. یعنی به نقطه‌ای برسیم که بگوییم توانستیم به راه‌حل برسیم و قفل‌ها را باز کنیم، و حالا حداقل سه ماه دیگر باید ادامه دهیم تا کار را تمام کنیم. اما اگر در آن تاریخ به این نتیجه برسیم که قفل‌ها سرجای خودشان باقی هستند، ممکن است بگوییم برای چه ادامه دهیم؟ وقتی ما نمی‌توانیم قفل‌ها را باز کنیم جزئیات را هم نخواهیم توانست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در مصاحبه دیگری با خبرگزاری ریانوستی درباره این دور از مذاکرات گفت: علیرغم پیشرفت‌هایی که در ادوار اخیر گفت‌وگوها صورت گرفت، اما همچنان شکاف‌ها و اختلافات جدی پابرجاست.

اما وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز در مصاحبه ای اعلام کرده است که وقتی یکشنبه‌شب برای اولین بار با محمدجواد ظریف (در لوزان سوئیس) دیدار و گفت‌وگو کنم، درک بهتری از جایی که در حال حاضر (در فرایند مذاکرات) قرار داریم، به دست خواهم آورد.

به هر حال وزیر امرو خارجه کشورمان بعد از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا فردا عازم بروکسل خواهد بود و با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود به میزبانی فدریکا موگرینی دیدار می کند.

به گفته اعضای نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای دو روز پایانی هفته جاری در این دور از مذاکرات می تواند تعیین کننده باشد و در صورت حضور وزرای خارجی ۶ کشور احتمال دست یابی به یک تفاهم سیاسی وجود دارد.

اما با این وجود تلاش جدی ایران قطعا دست یابی به راه حلی عاقلانه و عادلانه با کشورهای ۱+۵ در همه موضوعات خواهد بود که همان طور که وزیر امور خارجه پیش از این نیز به عنوان برنامه عملی اعلام کرده بود؛ در صورت حصول چنین تفاهمی مراحل نگارش متن توافق جامع آغاز خواهدشد. از سوی دیگر نیز حصول این توافق همان طور که ایران بارها بیان کرده است باید بر سر همه موضوعات و شامل همه جزییات و کلیات باشد و قطعا چنین توافقی باید در بردارنده احترام و عزت ملی و ضامن حقوق طبیعی ملت ایران باشد.

بر این اساس نکته اصلی به ویژه در این مرحله از مذاکرات اراده سیاسی طرف مقابل است که بارها بر آن تأکید شده است و به نطر می رسد با توجه به اعلام پیشرفت هایی که در دورهای اخیر مذاکرات در موضوعات فنی شده است و باقی ماندن برخی موضوعات از جمله بحث تحریم ها، طرف مقابل باید در رفع تحریم ها ارده خود را نمایان کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها