رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کنگره آمریکا حدود ۴۰ بار آبروی خود را برای شنیدن حرف های پوچ و بی محتوای نتانیاهو ریخت.
کد خبر: ۷۸۰۴۵۶
کنگره آمریکا ۴۰ بار آبروی خود را ریخت

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شو تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: کنگره آمریکا حدود ۴۰ بار آبروی خود را برای شنیدن حرف های پوچ و بی محتوای او ریخت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما چون این سخنان در صحنه بین المللی با اعتنا مواجه نگردید و مورد تمسخر واقع شد در اقدام نسنجیده دیگر تعدادی از سناتورهای آمریکا طی نامه ای ادعایی مطرح کردند که از نظر نظامات بین المللی حیثیت و جایگاه حقوقی این کشور ضربه شدیدی وارد نمود و نشان داد حمایت های مالی صهیونیستی چگونه عارضه سبک سری سیاسی ایجاد نموده است.

لاریجانی تاکید کرد: این گروه با دست خود بی اعتمادی به آمریکا را برای همگان معنا کرد و برای همه دولت ها در سطح جهان این سوال را ایجاد نمودند که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا یا مذاکره با این دولت در واقع با چه دولتی مذاکره می کنند؛ با دولتی که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می کند از اقتدار کافی برخوردار است یا با هیچ.

لاریجانی باب اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: رهبر انقلاب به درستی در این باره از واژه سقوط سیاسی استفاده نموده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این اقدام سنا برای مذاکره کنندگان کشور ما توجه بیشتری ایجاد کند که در هرگونه توافقی با ۵+۱ برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایطی این گونه اقدامات خودآمیز را پرهزینه نمایند.

وی ادامه داد: به هر تقدیر پاسخ عمل ناپسند تعدادی از اعضای سنا صرفا اعلام موضع سیاسی نیست بلکه تدبیر هوشمندانه در توافقات جهت خنثی نمودن این کار و یا پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه باشد.

لاریجانی اظهار داشت: ۵+۱ نیز توجه داشته باشد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون تر از ان پی تی صرفا با لغو تحریم ها ممکن می گردد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دوستان مذاکره کننده امیدوار است با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی اعتمادی که آمریکایی ها طرح نموده اند با دقت عمل کافی گام های جدید را بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات ناپسند و زشتی که عده ای نسبت به علی مطهری داشتند گفت: همین جا لازم می دانم از رئیس جمهور محترم و ریاست محترم قوه قضاییه که دستورات اکید برای بررسی موضوع داده اند تشکر کنم و امیدوارم با پیگیری جدی این گونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه کن شود.

برخورد فیزیکی به خاطر اظهارنظر خلاف نظام است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد. سوال این است مقصود از نظام چیست؟ نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است. مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نصب قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می توانند اظهار نظر نمایند، لذا اقدامی از این سنخ که برخورد فیزیکی و غیر قانونی به خاطر اظهارنظر فردی آن هم نماینده مجلس صورت پذیرد یک اقدام مخالف نظام است.

وی تاکید کرد: تصور نشود این اقدامات کمک به نظام است بلکه درست خلاف آن اقدامی مخالف و مغایر نظام است.

بازتاب خارجی حمله به علی مطهری

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به نظر صریح مقام معظم رهبری که در قبال «این گونه اقدامات فرمودند خلاف است و کسانی که به نظر ما تعهد دارند بدانند» و مسئولین را موظف فرمودند که با این گونه اقدامات که جلسات را بر هم می زند برخورد شود.

لاریجانی ادامه داد: از طرفی باید توجه نماییم که این صنف اقدامات فقط تبعات داخلی ندارد. ایران به عنوان مهمترین کشوری در منطقه که دارای ثبات قوی می باشد و نظامی دموکراتیک دارد با این روش ها در انظار مردم سایر کشورها لطمه جدی می خورد چراکه برخی ذهن های بیمار مترصدند که این حوادث را برجسته کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر یونسی گفت: برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران در این چند وقت بیان شد و دیدید که چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.

لاریجانی گفت: بحث در درستی عقایدی که مطرح می شود نیست؛ بحث در این است که فایده اظهار نظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید بیاییم و نظامی سختگیرانه طراحی کنیم که افراد نتوانند نظرات خود را بیان کنند. لذا شیوه درست در یک نظامی که آزادی بیان رکن آن است این است که پاسخ نظرات که تصور می شود دقیق نیست ارائه گردد.

وی ادامه داد: این امر موجب به شکل گیری نوعی گفتگوهایی انتقادی در کشور می شود. طبعا بیش از 99 درصد از آرای مختلف با این روش مورد بررسی قرار می گیرند که مبنای آن جدال احسن است.

وی ادامه داد: ممکن است مواردی توهین یا افترا یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که در این موارد دادگاه های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کنند نه اینکه اقداماتی غیر قانونی از این سنخ صورت گیرد.

لاریجانی تاکید کرد: قانون برای رفع این گونه مرافعات وضع گردیده است نه اینکه هرکس سرخود حتی برای دفاع از حق خود اقدام کند. حتی اگر تعدی در حد قتل باشد صاحبان دم نمی توانند خود بدون مجوز دادگاه عمل کنند.

حمله به مطهری توجیه علمی، قانونی و شرعی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مخصوصا کسانی که به نوعی محل رجوع عده ای هستند یا قدرتی دارند که باید مراقب باشند که نه تنها از گفتار و کردار آنها تلقی مباح بودن این گونه رفتارها استشمام نشود بلکه باید تلاش نمایند فرهنگ قانون گرایی را که امام (ره) در نظام جمهوری اسلامی آن را مبنای شرعی دادند رایج نمایند.

وزارت کشور و اطلاعات موضوع را بررسی کند

لاریجانی گفت: وزارت کشور و وزارت اطلاعات باید با این مسئله برخورد جدی کنند و هم افرادی که به این امور می پردازند توجه کنند اقدامات آنان نه توجیه دینی دارد نه توجیه انقلابی و نه توجیه قانونی.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود انتخاب آیت الله یزدی به عنوان ریاست مجلس خبرگان را تبریک گفت.

لاریجانی از تلاش های وزارت اطلاعات در آزادی دیپلمات عزیز ایرانی آقای نیکبخت هم سپاس گزاری کرد و گفت: برای آقای نیکبخت آرزوی توفیق داریم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها