مجموعه جهانی تخت‌جمشید از جمله آثار تاریخی کشور است که سالانه بویژه در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور و خارج از کشور است که این حجم از بازدیدکننده در یک دوره کوتاه‌مدت و طی سال‌های گذشته فرسایش تدریجی این اثر را به دنبال داشته، از همین رو سازمان میراث فرهنگی نوروز امسال برای بازدید از این مجموعه زمان‌بندی خاصی را در نظر گرفته تا بازدید از این مجموعه تاریخی در طول ایام نوروز و ساعات مختلف روز انجام شود.
کد خبر: ۷۸۰۳۱۶
زمان‌بندی بازدید نوروزی از تخت‌جمشید

آثار تاریخی تخت‌جمشید نوروز 93 به عنوان پربازدیدترین نقطه گردشگری فارس معرفی شد؛ آثاری که نمادهایی از نوروز و سال نو را در نقش و نگارهای باستانی خود از دوران کهن به یادگار دارد. بازدید از این محوطه به حدی بود که طبق آمار میراث فرهنگی، گاهی روزانه به حدود صدهزار نفر نیز می‌رسید؛ امری که نه‌تنها لزوم توجه ویژه به این محوطه و ساماندهی جامع و کامل و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم را در آن ضروری می‌نماید، بلکه از سوی دیگر ورود این حجم از گردشگر در آن واحد می‌تواند آسیب‌هایی نیز به این محوطه وارد کند.

خوشبختانه این مساله امسال مورد توجه مسئولان امر در میراث فرهنگی قرار گرفته است، به طوری که به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، درصدد برآمده‌اند ورود گردشگران به بخش‌های مختلف مجموعه جهانی تخت‌جمشید را زمان‌بندی کنند تا از فرسایش کاخ‌های این محوطه جلوگیری شود.

محمدحسن طالبیان با اشاره به تعطیلی پنج کاخ «تچر»، «دروازه ملل»، «سه‌در»، «هدیش» و «آپادانا» در ایام نوروز در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: در طول سال‌های گذشته در مسیر برخی کاخ‌ها مانند «تچر» تعداد زیادی گردشگر عبور کرده‌اند که به مرور باعث فرسایش آنها شده است.

به گفته وی، براساس مطالعاتی که انجام شده است، اگر بیشتر از این میزان گردشگران به این محوطه کوچک وارد شوند،‌ فرسایش آن کاخ‌ زیادتر می‌شود، چون آنها بیش از این ظرفیت حضور گردشگر را ندارند.

طالبیان تاکید می‌کند: با توجه به حجم زیاد ورودی گردشگران در ایام نوروز و در برخی از روزهای سال به این محوطه جهانی، به دنبال این هستیم تا بازدیدکنندگان را در سطح پارسه ـ پاسارگاد توزیع کنیم، تا همه گردشگران در یک زمان به یک بخش وارد نشوند.

تخت جمشید در حال خانه‌تکانی

مسافرانی که نوروز امسال به شیراز سفر می‌کنند و قصد بازدید از مجموعه تخت جمشید را دارند، امسال شاهد تغییرات دیگری نیز در این مجموعه تاریخی خواهند بود. به طور مثال درهای موزه تخت‌جمشید با ساماندهی اشیا و فضای موزه نوروز امسال به روی مردم باز خواهد شد.

مصیب امیری، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان فارس در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر موزه تعطیل و سال گذشته مرحله اول آن دوباره راه‌اندازی شد. امسال نیز با تلاش انجام گرفته نسبت به ساماندهی اشیای موزه و ویترین‌های موزه‌ای و همچنین فضای موزه، شاهد گشایش دوباره تمام موزه هخامنشی خواهیم بود.

از سوی دیگر این روزها اگر سری به مجموعه جهانی تخت‌جمشید در استان فارس بزنید شاهد فعالیت تیم‌های مختلفی خواهید بود که مشغول خانه‌تکانی و آماده‌سازی مجموعه جهانی برای استقبال از نوروز و مهمانان نوروزی هستند.

امیری درباره آماده‌سازی مجموعه جهانی تخت‌جمشید نیز یادآور می‌شود: امسال تلاش شده با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته از مسافران در نوروز سال گذشته، نسبت به رفع مشکلات و کاستی‌های این محوطه اقدام و مجموعه ساماندهی شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ازدحام جمعیت در تخت‌جمشید بویژه در ایام نوروز که گاهی به ورود نزدیک به یکصد هزار نفر در روز نیز رسیده است، وجود سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی از پیشنهادات مردم بوده که باوجود تلاش‌های صورت گرفته در سالیان گذشته که تعداد چشمه‌های موجود در تخت‌جمشید تا 300 چشمه افزایش یافت، اما همچنان نیاز به سرویس‌های بیشتر و البته مناسب‌تر احساس می‌شد که برای نوروز امسال با افزایش یکصد چشمه سرویس بهداشتی هم‌اکنون مجموعه دارای 400 چشمه سرویس است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفرهای فارس با بیان این‌که تجمع سرویس‌های سیار بهداشتی در محوطه سمت راست ورودی تخت جمشید باعث ازدحام جمعیت در یک مکان و خستگی مردم می‌شد، می‌گوید: از همین رو امسال سرویس‌های بهداشتی در چند نقطه این مجموعه قرار داده شده است.

امیری با اشاره به این‌که تمام محوطه پیرامون مجموعه نیز از وجود علف‌های هرز و خار و خاشاک پاکسازی شده است، می‌افزاید: از یک کیلومتر قبل از ورودی تخت‌جمشید نیز جنگل‌های پیرامون از وجود زباله و علف و خاشاک در حال پاکسازی است. همچنین گلکاری و به‌سازی فضای سبز محوطه و پاکسازی و به‌سازی باغ‌های پیرامون مجموعه و هرس کردن درختان مجموعه نیز انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به این‌که بیش از 400 سطل زباله موجود در محوطه تخت‌جمشید نیز به‌سازی و رنگ‌آمیزی شده است، یادآور می‌شود: در پنج نقطه مختلف مجموعه، آبخوری‌های جدید احداث شده و آبخوری‌های قدیمی نیز به‌سازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته امیری، تاسیسات برقی کل مجموعه مورد بازنگری و رفع نقص قرار گرفته و تمام تیرهای برق موجود در مجموعه پاکسازی و رنگ‌آمیزی شده است و دوربین‌های مداربسته به‌سازی و به منظور مراقبت از مکان در ایام نوروز تعداد مراقبین مجموعه افزایش خواهند یافت.

این مقام مسئول همچنین به استقرار 70 نفر از راهنمای گردشگری برای توضیحات و اطلاع‌رسانی مناسب به بازدیدکنندگان خبر داده و یادآور می‌شود: کلاس‌های توجیهی آموزش ویژه و کاربردی و آشنایی با قوانین و مقررات مجموعه جهانی برای این راهنمایان در هفته گذشته برگزار شد.

وی تصریح می‌کند: احیا و آماده‌سازی نمازخانه‌های مجموعه، به‌سازی مبلمان، اصلاح مسیر عبور و مرور اتومبیل‌ها در پارکینگ تخت‌جمشید و تسطیح و چمن‌کاری باغچه‌ها از دیگر اقدامات میراث فرهنگی برای راحتی بازدیدکنندگان از این مجموعه در ایام نوروز است.

تخت‌جمشید در 55 کیلومتری شمال شیراز، در محدوده شهرستان مرودشت قرار گرفته و آن طور که مسئولان استان فارس می‌گویند: ستادهای تسهیلات نوروزی این استان در تعطیلات پیش رو می‌کوشند تا سفری متفاوت را برای مهمانان نوروزی فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها