مدیرعامل منطقه ویژه اقثتصادی خلیج فارس عنوان کرد:

1.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ایجاد سایت صنایع دریایی در محدوده منطقه خرمشهر در حال مطالعه اولیه و مکان یابی است و برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی مهیا خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۰۱۰۴
جذب سرمایه با ایجاد سایت صنایع دریایی در منطقه آزاد اروند

اسماعیل زمانی در رابطه با رشد و فعالیت در بخش صنعت اظهار داشت: واردات ماشین‌آلات و قطعات یدکی همچنین مواد اولیه، به منظور فعالیت صنعتی در منطقه آزاد اروند از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است.

وی افزود : امکان صادرات کالاهای تولید‌ شده در منطقه آزاد اروند به سایر نقاط کشور از طریق مرز شلمچه، راه آهن، خرمشهر - بصره، راه آبی اروندرود و بندر خرمشهر و دسترسی به خلیج فارس و آب‌های آزاد از طریق اروند‌رود، از مزایای این منطقه برای سرمایه گذاری صنعتی است.

فرصت مناسب سرمایه گذاری

زمانی اتصال به شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و شبکه ریلی سراسر کشور از طریق ایستگاه راه‌آهن - خرمشهر، وجود بندر خرمشهر به عنوان دومین بندر کانتینری کشور و بندر آبادان در محدوده منطقه، نزدیکی به بندر امام خمینی(ره) و داشتن فرودگاه بین‌المللی فعال با پروازهای منظم داخلی و خارجی را از دیگر مزایایی دانست که می تواند برای سرمایه گذاری در این منطقه فرصتی مناسب به شمار رود.

معافیت مالیاتی برای فعالیت‌های اقتصادی به مدت 20 سال

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اتصال به شبکه سراسری برق، بهره‌مندی از آب شیرین و اراضی گسترده در سطح منطقه و معافیت مالیاتی برای کلیه فعالیت‌های اقتصادی به مدت 20 سال از تاریخ بهره‌برداری از دیگر مزایایی است که می توان با سرمایه گذاری در این منطقه به آن دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی به هر میزان از درصد سهام در این منطقه وجود دارد.

زمانی با بیان اینکه این منطقه دارای موقعیت و مزایای طبیعی بسیار مناسبی جهت فعالیت صنایع مربوط به کشتی‌سازی، تاسیسات و سازه‌های دریایی است، افزود: پروژه عظیم ساخت سکوهای حفاری دریایی توسط شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر و تعداد زیادی واحد‌های کشتی‌سازی و شناورسازی در حال تولید و فعالیت هستند.

سرمایه گذاری در بخش صنایع پایین دستی

وی همچنین با بیان اینکه با وجود ذخایر نفتی در نزدیکی منطقه و پالایشگاه بزرگ آبادان و وجود پتروشیمی می‌توان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع پایین‌دستی آنها سرمایه‌گذاری کرد، گفت: هم‌اکنون تعدادی از صنعتگران در این زمینه مشغول فعالیت هستند و در این راستا منطقه آزاد اروند پس از بررسی‌های زیست محیطی و زیرساخت‌ها اقدام به ساخت شیمی‌شهر جهت فعالیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی کرده است.

چندی پیش اسماعیل زمانی در نشست خبری نسبت به وضعیت منطقه آزاد اروند اشاره کرده و گفته بود: این منطقه در جنوب غرب ایران و شمال غرب خلیج فارس قرار گرفته که شامل شهرهای خرمشهر و آبادان می‌شود که در پایان دولت هشتم برای آنکه این منطقه آسیب‌دیده از جنگ از لحاظ اقتصادی و فرهنگی توسعه یابد نیز به عنوان منطقه آزاد اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های پس از جنگ بیشتر به بازتابی فیزیکی در این منطقه توجه شده تا بازتابی اقتصادی، خاطرنشان کرد: زمانی آبادان شهر صنعت نفت ایران بود و خرمشهر نیز یکی از بنادر مهم کشور محسوب می‌شد اما پس از جنگ به دلیل تخریب و مهاجرت افراد، شهرها و بنادر دیگر رقبای این منطقه شدند و به گونه‌ای از محوریت اقتصادی خارج شد.

زمانی به این نکته اشاره کرد که دولت یازدهم طی یک سال اخیر اراده جدی‌تری را برای استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار داده تا حدی که اکنون 75 میلیارد تومان برای بازسازی 3 بیمارستان شهرهای خرمشهر و آبادان اختصاص داده است که امیدواریم با توجه به قرابت عراق و میل عراقی‌ها برای استفاده از ظرفیت درمانی ایران بتوان گردشگری سلامت را در منطقه آزاد اروند پررنگ‌تر کرد.

قرار گرفتن در مرکز بزرگترین حوزه انرژی جهان

مدیرعامل منطقه آزاد اروند قرار گرفتن در مرکز بزرگترین حوزه انرژی جهان را یکی دیگر از مزایای این منطقه دانست و گفت: از طرف دیگر این منطقه در کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال منطقه آسیا قرار گرفته است که ظرفیت چند میلیارد دلاری دارد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل جنگ بین ایران و عراق و غرق شدن بسیاری از شناورها عمق منطقه‌ آزاد اروند کاهش یافته که نیاز به لایروبی دارد و اخیرا توافقاتی با عراق صورت گرفته تا این مغروقه‌ها خارج شده و لایروبی در این حوزه انجام گیرد.

اجرای پروژه های فولادی

زمانی همچنین از اجرای 3 پروژه بزرگ فولادی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: فولاد کاوه با 2.5 میلیون تن واحد نورد تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود و فولاد شهید جهان‌آرا که قرارداد آن با سازنده‌های اسپانیایی امضا شده ظرف 2.5 سال آینده برای تولید 2 میلیون و 500 هزار تن فولاد به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته وی، همچنین واحد دیگر فولاد با ظرفیت 1.5 میلیون تن به همت یک سرمایه‌گذار کویتی صرفا با رویکرد صادراتی در دست احداث است.

احداث بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور

مدیرعامل منطقه آزاد اروند همچنین از در دست احداث بودن بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور با ظرفیت 47 هزار تن خبر داد و افزود: 5 پالایشگاه کوچک در حوزه صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی مجوز گرفته‌اند و شیمی‌شهر برای استقرار واحد‌های پایین‌دستی پتروشیمی و پالایشگاهی در این منطقه ایجاد خواهد شد که نقش مهمی در اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت. (شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها