تحریم‌های موجود یکسال دیگر تمدید شد

تمدید وضعیت اضطراری ایران از سوی اوباما

در حالی که اختلافات دولت آمریکا و کنگره این کشور به ظاهر! بالا گرفته است و هر دو طرف برای اثبات خود تلاش می‌کنند، اوباما رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های این کشور علیه ایران را یکسال دیگر تمدید کرد.
کد خبر: ۷۷۹۵۹۹
تمدید وضعیت اضطراری ایران از سوی اوباما

به گزارش جام جم آنلاین پس از انتشار نامه 47 سناتور کنگره آمریکا علیه گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران موج گسترده‌ای علیه این اقدام جمهوری خواهان بالا گرفت و حتی اوباما آن را مسخره خواند اما پس از گذشت چند روز از انتشار نامتعارف این نامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های موجود این کشور علیه ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

47 نماینده کنگره آمریکا در نامه خود گفته‌اند که توافق احتمالی هسته‌ای با ایران تنها تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اعتبار خواهد داشت و پس از آن بازنگری می‌شود.

چنین مواضعی در حالی اکنون مطرح می‌شود که گفت‌وگوهای هسته‌ای در مرحله حساس و سرنوشت سازی قرار گرفته است و البته شواهدی هم دال بر نزدیک شدن به توافق هسته‌ای دیده می‌شود.

اما از سوی دیگر نبود تضمین‌های لازم، فشارهای مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا بر گفت‌وگوها، لابی‌های صهیونیست‌ها علیه دستیابی به توافق هسته‌ای هم در جریان مذاکرات وجود دارد که کار را دشوارتر کرده است.

در چنین شرایطی است که اوباما برای چندمین سال متوالی شرایط اضطراری علیه ایران را تمدید می‌کند و شاید برای آن که امتیازی را به کنگره بدهد تا از فشارهای آن بر روی موضوع هسته‌ای ایران بکاهد تحریم‌های ایران را یکسال دیگر تمدید می‌کند.

اوباما در نامه خود به کنگره آمریکا نوشته است؛اقدامات مشخص و سیاست های دولت ایران همچنان تهدیدی غیر عادی و جدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست. بنابراین بر اساس بخش 202 قانون فوریت های ملی من تحریم های موجود علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید می کنم.»

اوباما همچنین بر اهمیت مذاکرات بین ایران و گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) تاکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به طرح اقدام مشترک بین گروه پنج به اضافه یک و ایران اشاره کرد که 20 ژانویه سال 2014 به اجرا درآمد و این نخستین بار طی یک دهه گذشته بود که ایران موافقت کرد اقداماتی مشخص را برای متوقف شدن پیشرفت برنامه هسته ای خود و حتی کاهش بخش هایی از این برنامه هسته‌ای انجام دهد.

این برای چندمین بار است که اوباما رئیس جمهور آمریکا اذعان و اعتراف می‌کند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق اولیه به تعهدات خود پایبند بوده است، اما در مقابل کشورهای غربی به ویژه آمریکا پس از توافق اولیه هسته‌ای بارها توافق را زیر پا گذاشتند.

چشم انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای پس از نامه کنگره و اعمال قانون از سوی نمایندگان جمهوری خواه آن روند به توافق رسیدن را پیچیده‌تر کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیازمند تضمین محکمی از سوی طرف‌های مذاکرات است که اگر چنین تضمینی وجود نداشته باشد همه تلاش‌های انجام شده در این چند سال گذشته و هزینه‌های بسیاری که تحمیل شده است به ثمر نخواهد رسید.


خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها