شهادت در فرهنگ شیعی بالاترین درجه فنا و ایثار در راه خدا، برای ملاقات خداست و بهترین مصداق این مفهوم، ائمه اطهار و بویژه حضرت اباعبدالله الحسین است. از این مصادیق والا که بگذریم، برای ما ایرانی‌ها، بین مصادیق معاصر شهادت، شهدای جنگ تحمیلی برجستگی و درخشش خاصی دارند؛ جوانانی که در بحرانی‌ترین وضع تاریخی کشور، برای دفاع از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی وطن خود، از جان مایه گذاشتند.
کد خبر: ۷۷۹۵۸۸
داعش، ما و رسالت تاریخی فرهنگ شهادت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگ تحمیلی این است که مفهوم «شهادت» را در ذهن ما، بدرستی تبیین کرد، زیرا شهادت در جنگ تحمیلی، مقارن با مفهوم «دفاع مقدس» است، پس فرهنگ شهادت، فرهنگ تهاجمی نیست، بلکه فرهنگ استقامت و دفاع است.

از این‌رو «شهادت» همنشین مفهوم «غیرت» است، چه این‌که «غیرت» عبارت است از «حمیت محب بر طلب قطع تعلق غیر از محبوب.»

شهدای جنگ تحمیلی نشان دادند که شهادت در قاموس اسلامی برخاسته از غیرت و حمیت برای دفاع است و ربط و نسبتی با روحیه تخاصم‌جویانه و تهاجمی اسلامگرایان افراطی مدرن ندارد و فرهنگ شهادت آن‌قدر غنی است که در برابر همین روحیه خصمانه اسلامگرایان افراطی، بهترین مدافع جان و مال و عقیده مسلمانان و غیرمسلمانان است.

امروز جوانان غیور عراق و سوریه از برادران ایرانی خود فرهنگ شهادت حسینی را آموخته‌اند و در دفاع از مردم عرب و کرد و سنی و شیعه و مسیحی و... هموطن خود، جان خود را در دست گرفته و مستقیما (و نه در حاشیه امن هواپیما‌های جنگنده فوق‌مدرن) با سیاه‌جامگان جنود جهل مبارزه می‌کنند.

اگر در زمان جنگ تحمیلی، رسانه‌های غربی سربازان و بسیجیان ایرانی را نمود شورشیانی خطرناک معرفی می‌کردند، امروز همان رسانه‌ها به‌واسطه مقاومت و ایثار بی‌بدیل بسیجیان دیروز و سرداران امروز، در برابر دشمن مشترک جامعه جهانی، اعتراف می‌کنند که «باید جنگ با داعش را از ایرانی‌ها بیاموزیم.»

آری امروز نه‌فقط آنها، بلکه خود ما هم به معنا و عمق راه شهادت، آگاه‌تر شده‌ایم، چه این‌که آن را در گذر تاریخ معاصر آزموده‌ایم و از طریق این آزمون، پالوده شده‌ایم و هم نزد خودمان و هم نزد جهانیان، آزموده شده‌ایم. اینک ماییم و رسالت تاریخی فرهنگ شهادت؛ فرهنگ دفاع از ارزش‌های بشری و هر آن کس که معنایی جز این از فرهنگ شهادت را تعبیر و ترویج کند، جز به راه داعش و تمام خیانتکاران به خون‌های تاریخ شهادت، مسیری را نپیموده است.

حسین برید - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها