آنچه در حوزه مکاترونیک در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، بحث‌های مطرح شده در زمینه تلفیق انسان و ربات است؛ بحثی که بیشتر با هدف افزایش تعامل بین ربات‌ها و انسان‌ها مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است که تحت عنوان Human Robot Interaction یا Human Robot Corporation مطرح است.
کد خبر: ۷۷۹۵۷۰
ربات‌هایی با قابلیت تعامل با انسان

هدف از این طرح‌های تحقیقاتی در حوزه مکاترونیک این است که به جای این که ربات‌ها از قبل برای انجام کارهای مشخصی برنامه‌ریزی شده باشند، بتوانند با انسان‌ها در تعامل باشند و بلافاصله از دستورات انسان‌ها پیروی کرده و به آنها در انجام کارهای مختلف کمک کنند. اکنون بیشترین کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود در این مسیر قرار گرفته است و شرکت GM یا جنرال موتورز که بیشتر به‌عنوان یک شرکت خودروسازی معروف است، ربات انسان‌نمایی به نام Robonat را طراحی کرده و ساخته است که بیشتر با انسان در تعامل است و می‌تواند به انسان‌ها کمک کند. این مهم‌ترین روندی است که حوزه رباتیک در سطح دنیا در پیش گرفته است. شرکت‌های بزرگی مانند بوستون داینامیک نیز ربات‌هایی را ساخته‌اند که بیشتر با هدف کمک به انسان‌ها طراحی شده و قرار نیست این ربات‌ها به‌طور مستقل و براساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده عمل کنند. در حوزه پزشکی نیز کاربرد ربات‌هایی مانند داوینچی مورد توجه قرار گرفته که از پیشرفت‌های خوبی برخوردار بوده است. مکاترونیک تلفیقی از دو حوزه رباتیک و الکترونیک است و بیشتردر حوزه اتوماسیون و رباتیک کاربرد دارد. ربات‌های امروزی بسیار پیشرفته‌تر از ربات‌های قدیمی بوده و به امکانات مختلفی مجهز شده است. ما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم از ربات‌ها بخواهیم براساس خواسته ما عمل کنند.

در ایران کاربرد رباتیک در حوزه پزشکی بیشتر مورد توجه بوده است؛ ربات‌های واسط لامسه‌ای نیز از همین گروه ربات‌ها هستند که به‌عنوان یک طرح ملی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. این طرح برای ساخت واسط دندانپزشکی برای آموزش دندانپزشکی تحت فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این طرح ارتقای سطح آموزش دندانپزشکی در کشور است که در جهت ساخت ربات‌هایی با قابلیت تعامل با انسان است و به انسان کمک می‌کند محیط دندانپزشکی را شبیه‌سازی کند. در ایران بسیاری از محققان از طراحی و ساخت ربات‌های کلاسیک به سمت ربات‌هایی با قابلیت کاربرد در حوزه پزشکی قدم برداشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود آینده روشنی را پیش‌رو داشته باشند.

دکتر مهدی طالع‌ماسوله ‌/‌ مدیر گروه مکاترونیک دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها