مجلس خبرگان رهبری، یکی از نهادهای عالی نظام بر اساس قانون اساسی است که اصول متعددی از این قانون بر اهمیت جایگاه آن تصریح دارد.
کد خبر: ۷۷۹۱۸۵
نگاه دینی مردم، عامل مصونیت خبرگان از دخالت‌های سیاسی

از آنجا که نظام سیاسی ما مبتنی بر آموزه‌های دینی و مدیریت کلان ما نیز بر همین اساس شکل گرفته است، در قانون اساسی نهاد ولایت فقیه پیش‌بینی شده که برهمین اساس، سازوکارهایی برای انتخاب ولی فقیه در این قانون درنظر گرفته شده است.

در همین راستا یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان، انتخاب ولی فقیه است و این مجلس در مواقع لازم می‌تواند شخص دارای شرایط را انتخاب کند بنابراین مجلس خبرگان رهبری که اعضای آن با رأی مردم انتخاب شده و اعتبارش نیز در قانون اساسی تصریح شده است، در انتخاب ولی‌فقیه نقش‌ آفرینی می‌کند اما وظیفه مهم دیگر مجلس خبرگان، نظارت بر استمرار شرایط پیش‌بینی شده برای ولی‌فقیه است که در اصول متعدد قانون اساسی بیان شده است بنابراین با در نظر گرفتن این دو وظیفه خطیر در ارتباط با عالی‌ترین مقام سیاسی و دینی در کشور می‌توان به اهمیت این مجلس در ساختار سیاسی و حقوقی کشورمان پی برد.

با در نظر گرفتن همین جایگاه است که ریاست بر این مجلس نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با وجود این‌که ریاست بر هر نهادی، بسته به نظامات خاص و آیین‌نامه‌های آن دارای جایگاه متفاوتی است، اما اهمیت مجلس خبرگان روشن می‌کند که ریاست و مدیریت این نهاد تاثیرگذار نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به این‌که اعضای مجلس خبرگان رهبری، منتخبان مردم هستند، گاهی فضاهای سیاسی بر انتخاب این اعضا اثرگذار بوده است، اما بررسی سابقه انتخابات این مجلس نشان می‌دهد نگاه مردم به این مجلس نگاهی دینی و متناسب با جایگاه خطیر مجلس خبرگان است، خوشبختانه دخالت جریانات سیاسی از بُعد منفی آن، نتوانسته بر این نهاد مهم تاثیر بگذارد و امید است که همین نگاه دینی به مجلس خبرگان رهبری، همچنان ملاک مردم برای آینده باشد.

دکتر عباسعلی کدخدایی - حقوقدان و عضو پیشین شورای نگهبان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها