رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ایران جلوی داعش را نمی‌گرفت، منطقه شکلی دیگر به خود می‌گرفت و همه کشورهای منطقه درگیر می‌شدند.
کد خبر: ۷۷۹۱۱۵
ایران جلوی داعش را نمی‌گرفت، کل منطقه درگیر می‌شد

علی لاریجانی عصر امروز در دیدار با «المرزوق الغانم» رئیس مجلس کویت ضمن تشکر از میزبانی وی اظهار داشت: ارتباط میان پارلمان های ایران و کویت سابقه دیرینه و تاریخی دارد و ما علاقمند به ارتباط بیشتر با این کشور هستیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه روابط پارلمان دو کشور خیلی خوب و نزدیک است، گفت: روابط واقعی و نزدیک دو پارلمان، نشان از روابط تاریخی دو ملت دارد که نماد آن را در مجالس آنها می بینیم.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن راهکاری برای انتقال تجربیات میان دو کشور ایران و کویت تصریح کرد: انتقال تجربیات از ایران به کویت و از کویت به ایران در تمام جوانب، می تواند ثمرات مثبتی در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: سطح روابط تجاری تهران - کویت توازنی با سطح روابط سیاسی و پارلمانی ندارد و از این رو باید برای افزایش سطح مناسبات تجاری دوجانبه تلاش کنیم که این، به نفع هر دو کشور است.

سرمایه‌گذاران کویتی از ظرفیت‌ بازار ایران استفاده کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت های بیشمار ایران در حوزه اقتصادی، گفت: امکان سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران کویتی در ایران در تمام بخش ها از جمله پتروشیمی و فولاد وجود دارد؛ از این رو، می توان گفت ایران بازار بزرگی است و سرمایه‌گذاران کویتی می توانند از ظرفیت های آن استفاده کنند.

لاریجانی با بیان اینکه توسعه روابط تجاری میان دو کشور نیازمند حمایت پارلمان آن است، ادامه داد: توسعه روابط اقتصادی میان ایران و کویت برای آینده دو کشور بسیار مهم است؛ چون دوستی ها و رفاقت ها اگر به منافع اقتصادی گره بخورد، پایدار خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل منطقه ای گفت: پیچیدگی های بسیاری در شرایط کنونی منطقه وجود دارد و مسئله تروریسم نیز در منطقه فعال شده و اختلافات را نیز دامن زده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در سال های اخیر مبارزه با تروریسم به طور واقعی صورت نگرفته است، افزود: ارزیابی ما این است که در سال های اخیر تروریسم افزایش یافته است؛ به طور مثال زمانی که آمریکا به افغانستان برای مقابله با تروریسم حمله کرد، کاهش تروریسم را شاهد نبودیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه روش مبارزه با تروریسم از سوی برخی کشورها در حال حاضر موفق نبوده است، گفت: باید راه حل های دیگری پیش گرفته شود تا دخالت کشورهای دیگر در مسائل منطقه کاهش یابد.

هیچ نمونه‌ای از تجاوز ایران به همسایگان وجود ندارد

وی با بیان اینکه کشور ایران هیچگاه تهدیدی برای کشورهای منطقه نبوده است، تصریح کرد: این مسأله را که ایران برای هیچ کشوری تهدید نبوده، شما نیز تجربه کرده‌اید؛ به طور مثال در جنگ ایران با عراق، کویت به هر دلیلی با عراق همکاری کرد که آن مسائل منطقه ای به وجود آمد، اما زمانی که صدام به کویت حمله کرد ما کنار کویت بودیم، چرا که بنای ما بر همزیستی مسالمت آمیز بوده و می دانیم که ما همه با هم برادریم.

رئیس مجلس افزود: در 36 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، هیچ کسی نمی تواند راجع به اینکه ایران تجاوزگری کرده مثالی ارائه کند؛ این هم به خاطر فکر امام خمینی(ره) در انقلاب بود که به مساله وحدت کشورهای اسلامی توجه داشته و مسلمانان را برادر می‌دانستند.

وی تأکید کرد: ایران هیچگاه نگاه تجاوزکارانه به کشورهای منطقه نداشته است و اگر ما امروز به عراق کمک می‌کنیم، به درخواست این کشور بوده است؛ چراکه اگر ایران جلوی داعش را نمی‌گرفت، منطقه شکلی دیگر به خود می گرفت و همه کشورهای منطقه درگیر می‌شدند.

لاریجانی ادامه داد: استدلال ما در حمایت از کل منطقه این است که اجازه بر هم خوردن آرامش کشورها را به کسی ندهیم.

رئیس مجلس افزود: خیلی باید مراقب باشیم؛ چرا که یک عده فتنه می کنند و خود را کنار می‌کشند.

وی گفت: ممکن است که در برخی مسائل با برخی کشورها اختلاف داشته باشیم؛ حداقل ما این را دشمنی نمی دانیم و نکته دیگر هم این است که اگر کاری را غیرمعقول از سوی کشوری بدانیم، از آن حمایت نمی کنیم.

چرا کشورهای مدعی در ایران سلاح هسته‌ای پیدا نکرده‌اند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مساله مذاکرات هسته ای کشورمان گفت: این یک بهانه‌گیری است که برخی کشورهای غربی علیه ایران می گیرند و ما از اول هم گفتیم ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم؛ در حال حاضر حدود 11 سال است که بحث هسته ای ما فعال است؛ اما کشورهای مدعی باید بگویند که چرا تاکنون سلاح هسته ای پیدا نکرده اند.

لاریجانی ادامه داد: سلاح هسته ای با سیاست های ما مغایرت دارد و ما روی دانش هسته ای صلح آمیز اصرار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مذاکرات در حال پیشرفت است، افزود: گام های مثبتی در این راستا برداشته شده و ما هم در مذاکرات جدی هستیم و اگر به نتیجه هم نرسد، مشکلی برای ما به وجود نخواهد آمد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما همیشه مسائل مرتبط با مذاکرات را با دوستان خود در جریان گذاشته ایم، گفت: در خصوص مذاکرات اگر نتیجه ای حاصل نشود، دنیا به آخر نرسیده است؛ البته ما نگاهمان به آینده مذاکرات مثبت است.

الغانم: ایران نقش سازنده ای در منطقه دارد

در ادامه مذاکرات رئیس مجلس ایران و کویت، المرزوق الغانم با تاکید بر اینکه ما موافق دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای هستیم، گفت: باید روشی اتخاذ شود که رسانه های غربی نتوانند با ایجاد وحشت در بین کشورها به اهداف خود برسند.

رئیس مجلس کویت با بیان اینکه در حال حاضر جهان اسلام شاهد چالش های بی سابقه و تاریخی بی شماری است، افزود: در این مرحله، جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاهی که دارد، نقش بزرگی در منطقه ایفا می کند.

وی ادامه داد: ایران از جایگاه اقتصادی و موقعیت جغرافی سیاسی خاصی برخوردار است و این وظیفه ماست که بتوانیم با سایرین ارتباط برقرار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها