مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضع بارش در این استان نسبت به بلندمدت ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد و میزان بارش برف که پشتوانه اصلی سدهاست بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۷۹۱۰۷
کاهش ۵۰ درصدی بارش برف در استان تهران

محمد پرورش در گفت​وگو با خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر) با اشاره به اینکه ظرفیت آب فعلی سدهای پنج گانه تهران 350 میلیون مترمکعب است، افزود: درحال حاضر حجم مفید این سدها که قابل برداشت است 200 میلیون مترمکعب برآورد می شود که در این شرایط وضع آب سدها خیلی خوب نیست و باید منتظر بارش های روزهای آینده باشیم.

وی به مصرف آب تهران در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه آب تهران از دو میلیون و 500 میلیون مترمکعب به دو میلیون و 700 هزار مترمکعب رسیده است و مصرف آب در روزهای پایانی سال حتی به دو میلیون و 900 هزار مکعب خواهد رسید.

پرورش تأکید کرد: حدود 81 درصد مشترکان کمتر از 20 مترمکعب در ماه آب مصرف می کنند که اگر 10 درصد صرفه جویی کنند 3،5 میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد و اگر مشترکانی که بالای 20 مترمکعب آب مصرف می کنند که تعداد آنها 500 هزار مشترک در تهران است 20 تا 25 درصد صرفه جویی کنند حدود 3،5 میلیون مترمکعب آب در ماه ذخیره خواهد شد و مشترکان غیرخانگی نیز اعم از نیروهای مسلح، مساجد، حسینیه ها، آموزش و پرورش، واحدهای تجاری و دانشگاه ها اگر 20 درصد صرفه جویی کنند حدود 3 میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرجمع 120 میلیون مترمکعب با این صرفه جویی ها آب ذخیره خواهیم کرد و اگر 36 میلیون مترمکعب نیز در کل استان تهران صرفه جویی در مصرف آب صورت گیرد سالانه 156 میلیون مترمکعب یعنی به اندازه مصرف سالانه چند استان آب ذخیره خواهد شد.


مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به افزایش دمای تابستان و کمبود منابع آب گفت: منابع آبرسانی در تهران به پایان رسیده و ارتفاع ساختمان ها نیز افزایش یافته است و براین اساس دیگر امکان آبرسانی جدید وجود نخواهد داشت.


پرورش امکان جیره بندی آب را منتفی دانست و افزود: جیره بندی آب را به صلاح نمی‌دانیم و امیدواریم با همکاری مردم مشکلی در تأمین آب تابستان پیش نیاید.


وی با اشاره به اینکه مصرف آب در مناطق شمالی در طول سال بیشتر از جنوب شهر است، گفت: در محدوده انقلاب به پایین مصرف آب این روزها بیشتر از شمال شهر شده است.


پرورش با اشاره به اینکه حدود 500 حلقه چاه در شهر تهران برای تأمین آب شرب وجود دارد، افزود: عمر مفید برخی از این چاه ها تمام شده بنابراین برخی از این چاه ها بهسازی و حدود 83 حلقه چاه جدید نیز حفر شده است.


وی گفت: 700 میلیون مترمکعب از‌ آب تهران از سدها تأمین می شود اما درحال حاضر سدهای تهران به دلیل خشکسالی چند سال اخیر و برداشت از آن خالی شده است.


پرورش افزود: با راه اندازی تصفیه‌خانه هفتم که از آب سد ماملو تأمین می شود یک و نیم مترمکعب بر ثانیه از طریق این تصفیه‌خانه به شهر تهران آبرسانی می شود و یک مترمکعب دیگر نیز تا پایان سال به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.


مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: مدل دوم این تصفیه‌خانه سال آینده اجرا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها