مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با جام‌جم:

10 درصد ریزگردها منبع داخلی دارد

«بغض‌شان طعم خاک می‌داد.» این جمله شاید بتواند گوشه‌ای از حال و هوای خوزستانی‌ها را به تصویر بکشد در حالی که خانه و کاشانه‌شان داشت، زیر توفان ریزگردها دفن می‌شد. داستان جولان ریزگرد‌ها در شهرهای کشورمان داستان تازه‌ای نیست، اما اوایل بهمن ریزگردها به‌حدی در خوزستان قدرت‌نمایی کردند که زندگی مردم فلج شد.
کد خبر: ۷۷۹۰۳۳
ریزگردها امان بریدند

براساس آماری که منتشر شد مسئولان میزان ریزگردها در شهری مانند اهواز را حدود 66 برابر حد مجاز گزارش کردند. شرایط به‌قدری بحرانی شد که رهبر معظم انقلاب نیز برای رسیدگی به این وضع دستور ویژه صادر کردند و هیات دولت برای رسیدگی به این موضوع تشکیل جلسه داد.

رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود نوشت که با خوزستانی‌ها هم‌نفس است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در شبکه‌های اجتماعی از تهیه بسته اقدامات اجرایی و اعتباری در این زمینه خبر داد و بعد از تشکیل جلسه هیات دولت این وزیر بهداشت بود که به عنوان اولین نماینده دولت پا به این استان ریزگرد زده گذاشت. اما در این شرایط بحرانی بیشتر شهروندان و کارشناسان انتظار داشتند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روانه خوزستان شود، اما سفر معصومه ابتکار به این استان با تاخیر انجام شد.

در روزهای ابتدایی بحران در خوزستان دولت برنامه‌هایی مانند توزیع ماسک رایگان و یا درمان رایگان شهروندان را در برنامه‌های خود گذاشت. برنامه‌هایی که نتوانست رضایت خوزستانی‌ها را جلب کند، زیرا بیشتر این شهروندان از این گله داشته و دارند که مسئولان به این استان توجه کافی نمی‌کنند به همین دلیل شرایط زیست‌محیطی این استان تعریفی ندارد.

هر چند اواخر بهمن شرایط برای خوزستانی‌ها بهتر شد، اما نکته اینجاست که اقدامات مسئولان نباید به مواقع بحرانی محدود شود، زیرا برطرف شدن مسائل زیست‌محیطی همانند به‌وجود آمدن آنها زمانبر است.

در کشورمان فقط زمانی می‌توان امیدوار بود که چنین مسائلی مدیریت شود که تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها توجه به محیط‌زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و همکاریشان با یکدیگر فراتر از وعده و حرف برود، زیرا در شرایط کنونی کشور بجز سازمان حفاظت محیط‌زیست و جنگل‌ها توجه به محیط‌زیست اولویت هیچ نهاد یا وزارتخانه‌ای نیست. برای نمونه وزارت نفت برای این‌که راحت‌تر بتواند نفت استخراج کند قسمتی از تالاب هورالعظیم را خشکانده و یا مسئولان آنقدر به ساخت سد فکر می‌کنند که حاضرند جنگل‌ها را قربانی این کار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها