«کیاکلایه» در معرض نابودی است

تالابی که آب می رود + عکس

خشکسالی و حفر چاه‌های عمیق، نفس تالاب نهبندان را به شمارش انداخته به طوری که نمک و خاک در این تالاب از آب پیشی گرفته است.
کد خبر: ۷۷۹۰۱۶
تالاب نهبندان از نفس افتاد

در سال‌های گذشته با نزدیک‌شدن زمستان، روزانه به شمار انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی و غیرآبزی به منطقه تالاب کجی نهبندان افزوده می‌شد، اما امسال خشک‌شدن تالاب کجی نهبندان پرندگان مهاجر را آواره کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های چند ساله و حفر چاه‌های عمیق در بالادست، آب تالاب کجی نهبندان خشک شده است.

پرویز آرامنش افزود: حفره چاه‌های عمیق در بالادست این تالاب در کاهش ماندگاری آب این تالاب تاثیرگذار است که اگر بتوانیم تعداد چاهای بالادست این تالاب در فیروزآباد و حوالی آن را کاهش دهیم، می‌توانیم ماندگاری آب در این تالاب را افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که امسال به دنبال اعتبار برای احیای تالاب کجی نهبندان نیستیم، گفت: زمانی که بارندگی در نهبندان نداریم و تالاب آبگیر نمی‌شود با هزینه در این تالاب، هدررفت منابع را خواهیم داشت.

آرامنش افزود: احیای تالاب کجی نهبندان فقط در قالب پول انجام نمی‌شود، ولی اگر امسال از مرکز اعتباری دریافت کنیم برای احیای تالاب، نصب تجهیزات و لایروبی تالاب اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: اکنون امکان انتقال آب به این تالاب وجود ندارد و در صورت انتقال نیز آب با توجه به هوای گرم نهبندان به سرعت تبخیر می‌شود پس برای احیای مجدد این تالاب منتظر نزولات آسمانی هستیم.

قابلیت گردشگری تالاب از دست رفت

وی افزود: در سال گذشته در زمینه احیا، لایروبی و نصب تجهیزات در تالاب ۵۰۰ ملیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: با شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی برای ماندگاری آب در تالاب کجی مکاتباتی داشته‌ایم که مقرر شده تعدادی از چاه‌های عمیق در اطراف تالاب از مدار خارج و تعدادی را محیط زیست خریداری کند.

آرامنش افزود: خشک‌شدن تالاب باعث شده که تالاب قابلیت گردشگری خود را از دست بدهد، ولی در زمستان امسال تعداد اندکی پرنده مهاجر به استان داشته‌ایم. در سال‌های گذشته نیز آب تالاب در فصل تابستان خشک شده ولی در فصل زمستان شاهد حضور پرندگان مهاجر در این تالاب بوده‌ایم که گاهی برخی از پرندگان در این تالاب تولید مثل هم داشته‌اند، اما امسال حضور پرندگان مهاجر به صورت محسوس کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان این‌که تالاب کجی نمکزار نهبندان شوره‌زاری وسیع در ۷۵ کیلومتری شمال نهبندان است، گفت: به دلیل شوری زیاد خاک، حوالی اطراف تالاب به دریاچه نمک تبدیل شده است.

آرامنش تالاب کجی نهبندان را از مهم‌ترین جاذبه‌های اکوتوریستی خراسان جنوبی عنوان کرد و ادامه داد: احداث یک باب پاسگاه محیط‌بانی با استقرار نیروهای یگان حفاظت محیط زیست تالاب را کنترل و پایش می‌کنند.

مدیر محیط زیست شهرستان نهبندان نیز اظهارکرد: امسال با کاهش آب تالاب کجی نهبندان شاهد کاهش چشمگیر پرندگان در این تالاب بوده‌ایم که خشکسالی باعث آوارگی پرندگان مهاجر شده است.

محمدکاظم شکرگزار، علت اصلی خشک‌شدن تالاب نهبندان را خشکسالی عنوان کرد و گفت: در گذشته تالاب در تمام ایام سال آب داشته که به دلیل خشکسالی روز به روز شاهد کاهش وسعت تالاب هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون دو منطقه پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار و منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر تحت مدیریت اداره محیط زیست نهبندان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها