تدوین‌کننده اصلی نامه سرگشاده ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به مقامات ایرانی ادعا کرد که تداوم غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، طبق قرارداد در حال بررسی در مذاکرات این کشور و گروه ۱+۵ برای سناتورهای آمریکایی غیرقابل قبول است.
کد خبر: ۷۷۸۹۵۳
غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران غیرقابل قبول است

نشریه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت که یکی از افراد اصلی نقش آفرین در ماجرای انتشار نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به رهبران ایرانی، یک سناتور تازه‌کار به نام «تام کاتن» است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، تام کاتن یک سناتور جمهوری‌خواهی است که تنها 9 هفته از نشستن وی بر یکی از کرسی‌های سنای آمریکا گذشته است. وی کسی است که پیش‌نویس این نامه مناقشه‌برانگیز را تهیه کرده و برای جمع‌آوری امضا، آن را بین یکایک هم‌حزبی‌های خود در سنای آمریکا توزیع کرده است. وی همچنین این نامه را در اختیار برخی سناتورهای دموکرات که به گمانش دیدگاه‌هایی بالنسبه مشترکی با وی در مورد توافق هسته‌ای مورد مذاکره داشته‌اند توزیع کرده است. البته هیچ یک از دموکرات‌ها حاضر نشد نامه‌ای را امضا کند که یک رئیس‌جمهوری دموکرات و مقامات کاخ سفید را تحت فشار بگذارد.

کاتن طی یک گفتگو مطبوعاتی اظهار داشت که "من طی هفت روز گذشته تماس‌های تلفنی زیادی را انجام داده‌ام."

کاتن تأکید دارد که هدف این نامه تنها درس دادن به رهبران ایرانی در مورد شیوه کار (فرآیند) نظام سیاسی آمریکایی‌ها و خطرات موافقت با قراردادی است که برای تأیید به کنگره ارسال نشده است. اما وی به صراحت گفت که توافق کنونی مورد مذاکره به منظور جلوگیری از تولید یک سلاح هسته‌ای ایرانی "نه برای من و نه برای بسیاری از دیگر اعضای سنا غیرقابل پذیرش است،" زیرا چنین توافقی اجازه تداوم بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی را به ایران می‌دهد و به خاطر اینکه پس از یک دهه عمر این توافق به پایان می‌رسد.

این در حالی جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار این نامه آن را خطرناک و نادرست خواند. اوباما نیز در واکنش به این نامه از انتشار آن انتقاد کرد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
... تو چكاره هستی كه برای ایران تعیین تكلیف می كنی ؟ مگر دستم بهت نرسه .!

نیازمندی ها