گزارشی از خاطرات دوستان قدیمی امیرحسین فردی در سالروز مرگش

خاطره‌بازی با امیر ادبیات انقلاب

هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) عصر یکشنبه با معرفی و قدردانی از نفرات بر‌تر چهار بخش رمان بزرگسال و نوجوان و داستان کوتاه بزرگسال و نوجوان به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۷۷۸۶۵۰
روایت داستان انقلاب با مضامین تازه

به گزارش جام‌جم، در مراسم اختتامیه این جایزه که با حضور نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات برگزار شد، حسین فتاحی، دبیر هنری جشنواره، با بیان این‌که جشنواره داستان انقلاب با این هدف شکل گرفت که داستان‌هایی با نگاه امروزی نسبت به انقلاب و حوادث آن نوشته شود، گفت: هر سال حدود 300 اثر به دبیرخانه جشنواره سراسری داستان انقلاب می‌رسد و حاصل این جشنواره تاکنون این بوده که بیش از صد اثر داستانی در قالب‌های متفاوت در حوزه انقلاب نوشته شده‌ است. با این اوصاف به این هدف اولیه رسیده ایم اما این پایان کار نیست و هنوز باید در این مسیر حرکت کنیم.

به گفته او، اکنون زمان آن است که مضامین تازه‌تر و متنوع تری را به داستان‌ها وارد کنیم و باید حرکت‌های جدیدی را رقم بزنیم. او با تأکید بر این‌که نویسندگان می‌توانند مضامین گوناگونی در داستان‌های خود به کار ببرند، تاثیر انقلاب بر خانواده‌ها، تاثیر انقلاب بر کشورهای دیگر، فضاهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پس از انقلاب و... را از جمله مضامینی دانست که تاکنون کمتر در داستان‌ها به آنها پرداخته شده و می‌تواند سوژه نگارش واقع شود.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سبک ادبیات انقلاب

در ادامه این مراسم، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز با یاد مرحوم امیرحسین فردی، مدیر پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سخنانش را آغاز کرد و گفت: ایشان با غیرت و درک درست از انقلاب اسلامی ادبیاتی مناسب با این انقلاب را مدیریت کرد.

او با بیان این‌که امروز به سمت سبک ادبیات انقلاب اسلامی می‌رویم و این جزو افتخارات ماست، افزود: در این مسیر نکته‌ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که تعریف هایمان را بر مبنای علمی بنا کنیم تا بتوانیم در این زمینه نظریه داشته باشیم و با نظریه‌ای در رابطه با ادبیات انقلاب اسلامی بتوانیم حرف تازه‌ای بزنیم.

او با اظهار تأسف از این‌که در فضای امروز در همه رشته‌های علمی برای اثبات نظریه‌ها مهر تائید نام‌های غربی باید روی آنها باشد، گفت: برای مثال باید نظریات امثال «گئورگ لوکاچ» باشد تا نظریات ادبی‌مان قابل قبول واقع شود؛ در صورتی که هیچ چیزی از آنها کم نداریم و نظریه‌پردازان بسیاری در کشورمان داریم.

او با اشاره به دیدگاه‌های نظرات رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی افزود: فرمایشات ایشان می‌تواند به سبک ادبیات انقلاب اسلامی خیلی نزدیک باشد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تاکید بر این که پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باید به سبک ادبی در این زمینه برسیم، عنوان کرد: ما این مسیر را باید درست ادامه دهیم، باید فکر کنیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم؛ یکی از ظرفیت‌هایی که از آن غفلت شده، استفاده از آثار فارسی زبانان است. در افغانستان، تاجیکستان و پاکستان شخصیت‌های بسیاری هستند که برای انقلاب ما شعر و داستان دارند و می‌توانیم به این منبع رجوع کنیم.

نفرات بر‌تر جشنواره

هیات داوران این دوره جشنواره داستان انقلاب، فقط در بخش رمان نوجوان اثری را به عنوان رتبه اول معرفی کرد. در بخش داستان کوتاه نوجوان اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد اما از داستان «رضا بدلی» نوشته رفیع افتخار، «دختر شاه پریون» نوشته رقیه ‌سادات صفوی، «هنوز بی‌قرار نگاهت هستم» نوشته زینب امامی با عنوان آثار شایسته قدردانی تجلیل شد.

در بخش داستان کوتاه بزرگسال نیز هیات داوران اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکرد اما داستان‌های «موشرابی» نوشته معصومه حسینی، «هارباد» نوشته احسان قدیری و اسد نوشته محمد سعید احمدزاده را شایسته تجلیل شناخت.

در بخش رمان نوجوان، رمان «ظلمت سفید» نوشته سجاد خالقی از چهارمحال و بختیاری به عنوان رتبه اول معرفی شد. همچنین رمان «به هم رسیدن در میانسی» نوشته مهدی کرد فیروزجایی از استان قم به عنوان رتبه دوم و رمان «زمستان بی‌شازده» نوشته فاطمه نفری به عنوان رتبه سوم معرفی شد. در بخش رمان بزرگسال هیات داوران هیچ اثری را به عنوان رتبه اول انتخاب نکرد اما رمان‌های «انگ تی لم» نوشته میثم امیربشلی از تهران را به‌عنوان رتبه دوم و رمان «دخیل هفتم» نوشته محمد رودگر از استان قم را به‌عنوان رتبه سوم معرفی کرد.

داوری آثار بخش رمان و داستان کوتاه بزرگسال توسط محسن پرویز، احمد دهقان و محمد ناصری و در بخش رمان و داستان کوتاه نوجوان کار داوری آثار توسط خسرو باباخانی، عزت‌الله الوندی و علی‌اصغر عزتی پاک انجام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها