روزنامه گاردین، چاپ انگلیس نوشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی موجب شده است ایران و آمریکا به توافق هسته ای بسیار نزدیک شوند.
کد خبر: ۷۷۷۶۶۵
کمک نتانیاهو به ایران و آمریکا

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ادامه مذاکرات طولانی و پیچیده بر سر برنامه هسته ای ایران روز چهارشنبه در حالی به آینده موکول شد که گفته می شود بر سر یک توافق هسته ای جامع پیشرفت هایی حاصل شده است اما هنوز لازم است تصمیمات سیاسی سختی اتخاذ شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درگفتگو با شبکه ان بی سی گفت توافق «بسیار نزدیک» است و او و تیم مذاکره کننده ایران آماده اند کارشان را تا پایان تعطیلات سال نو ایرانی که از 21 مارس آغاز می شود ادامه دهند.

جان کری ، همتای آمریکایی ظریف در حالی از مذاکرات ده ساعته در مونترو سوئیس بیرون آمد که نگاهش بیشتر به نیمه خالی لیوان بود. او هشدار داد :«هنوز شکاف های بزرگ و گزینه های مهمی باقی است که باید انتخاب شود.»

وی گفت هیچ کس یک گزینه عملی تر و پایدار برای چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای عرضه نکرده است. بنابراین ، اینکه یک عده فقط بخواهند ایران تسلیم شود طرحی عملی نیست.

نتانیاهو پس از حمله جنجالی اش در واشنگتن در بازگشت به اسرائیل ادعا کرد «گزینه ای عملی» برای راهبرد مذاکراتی کنونی غرب عرضه کرده است. این حرف ظاهرا اشاره به این ادعایش بود که افزایش فشار به شکل تحریم ، تهران را مجبور می کند امتیازات بیشتری بدهد.

مذاکره کنندگان فعلا بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند و به نظر می رسد که هیچ کدام از طرفین نمی خواهد آخرین امتیاز بزرگ را بدهد، اما هیچ کدام از آنها نیز قادر نیستند راهشان را بکشند و بروند. نمایش نتانیاهو در واشنگتن هزینه شکست مذاکرات را به آنها یادآوری کرده است.

اصلاح‌طلبانی که سکولار شدند

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه ادبیات سیاسی افت کرده است گفت:آنهایی که ژست مدرنیته می‌گیرند بیشتر ادبیات چارواداری دارند؛ اینکه منتقدان را کم عمق بنامیم و بگوییم در خط نتانیاهو هستند از فحش بدتراست.

به گزارش مهر محمدجواد لاریجانی در اجلاس سراسری دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: بخشی از اصلاح طلبان می گویند آقای هاشمی رفسنجانی خیلی خوب است، اینکه یک جریان سیاسی حرفی برای گفتن نداشته باشد و کفگیر اش ته دیگ خورده باشد می گوید فلان فرد خوب است. بحث ما خوبی و بدی نیست بلکه عملکرد افراد در زمینه های مختلف است.

وی افزود: بسیاری از اصلاح طلبان پس از رحلت امام (ره) سکولار شدند زیرا به گفته خودشان علاقه آنها به امام(ره) علاقه کاریزما بوداما علقه ما تنها شخصیت کاریزمای امام و رهبری نبوده بلکه بر اساس اعتقاد است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ضمن انتقاد از ادبیات سیاسی کشور اظهار داشت: ادبیات سیاسی افت کرده است و چارواداری شده است و انهایی که ژست مدرنیته می گیرند بیشتر ادبیات چارواداری دارند. اینکه منتقدان را کم عق بنامیم و بگوییم در خط نتانیاهو هستند از فحش بدتر است. ادبیات نازل سیاسی بسیار بد است و در این موضوع باید از مقام معظم رهبری یاد گرفت که جدای از اینکه ولی امر مسلمین هستند یک عالم دینی مظهر اخلاق می باشند.

پایه های لرزان حکومت سعودی

تحلیلگر انگلیسی با اشاره به تزلزل درونی حکومت سعودی می‌نویسد، آن‌چه پایه‌های کاخ‌های سعودی را لرزان می‌کند، درون خاندان سلطنتی‌ خودشان است.

به گزارش فارس، «رابرت فیسک» تحلیل‌گر انگلیسی در یادداشتی با اشاره به جانب‌داری سعودی‌ها از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌نویسد «وقتی سعودی‌ها خود را در کنار نتانیاهو می‌یابند، باید به چه کسی اعتماد کنند؟»

رابرت فیسک در یادداشتی برای روزنامه انگلیسی ایندیپندنت دیروز (جمعه) نوشت، «سعودی‌ها در کاخ‌های طلایی‌شان هم می‌ترسند. از ایرانی‌ها می‌ترسند. از شیعیان می‌ترسند. از داعش و القاعده می‌ترسند. از اخوان المسلیمن می‌ترسند. از خیانت آمریکایی‌ها و توطئه‌های اسراییلی می‌ترسند. حتی از قدرت قطر کوچک هم می‌ترسند. از جمعیت شیعه خود نیز می‌ترسند. از خودشان می‌ترسند.» وی دلیل این ترس را انقلابی می‌داند که در هیچ جای دیگر رخ نخواهد داد بلکه از درون خود خانواده سلطنتی سعودی آغاز خواهد شد.

واکنش نماینده عراقی به ادعاهای سعود الفیصل

یکی از نمایندگان پارلمان عراق، اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان را مداخله جویانه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خلف عبدالصمد" رئیس فراکسیون الدعوه در مجلس نمایندگان عراق روز شنبه گفت: اظهارات سعود الفیصل درباره روابط ایران و عراق مداخله جویانه و بیانگر کینه و دشمنی ریاض با مردم عراق است.

عبدالصمد در بیانیه خود خاطرنشان کرد: مردم عراق پیروزی های بزرگی در مبارزه با گروه تروریستی داعش به دست آورده اند که این پیروزی ها باعث نگرانی دشمنان این کشور و تظاهر آنان به دلسوزی برای عراقی ها شده است.

سایت "سومریه نیوز" به نقل از بیانیه این نماینده عراقی نوشت:سعود الفیصل حق ندارد که آمریکا را به مبارزه با داعش در عراق دعوت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها