«جام‌جم» تشدید منازعات سیاسی در تل‌آویو بر سر جنگ غزه را بررسی می ‌کند

طوفان در کابینه نتانیاهو

تحریم نتانیاهو از سوی آمریکایی‌ها را باید درکنار تحریم دیپلماتیک اروپایی‌ها گذاشت. سیاست‌های نژادپرستانه نخست‌وزیر افراط‌گرای رژیم صهیونیستی در موضوع گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح و اصرار او در تداوم روند شهرک‌سازی‌ها موجب رویگرداندن دولت خودگردان فلسطین از مذاکرات و حتی به دنبال آن به رسمیت شناختن این دولت از سوی برخی پارلمان‌های اروپایی شد.
کد خبر: ۷۷۶۹۱۵
رژیم صهیونیستی، منزوی‌تر از همیشه

به دنبال اقدامات نتانیاهو در اروپا، تبلیغات گسترده‌ای علیه اسرائیل شکل گرفت و ضمن منزوی کردن این رژیم، نفرت دولت‌های جهان را علیه آن برانگیخت.

سیاست نتانیاهو تاکنون کاملا به ضرر رژیم صهیونیستی بوده است. این چیزی است که وزارت خارجه اسرائیل نیز در گزارشی که آن را سری توصیف می‌کند، بیان کرد. این گزارش چشم‌انداز تیره‌ای برای سال 2015 ترسیم کرده و اعتراف می‌کند جایگاه سیاسی و اقتصادی اسرائیل در حال افول است و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آن‌ روز به روز کمتر می‌شود. کشورهای اروپایی از مدت‌ها پیش تهدید کردند اگر اسرائیل روند صلح را فعال نکند روابط تجاری و دانشگاهی خود را با این رژیم قطع خواهند کرد. اروپا شریک اول تجاری اسرائیل است. اروپایی‌ها تاکنون نشان داده‌اند روابط تجاری خود را با سیاست در هم می‌آمیزند. تحریم‌های اروپا شامل صادرات ابزارهای امنیتی به اسرائیل و نیز وارد کردن لوازم یدکی از این رژیم خواهد بود. اسرائیل همچنین نگران است که اتحادیه اروپا به دلیل ضررهایی که برخی پروژه‌هایش در مناطق فلسطینی دیده درخواست غرامت کند. برخی نهادهای اروپایی در مناطق فلسطینی مشغول کمک‌رسانی یا راه‌اندازی پروژه‌های خدماتی هستند. نگرانی بزرگ‌تر صهیونیست‌ها آن است که زیر ساخت‌های این رژیم در آینده به برگی در دست‌های اروپا به منظور چانه‌زنی و فشار برتل آویو تبدیل شود. زیرا برای نمونه به دنبال همین کشمکش‌ها بود که آلمان و هلند از مشارکت در پروژه‌های زیربنایی اسرائیل انصراف دادند. این پروژه‌ها مربوط به خطوط راه‌آهن، منابع آب و گرفتن انرژی از زباله بود. از سوی دیگر اروپایی‌ها با تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی ضربه دیگری بر تل آویو وارد کردند؛ در حالی که تاکنون برخی دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به صورت تعاونی با موسسات اروپایی همکاری می‌کردند.

تاثیر تحریم‌ها بر انتخابات

تحریم‌ها علیه اسرائیل تاکنون موفق شده است. برخی تصمیمات عملی و مشارکتی را تا بعد از انتخابات آینده این رژیم که قرار است هفدهم مارس آینده (26 اسفند) برگزار شود، به تعویق اندازد. این تحریم‌ها در حالی است که پارلمان‌های اروپایی نیز یکی پس از دیگری دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند و فرانسه نیز در شورای امنیت به دنبال یک اقدام بین‌المللی درباره حمایت از دولت فلسطین است. تحریم‌های مذکور می‌تواند تاثیر زیادی بر اسرائیل بگذارد و دست‌کم یک نوع رکود سیاسی را در این رژیم باعث شود؛ رکودی که می‌تواند در آینده بر توان نظامی این رژیم نیز تاثیر بگذارد.

این سخنی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی المیادین بیان کرد و گفت: «از زمان جنگ تموز ـ تابستان 2006 ـ ارتش اسرائیل هر روز تمرین می‌کند، مانور می‌دهد، اما بعد در غزه شکست می‌خورد. این شکست فجیع معنایش آن است که ارتش اسرائیل آمادگی جنگ با لبنان را ندارد.»

کلام نصرالله را گزارش سالانه ناظر بر سیاست‌های اسرائیل نیز تائید کرده و می‌گوید ارتش طی سال‌های گذشته قابلیت و آمادگی خود را از دست داده و دیگر مثل گذشته نیست. این ارتش آمادگی وارد شدن به یک جنگ جدید را ندارد. نیروهای زمینی اسرائیل که در وضعیت احتیاط هستند دیگر آن توان سابق را ندارند و طی سال‌های گذشته این نیروها بدون آموزش یا آمادگی بوده و قدرت برخورد را در جنگ با فلسطینی‌ها نیز ندارند.

نصرالله در سخنانش بصراحت گفت: «مقاومت با نیروها و افسران وامکانات و توانمندی‌هایش قدرت آن را دارد که وارد الجلیل شود». وی به این وسیله آشکارا اعلام کرد مقاومت قدرت آن را دارد از این پس در صورت وقوع جنگ، آن را به داخل سرزمین‌های اشغالی بکشاند. از سوی دیگر این مطلب می‌رساند که اگر این بار جنگ تازه‌ای رخ دهد دیگر مثل گذشته تنها متکی بر موشک نخواهد بود، بلکه بیشتر به قدرت حرکت میدانی بستگی خواهد داشت.

اسرائیل بارها گفته است سخنان سیدحسن نصرالله را همواره جدی می‌گیرد. در همین رابطه روزنامه معاریو به نقل از منابع امنیتی بلند مرتبه در اسرائیل نوشت: «اسرائیل تهدیدهایی را که از زبان نصرالله بیان شد کاملا درک می‌کند و با آن برخوردی جدی خواهد داشت». منابع نزدیک به این روزنامه نیز در تحلیل‌ها و اظهاراتشان تائید کردند جنگ آینده با حزب‌الله شبیه هیچ جنگ دیگری در گذشته نخواهد بود. همچنین کانال دوم تلویزیون اسرائیل در تحلیلی اشاره کرد که توازن قوا در حال حاضر شکسته شده است.

با این همه می‌توان گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راستگرا و افراطی رژیم صهیونیستی همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل به لحاظ داخلی و خارجی در تنگنای شدیدی قرار گرفته است.

در این میان آیا این امکان وجود دارد که نتانیاهو برای فرار از این مخمصه یک جنگ جدید راه اندازد؟ جنگی که نتایج آن از پیش معلوم باشد؟ این هدفی بود که نتانیاهو از حمله به جولان دنبال می‌کرد، اما با شکسته شدن توازن قوای منطقه، بخصوص به دلیل مقاومتی که در بلندی‌های جولان نشان داده شد این اقدام در عمل عقیم ماند. نتانیاهو ابتدا بسرعت دست به کار شد تا یک گروه وابسته به حزب‌الله را دراین منطقه موشکباران کند، اما پاسخ قاطع و سریع مقاومت در شبعا توازن را دوباره به نفع حزب‌الله و مقاومت تغییر و نشان داد نتانیاهو در برابر مقاومت ناتوان است.

منبع: العهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها