گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

کم‌درآمدها اجاره‌نشین دولت می‌شوند

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون ؛«دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد»،«دومینوی گرانی از مرغ به لبنیات رسید»،«افزایش 40 درصدی نرخ هتل ها و تورهای نوروزی»،«گوگل تحریم کند ایران یوز را دارد»،«درخواست اعلام اسامی دریافت کنندگان پول از رحیمی» و «کم‌درآمدها اجاره‌نشین دولت می‌شوند» را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۷۶۷۵۷
کم‌درآمدها اجاره‌نشین دولت می‌شوند

شهروند:کم‌درآمدها اجاره‌نشین دولت می‌شوند

پس از گذشت حدود یک‌سال و نیم، سرانجام دولت یازدهم اولین طرح خود در بخش مسکن را به مرحله تصویب رساند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که چندی است مورد هجمه منتقدان دولت و کارشناسان قرار گرفته و حتی تا پای استیضاح نیز پیش رفته، بالاخره با تأخیر فراوان اولین برنامه خود در بخش مسکن را به مرحله تصویب و اجرا رساند. طرح مسکن اجتماعی پس از کش‌وقوس‌های فراوان در شورایعالی رفاه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری مطرح و امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت وزیران به تصویب نهایی می‌رسد. در این طرح که از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده و زمزمه اجرای آن از دولت‌های گذشته مطرح شده بود اقشارکم‌درآمد صاحب مسکن استیجاری در تملک دولت می‌شوند. به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دولت مسکن اجتماعی را به اقشار کم‌درآمد با اولویت معلولان، مستمری‌بگیران، مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کارگران و بازنشستگان واگذار می‌کند.
پایان فشارها؟
آخوندی که به نطق‌های آتشین در انتقاد از مسکن مهر مشهور شده، اخیرا این پروژه را «طرح مزخرف» خطاب کرده بود تا زیر فشار قرار بگیرد که چرا برنامه‌ای ندارد؛ جایگزین کردن برنامه‌های اجرایی او هم در بررسی مانده بود و فرصت کارشناسی کردن موضوع، به شکست‌های پی در پی تعبیر شده بود. حالا وزیر راه و شهرسازی کابینه یازدهم که از ابتدای به دست گرفتن کلید این وزارتخانه، از ده‌ها برنامه در بخش مسکن سخن گفته در مسیری تازه قرار دارد و بنا دارد تا در کنار میراث دولت پیشین کاری صورت دهد. ده‌ها برنامه آخوندی که تا امروز در حد حرف و ایده باقی مانده‌اند و بارها به تیتر یک رسانه‌های داخلی تبدیل شده است؛ تا آنجا که برخی از آنها توانسته‌اند بازار مسکن را به صورت مقطعی دچار تنش کنند. نمونه این ایده‌ها، وعده وام ٨٠‌میلیون تومانی مسکن است که نرخ اوراق تسهیلات مسکن را تا مرز ١٠٠‌هزار تومانی شدن پیش برد.
مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، لیزینگ مسکن، رهن ثانویه، صندوق پس انداز زمین و مسکن، وام ٨٠‌میلیون تومانی و اخیرا وام ٦٠‌میلیون تومانی شماری از ایده‌های آخوندی هستند که بارها رسانه‌ای شده و به‌طور مشخص به اجرا درنیامدند. از این میان سرانجام قرعه اجرا به نام مسکن اجتماعی افتاد و این طرح به مرحله تصویب رسید. مسکن اجتماعی حالا در شرایطی تا آستانه اجرا پیش می‌رود که آخوندی معتقد است وزارتخانه‌اش با چالش بزرگی به نام مسکن مهر دست و پنجه نرم می‌کند و این طرح بودجه و اعتبارات اجرایی بخش راه و شهرسازی را تا سال‌ها می‌بلعد. او که تاکنون در جلب نظر بانک‌ها و حتی بازار سرمایه، برای تأمین اعتبارات موردنیاز طرح‌هایش توفیقی به‌دست نیاورده است می‌گوید: طرح مسکن اجتماعی را به گونه‌ای تنظیم کرده تا حداقل نیاز اعتباری به وزارت راه و شهرسازی را داشته باشد. به گفته وزرای راه و شهرسازی و کار و تعاون دولت یازدهم، بیشتر اعتبار موردنیاز طرح مسکن اجتماعی از سوی نهادهای حمایتی تأمین می‌شود و این موضوع می‌تواند امید به حسن اجرای طرح مسکن اجتماعی را بیشتر کند.
مسکن مهر به نیازمندان واقعی نرسید
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است که مسکن مهر به قشر هدف نرسیده است. او با انتقاد از در نظر گرفته نشدن اقشار دهک‌های اول و دوم و نیازمندان واقعی در پروژه مسکن مهر، می‌گوید: در این پروژه نیازمندان واقعی به دلیل نداشتن توانایی پرداخت آورده و اقساط مسکن مهر، از لیست دریافت خانه‌های مسکونی خط خورده و حذف شدند. او با همین استدلال مسکن اجتماعی را یکی از مهمترین اولویت‌های خود برای سیاست‌گذاری‌های بخش مسکن دانسته است.
آخوندی همچنین تأکید کرده است: نواقص مسکن مهر در طرح مسکن اجتماعی حذف شده است. این گفته وزیر به جانمایی سایت‌های مسکونی مهر اشاره دارد که پیش از این بارها مورد انتقاد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم قرار گرفته است. بنا به اعلام مکرر آخوندی، مسکن اجتماعی در محدوده بافت شهری خواهد بود تا اقشار کم‌درآمد برای دسترسی به امکانات شهری ناچار به پرداخت هزینه اضافه نباشند.
مسکن اجتماعی به صورت استیجاری
واگذار می‌شود
در برنامه‌های مسکن ارایه شده از سوی دولت‌های گذشته مسکن اجتماعی را مسکن استیجاری نیز تعریف کرده‌اند. براساس این تعریف، مسکن اجتماعی به صورت مالکیتی به افراد واگذار نمی‌شود. این تعریف با استناد به تجربه سایر کشورهای جهان و بررسی‌های پژوهشگرانه در این زمینه، می‌گوید: پژوهش‌ها نشان می‌دهد اغلب افراد کم‌درآمد متعلق به دهک‌های ابتدایی پس از دریافت واحد‌های مسکونی دولتی، ملک خود را فروخته و برای سایر مایحتاج خود نظیر درمان و معاش هزینه می‌کنند و به این ترتیب اقشار هدف، دوباره به چرخه بی‌خانمان‌ها باز می‌گردند بنابراین مسکن اجتماعی به صورت استیجاری به افراد واگذار می‌شود و مالکیت آن تحت اختیار دولت باقی می‌ماند تا متقاضیان نتوانند آن را فروخته و دوباره بی‌سرپناه شوند.
در این طرح تأکید شده است میزان اجاره دریافتی از اقشار کم‌درآمد بسیار ناچیز است و اجاره دریافت شده صرف مرمت و هزینه‌های نگهداری واحدهای مسکونی خواهد شد.
نهادهای حمایتی
اعتبارات مسکن اجتماعی را تأمین می‌کنند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با تحسین این طرح گفته است این طرح به دلیل آن‌که وابستگی اندکی به منابع دولتی دارد و بیشتر متکی به منابع نهادهای حمایتی است، می‌تواند آثار مثبتی به همراه داشته و طرح موفقی در حوزه مسکن باشد.
و البته علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به جزییات منابع اعتباری طرح مسکن اجتماعی اعلام کرد: اعتباراتی برای این بخش پیش‌بینی شده است به این صورت است که مقرر شده ١٥‌میلیون تومان توسط بنیاد مسکن، ٦‌میلیون تومان وزارت کار، ٢‌میلیون تومان وزارت ورزش و ٣٠‌میلیون تومان اعتبار بانکی با بهره اندک و واگذاری زمین از سوی زمین و مسکن برای صاحبخانه شدن خانواده‌های دارای معلول و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود و بنا داریم تا چند‌ سال آینده تمام این افراد را صاحبخانه کنیم. او همچنین تأکید کرد: بسته بعدی در راستای طرح مسکن امید، مسکن کارگری است که این موضوع را با شناسایی دهک‌های پایین آغاز خواهیم کرد و درنهایت بسته را به‌صورت کلی در شورایعالی رفاه رونمایی می‌کنیم. به گفته ربیعی، وظیفه پایش و ارزیابی پیشرفت پروژه برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پیگیری و هماهنگی حسن انجام کار به‌عهده وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات اجرایی طرح گفت: یکی از مشکلات در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها کمبود آمار و اطلاعات اعلام شده است که تکالیف قانونی متعدد برای تشکیل بانک‌های اطلاعاتی خانوار صورت گرفته بود که هزینه‌های زیادی را برای دستگاه‌های اجرایی به وجود می‌آورد. طرح مسکن اجتماعی که با همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اجرا می‌شود، درواقع همان طرح مسکن امید است که ربیعی همزمان با روز کارگر آن را به اقشار کارگری وعده داده و اعلام کرده بود به‌زودی اخبار خوبی در این زمینه منتشر می‌شود.

شهروند

-کم درآمدها اجاره نشین دولت می شوند
-مذاکرات در سوییس رجزخوانی در کنگره
-راندن روی اعصاب شهروندی
-مرد اسیدپاش نابینا شد

خراسان

-مجوز 99 ساله روحانی به موسسه نشر آثار امام(ره)
-دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد
-سنگ‌اندازی تازه اوباما برای توافق
-آن مرد خودآموز

کیهان

-وال استریت:ایران همه کاره است آمریکا را به عملیات تکریت راه ندادند
-حرف مفت نتانیاهو برای ذوق زدگان گران تمام شد
-آمریکا نمی تواند قدرت سلاح جدید سپاه را تخمین بزند

سیاست روز

-اکران نوروزی با حضور پرفروش‌های سینما بسته شد
-دومینوی گرانی از مرغ به لبنیات رسید
-عیدی هسته‌ای اوباما پیشکش خودش
-اتهام به خودی‌ها

جام جم

-حذف بیش از 5/5 میلیون یارانه بگیر
-فیلمسازان سرشناس در اکران نوروزی
-مذاکره در سوئیس گمانه زنی در رسانه ها
-افزایش 40 درصدی نرخ هتل ها و تورهای نوروزی

ابرار

-قوه قضاییه اسامی دریافت کنندگان پول از رحیمی را اعلام کند
-انواری اعلام کرد:اختلاس 12 میلیاردی در واحد تویسرکان کمیته امداد
-اوباما: احتمال دستیابی به توافق هسته ای بیش از 3 یا 5 ماه گذشته است
-مشاهداتی که خواب از چشمان وزیر ربود
-اعلام حمایت واشنگتن از منصورهادی

آفتاب

-آیت الله هاشمی رفسنجانی:دلواپسان با نتانیاهو هم زبان شده اند
-سهم ایران در بازار ترکیه؛ کمتر از 5 درصد
-امر مجلس به دولت برای قطع یارانه ها
-ریزش در حزب ندای ایرانیان

ابتکار

-همزبانی دل واپسگرایان با نتانیاهو
-شوی تبلیغاتی صهیونیزم در کنگره آمریکا
-امکان رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس

اعتماد

-تلاش برای گشودن گره های فنی مذاکرات
-خیمه شب بازی سیاسی نتانیاهو در کنگره
-25 کیسه زباله ته سیگار جمع شد
حدف قطعی یارانه 5/5 میلیون نفر

افکار

-افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی با ارتقا بسته بندی
-فرار مدیرارشد وزارت نفت به کانادا تکذیب شد
-روسیه سامانه موشکی 400-S را با موفقیت آزمایش کرد
-تدوین طرح ملی ثبت سرطان در کشور

امتیاز

-فرمانده نیروی انتظامی خبر داد:بهبود بازداشتگاه های کشور
-آغاز تحقیقات درباره وام 6500 میلیاردی
-افزایش جریمه شکار حیوانات
-همنوایی موسیقی ایران و هند

ایران

-حذف یارانه پردرآمدها در مجلس تصویب شد
-زنبیل ات را در صف شیمی درمانی بگذار!
-پیام کارتن خواب ها به پایتخت نشینان

جوان

-نتانیاهو خود را دوباره مسخره عالم کرد
-نخستین مجازات قصاص چشم در کشور اجرا شد
-گوگل تحریم کند ایران یوز را دارد
-حذف یارانه 6 میلیون پولدار

حمایت

-تحلیلگرمشهور آمریکایی در روزنامه واشنگتن پست تأکید کرد: دستاوردهای ایران مدیون نبوغ راهبردی آیت الله خامنه ای است
-88 زندانی جرایم غیرعمد در انتظار حل پرونده بیمه توسعه
-آغاز تحقیقات درباره وام 6500 میلیاردی
-پایان خوش بینی های هسته ای

راه مردم

-سناریوی 3 جوان برای دزدی میلیاردی از خانواده دختران ثروتمند
-گوشی های 120 میلیون تومانی در بازار موبایل ایران
-خطراتی که فروشندگان اعضای بدون را تهدید می کند
-احتمال پایان ماراتن مذاکرات هسته ای

رویش ملت

-شانس نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای پایین است
-امکان توافق با ایران در صورت پذیرش محدودیت ده ساله
-امکان زندگی مردم را فروختند تا ظاهر شهر را آباد کنند

شرق

-عسگراولادی:نهاوندیان، پای خصولتی ها را به اتاق باز کرد
-عذرخواهی از حادثه کهریزک
-کمیته ویژه برای حذف پولدارها
-آخرین تیر ترکش اسراییل

عصر ایرانیان

-پزشک خانواده به شهرهای 100 هزار نفری رسید
-کتابخانه های مساجد و مدارس تعطیل شده است
-آزادراه تهران -شمال دوباره به چینی ها رسید

مردم سالاری

-درخواست اعلام اسامی دریافت کنندگان پول از رحیمی
-دولت یازدهم نگاه امنیتی را از حوزه فرهنگ برداشت
-علی جنتی:هیچ مقامی حق ندارد مقابل مجوزهای موسیقی ارشاد بایستد
-روزهای خوش پرسپولیس

نسل فردا

-حرمت و احترام جایگاهی در فوتبال ندارد
-8 دختر در دام زوج شیشه ای
-توفان سرخ در آسیا

دنیای اقتصاد

-مقصد وام های بانکی
-بیست دانشگاه میلیاردرساز
-رمزگشایی از قاچاق رسمی
-موج ضد اسرائیلی در جامعه آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها