با تصویب مجلس و در قالب بودجه سال آینده، جزئیات اعطای تسهیلات مسکن به ایثارگران در سال 94 تعیین شد.
کد خبر: ۷۷۶۰۴۴
جزئیات اعطای تسهیلات مسکن به ایثارگران در سال 94

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، با تصویب بند (د) بخش های هزینه ای تبصره 15 لایحه بودجه، بانک مرکزی را موظف کردند که «از طریق بانکهای عامل در سال 1394 به تعداد 100 هزار نفر از جانبازان با اولویت درصد جانبازی، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، والدین و فرزندان)‌، رزمندگان با سابقه 6 ماه حضور در جبهه، فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل جانبازان 25 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل آزادگان متوفی، فقط یک فقره تسهیلات مسکن براساس قوانین مربوط و برابر قانون الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات به وراث جانبازان و آزادگان متوفی مصوب 22 فروردین 1380 (واجدان شرایط) برای خرید یا ساخت مسکن اعطاء کند.

مبلغ تسهیلات مزبور به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک‌میلیون نفر، 830 میلیون ریال، مراکز استان‌ها 700 میلیون ریال، سایر شهرها 575 میلیون ریال، روستاها 350 میلیون ریال و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ 4 درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود».

با تصویب نمایندگان و بر اساس جزء یک بند (د)، «دولت موظف است نسبت به تضمین پیش‌بینی و پرداخت مابه‌التفاوت سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی به بانکهای عامل با تأیید وزارت راه و شهرسازی (‌سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام و اعتبار مورد نیاز را در ردیف های مربوطه منظور کند. همچنین بانک های عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک، محاسبه و أخذ تضمین‌های بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (4 درصد) اقدام کنند؛ همچنین براساس جزء 2 این بند،‌ »ایثارگرانی که در سال های گذشته از تسهیلات مسکن تا سقف 80 میلیون ریال استفاده کرده اند و تا پایان سال 1393 تسویه کرده اند، و جانبازان 70 درصد و بالاتر که با توجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‌باشند، با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند مجدداً از این تسهیلات بهره‌مند شوند».

مجلس همچنین با تصویب جزء 3 این بند مقرر کرد «وامهای حمایتی غیرایثارگری از قبیل وام های کارمندی و شرکتی، مسکن مهر، خود مالکی و نظایر آن مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شوند. افراد مشمول می‌توانند مشترکاً از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده کنند».

بر اساس جزء 4 این بند از لایحه «اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری توسط اداره کل راه و شهرسازی ملاک ارائه تسهیلات نزد بانکهای عامل می‌باشد. افراد واجد شرایطی که مسکن آنها از طریق تعاونی‌های معتبر همانند نیروهای مسلح تأمین می‌شود و همچنین مشمولان ساکن روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند، می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارائه سند ملکی رسمی و یا ثبتی، تسهیلات مقرر را دریافت و در همان محل احداث یا خریداری کنند».

همچنین براساس جزء 5 این بند، بانک های عامل مجاز شدند «برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مشمول این بند تسهیلات مربوط را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط مذکور که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند، به ‌صورت اقساطی واگذار کنند».

در نهایت و باتصویب جزء 6 بند (د)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد «از طریق بانک های عامل به ایثارگرانی که دارای مسکن نامناسب یا ناتمام هستند و در سنوات گذشته از تسهیلات مسکن کمتر از سقف وام مصوب در سال 1394 استفاده کرده‌اند، فقط برای یک‌بار با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران‌، مابه‌التفاوت وام قبلی و یا با فک رهن و تسویه، یک فقره وام مسکن در قالب تسهیلات ساخت با همان وثیقه قبلی و یا وثیقه جدید پرداخت نماید. زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانکهای عامل از ابتدای تیرماه 1394 به مدت یک‌سال و ملاک، تاریخ صدور معرفی‌نامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران است»(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۳
nasrin
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
۰
۰
با سلام
می خواستم بپرسم ایا وام سال 94 به همسر بنده كه 28 ماه خدمت كردن وجانباز 12 درصد هستند تعلق می گیرد یا خیر ؟
همسرم فرهنگی با 28 سال سابقه هستند و هنوز در منزل استیجاری زندگی می كنیم .خواهش می كنم به فكر جانبازان با درصد كمتر از 15 درصد هم باشید .با تشكر منتظر پاسخ شما هستم .
مشكانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
۰
۰
همه سوال هاهمین طوراست شمابایدپاسخ گوباشیدازبنیادسوال كن
فریماه
-
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
۰
۰
سلام ببخشید من پدرم جانباز 70 درصد هستند دارم.خونه ای كه میخواهم بخرم قولنامه داره وسند نداره سندمادر داره آیا میتونه وام رو دریافت كنم؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها