جام جم گزارش می دهد

روزهای تنهایی نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گرچه مدرک دکتری دارد، اما درس‌هایش را خوب بلد نیست. بنیامین نتانیاهو این آموزه بدیهی در علم سیاست را از یاد برده است که در زمانه‌ای که دست‌کم ژست حمایت از صلح وجود دارد، بر طبل جنگ کوفتن، فقط یک نتیجه دارد: تندروها بیشتر در باتلاق انزوا فروخواهند رفت.
کد خبر: ۷۷۵۵۵۶
روزهای تنهایی نتانیاهو

از نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی به‌عنوان آخرین مخالف توافق هسته‌ای ایران و 1+5 یاد می‌شود.

دیپلماسی هوشمندانه تهران در یک سال و نیم اخیر باعث شده تا گفت‌وگوهایی که در شهریور 92 اما و اگرهای بسیاری درباره آن مطرح می‌شد، حالا به تنها راه‌حل پرونده هسته‌ای کشورمان تبدیل شود و همین تغییر مختصات شطرنج مذاکرات هسته‌ای موجب شده بنیامین نتانیاهو این روزها خود را بازنده آخرین قمار سیاسی زندگی‌ سیاسی‌اش بداند.

نقاش جنگ، بازنده نبرد تبلیغاتی

نتانیاهو زمانی با کوبیدن بر طبل جنگ، خود را در اوج تبلیغات سیاسی می‌دید. همان زمانی که جهان علیه ایران متحد شده بود تا رژیم صهیونیستی سرخوش از این اتحاد، رویای جنگ نظامی دیگری علیه کشورمان را در سر بپرورد.

همین رویاپردازی بود که باعث شد او از سال 2009 و از زمان به قدرت رسیدن، حمله تبلیغاتی علیه ایران را آغاز کند و در سال 2012 با در دست گرفتن یک نقاشی مضحک درباره چشم‌انداز برنامه هسته‌ای کشورمان، مانور رسانه‌ای بر توهمات خود را به اوج برساند.

او که همزمان با وقایع پس از انتخابات 88 موج‌سواری علیه کشورمان را به حد اعلا رسانده بود، پس از انتخابات 92 مجبور شد از موضع انفعال به تبلیغات ضدایرانی خود ادامه داده و از سر دستپاچگی درحالی از ممنوعیت پوشیدن شلوار جین در ایران سخن بگوید که جوانان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی سخنان او را به استهزا گرفته بودند.

او حالا در تبلیغات منفی خود علیه ایران، چنان منزوی شده که حتی واشنگتن را نیز در برابر خود می‌بیند و به‌نظر می‌رسد همین موقعیت، به سقوط او منتهی خواهد شد.

نتانیاهو و حکایت چوپان دروغگو

نتانیاهو که به‌دلیل تندروی‌اش ابتدا اعتماد روس‌ها در جریان تبلیغات ضدایرانی را از کف داد و در یک سال اخیر به‌دلیل استدلال‌های لجبازانه و فاقد پشتوانه از همراهی کشورهای اروپایی بازماند، آخرین امیدش به سرسختی دولت اوباما در قبال ایران بود.

با وجود این وقتی واشنگتن دید از نظر نتانیاهو، «توافق خوب هسته‌ای» آن توافقی است که به امضا نرسد، اوباما نیز نتانیاهو را کنار زد و بنابر آنچه رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به تشریح جزئیات گفت‌وگوهای هسته‌ای برای هم‌پیمان تندروی خود نشد.

تیر خلاص به بی‌اعتمادی جهانی به ادعاهای نتانیاهو اما هفته قبل زده شد؛ آن‌گاه که اسناد منتشر شده موساد نشان داد هنگام سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان در سازمان ملل متحد در سال 2012، حتی سرویس جاسوسی این رژیم می‌دانسته که این ادعاها دروغی است.

تبدیل نتانیاهو به چوپان دروغگو برای سیاستمداران غربی باعث شد او چاره‌ای جز توسل به رقبای سیاسی رییس‌جمهور آمریکا نداشته باشد.

برای همین بود که وی امروز راهی واشنگتن می‌شود تا روز سه‌شنبه در جمع تندروهای کنگره آمریکا سخنرانی کند.

با این حال این برای اولین بار است که این سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بایکوت دولت آمریکا روبه‌رو شده و نه اوباما، نه معاونش بایدن و نه جان کری هیچ‌یک حاضر به گفت‌وگو با او نشدند.

گل به‌خودی نخست‌وزیر ورشکسته

نتانیاهو البته هنوز ناامید نیست و در اظهارنظری جالب توجه گفته است که «علیه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنم حتی به قیمت ایستادن دربرابر آمریکا». با این وجود استراتژیست‌های صهیونیست هم دیگر به کارآمدی ژست ضدایرانی نخست‌وزیر ورشکسته خود اعتمادی نداشته و در همین راستا رییس سابق سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی ـ که در زمان مدیریت او دانشمندان هسته‌ای کشورمان ترور شدند ـ گفته است: «نتانیاهو بزرگ‌ترین خسارت استراتژیک را به اسرائیل زده است».

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «مئیر داگان» در آستانه سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا تاکید کرده است: «سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا با وجود مخالفت‌های کاخ سفید نه تنها بی‌فایده است بلکه نتیجه‌ای عکس خواهد داشت.»

پیش از این «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما نیز سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را اقدامی نادرست و عامل تخریب روابط آمریکا و اسرائیل توصیف کرده بود و جان کری هم در سخنانی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود: مخالفت‌های نتانیاهو با مذاکرات هسته‌ای منجر به جناحی شدن روابط آمریکا و اسرائیل شده و تاثیرات مخربی در آینده روابط میان تل‌آویو و واشنگتن خواهد داشت.

بازی باخت ـ باخت نتانیاهو در زمین انتخابات

با این حال به‌گمان برخی تحلیل‌گران، نتانیاهو که در حوزه اقتصاد نتوانسته رضایت ساکنان اراضی اشغالی را کسب کند و در جریان جنگ غزه نیز آبروی صهیونیست‌ها را از بین برد، برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو، چاره‌ای جز بازی با کارت تبلیغات ضدایرانی ندارد.

در واقع او می‌خواهد از خود چهره‌ای بسازد که در نبودش، تهران به تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.

بر همین اساس نشریه آمریکایی آتلانتیک روز جمعه نوشت: «بنیامین نتانیاهو برای باقی ماندن در مقام نخست وزیری، در حال به آتش کشیدن روابط آمریکا با اسرائیل است.»

صاحب‌نظران اما به نتانیاهو هشدار می‌دهند که او بازنده انتخاباتی است که در آن افکارعمومی داخلی در اراضی اشغالی نخواهد پذیرفت نتانیاهو در مخالفت با تهران در جریان مذاکرات هسته‌ای به منافعی رسیده باشد.

نتانیاهو درحالی تلاش‌ها برای به بن‌بست کشاندن گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را دو روز دیگر در کنگره آمریکا پی می‌گیرد که وندی شرمن معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران طی سخنانی در اندیشکده کارنگی در واشنگتن اعلام کرده است که «اگر توافق حاصل شود، باور دارد که جهان از توافق دیپلماتیک با ایران خرسند می‌شود و آن را تائید خواهد کرد.»

گرچه نتانیاهو امیدوار است که سخنان او در کنگره بتواند مخالفان سیاسی اوباما را تحریک کند که بار دیگر موضوع تشدید تحریم‌های ایران را برجسته کرده و به این ترتیب باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات شود، اما این‌بار شانس نتانیاهو از پیشبرد ثمربخش این راهبرد آن‌قدر ضعیف است که محمدجواد ظریف، دیروز تاکید کرد: «هدف رژیم صهیونیستی از مخالفت با هرگونه توافق هسته‌ای، ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم در غزه، کرانه باختری، ‌بیت‌المقدس و دیگر مناطق اشغالی است البته این سیاستی قدیمی است که با هراس‌افکنی، ‌دروغ‌پردازی، جوسازی و ایجاد فضا حتی در داخل دیگر کشورها تلاش می‌شود از برقراری آرامش در این منطقه جلوگیری شود که البته معتقدیم این تلاشی بیهوده است.»

درس‌های مذاکرات برای بازنده تندرو

بی‌تردید نه شکست نتانیاهو در انتخابات باعث تغییر رویکرد این رژیم در قبال کشورمان خواهد شد و نه امضای توافق هسته‌ای، همه موانع پیشروی بهبود مناسبات تهران و واشنگتن را از پیش‌رو برخواهد داشت و منتهی به واگرایی همیشگی آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

با این وجود امضای توافق احتمالی میان ایران و آمریکا درس خوبی به تندروها خواهد داد تا بدانند شنا کردن برخلاف جریان آب، گاهی نه فقط به تغییر زمین بازی منتهی نمی‌شود، که باعث از میان رفتن موانع در این مسیر خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو این درس را در شش سال گذشته که بنا به روایت آسوشیتدپرس درباره ایران با اوباما درگیر بوده است، باید می‌آموخت، اما فارغ‌التحصیل بی‌استعداد علم سیاست، آن‌قدر در برابر این منطق ایستاد که حالا مجبور است در اقدامی منفعلانه در صفحه فیسبوک وزارت خارجه‌اش، ایران را «برنده جایزه بهترین بازیگر اسکار ۲۰۱۵» لقب دهد.

اقدامی که در معنای درونی خود، نوعی اعتراف به پیروزی کشورمان در نبرد تبلیغاتی در برابر تل‌آویو به‌شمار می‌رود. پیروزی بزرگی که نتانیاهو بخوبی می‌داند محدود به پرونده هسته‌ای کشورمان نمانده و ابعاد بزرگ‌تری در منطقه را در برمی‌گیرد.

مصطفی انتظاری هروی ‌- گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها