روحانی در کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا:

مذاکرات مقتدرانه در برابر قدرتهای جهان افتخار ملی است

رییس جمهوری در دیدار ایثارگران و برگزیدگان استان قم:

پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است

رییس جمهوری با بیان اینکه آزاد اندیشی و چندصدایی در مسایل فکری ویژگی اصلی حوزه است، اظهار داشت: حوزه علمیه و قم می تواند هم در دیپلماسی دینی و علمی وارد صحنه شده و هم مرجعی برای آزاداندیشی افکار مختلف و ادیان باشد.
کد خبر: ۷۷۴۹۰۱
پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است

به گزارش پایگاه اطلاع​رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر پنج شنبه در دیدار ایثارگران و برگزیدگان استان قم با اشاره به اینکه چند صدایی را در همه مسایل علمی، تحقیقاتی و معرفتی از قم آموخته ایم ، گفت: همانطور که فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد، در فضای آزاداندیشی ، استدلال و اظهارنظر نیز قم پیشتاز بوده است.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه ادعا می شود چند صدایی ازغرب آغاز شده موضوع ناصحیحی است چرا که در فضای حوزه همیشه چند صدایی حاکم بوده است.
روحانی تصریح کرد: باید فضای آزاد را پاس بداریم و نگذاریم که کسی در جامعه القا کند که حرف زدن در جمهوری اسلامی محدودیت دارد و همیشه فضا باید در کشور ما به تبعیت از حوزه آزاد باشد .

نسل جوان را باید اقناع کنیم

رییس جمهوری تاکید کرد: جهان امروز جهان اقناعی است نه ارعاب دیگران و باید نسل جوان خود را قانع کنیم و در این فضا حوزه علمیه می تواند نقش مهمی داشته باشد.
روحانی خاطر نشان کرد: در حوزه علمیه قم می تواند مرکزی برای حضور افکار و گروه های مختلف فکری وجود داشته باشد و کرسی آزاد اندیشی برای افکار و ادیان را می توان در قم تاسیس کنیم و دولت از این موضوع حمایت می کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه حوزه علمیه و قم می تواند هم در دیپلماسی دینی و علمی و هم گردشگری معرفتی فعال باشد، اظهار داشت: حضور گروهها و شخصیت های مختلف از مناطق گوناگون جهان و رفت آمدهایی که در این زمینه صورت می گیرد می تواند فضای جدیدی را در عرصه اندیشه بوجود بیاورد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای رشد و حرکت به سمت پیشرفت مطلوب در کشور نیاز به معنویت و اخلاق داریم و هم نیاز به فرهنگی داریم که مسیر توسعه را پایدار کند، اظهار داشت: مرکزی که می تواند از لحاظ اخلاقی و معنوی در این زمینه موثر باشد حوزه علمیه قم است.
رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه بدون حضور روحیه ایثار و شهادت بی تردید انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نمی توانست به اهداف مطلوب خود دست پیدا کند، گفت: ایثار و شهادت قدرتی برای بقا و استقلال ملت بزرگ ایران است و شهر قم جایی بود که در جریان نهضت اسلامی این روحیه در آن آغاز شد .
روحانی با یادآوری تاریخ شکل گیری نهضت اسلامی به رهبری امام راحل اظهار داشت: امام با رفتار و عمل خود قبل از هر چیزی امید را در جامعه ایجاد کرد و ایشان در کنار امید و یقینی که به پیروزی نهضت داشت، آماده ایثار و شهادت بود .
رییس جمهوری افزود : امام در کنار فضای امید، روحیه فداکاری را نیز بوجود آورد و اولین شهادت هم در شهر مقدس و در حوزه اتفاق افتاد و می توان گفت در جریان نهضت اسلامی ، ایثار و شهادت از قم آغاز شد و مردم این دیار در پیروزی انقلاب نقش برجسته ای داشته اند .
روحانی تصریح کرد: مردم در نهضت اسلامی و انقلاب با همه وجود به صحنه آمده و فداکاری کردند و قطعا بدون حضور و حمایت مردم انقلاب به پیروزی نمی رسید.
رییس جمهوری اضافه کرد: اگر رزمندگان و جوانان ما در دوران دفاع مقدس ایثار و فداکاری نمی کردند بدون شک نمی توانستیم به پیروزی برسیم و امروز هم به روحیه ایثار ،شهادت و مقاومت نیاز داریم تا کشور را به مقاصد عالیه که مورد انتظار همه مردم است ،برسانیم.

پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است ، به حضور زنان و دختران در رشته های مختلف علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می دهد و این فکر که آنان صرفا باید به مسایل خانه داری مشغول شده و به دنبال مشاغل اجتماعی نباشند، صحیح نیست و دورانش سپری شده است.
رییس جمهوری با تاکید بر این که فضای جامعه و جهان تغییرکرده، اظهار داشت: امروز دیگر نمی توان این تغییر فضا را مد نظر قرار نداد و از سوی دیگر نمی توان نسل جوان را محدود کرد.
روحانی تصریح کرد: اگر از فضای جامعه عقب بمانیم دچار مشکل خواهیم شد و باید همپای جامعه پیش برویم و چنانچه مساله ای وجود داشت آن را حل و فصل کنیم .
رییس جمهوری به حضور فعال دختران در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: امروز دختران دانشجوی کشور در بسیاری از علوم جدید و فناوری های نو پیشتاز هستند و باید این مساله را قدر بدانیم.
روحانی تاکید کرد: باید فضای مناسبی را برای رشد و تعالی توام با اخلاق برای بانوان کشور فراهم کرد.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم در عرصه علم ، معرفت، اجتهاد و ایثار و شهادت اظهار داشت : شهر قم از لحاظ دینی مهمترین مرکز دینی تشیع و چه بسا جهان اسلام است و حوزه علمیه هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.
در ابتدای این مراسم دو نفر از نخبگان و ایثارگران استان قم در سخنانی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها