چهار خلبان کشته شدند

سقوط دو فرونده جنگنده ترکیه

ترکیه در اقدامی ناگهانی نیروهای نظامی خود را وارد سوریه کرد.نقض حریم حاکمیتی سوریه در حالی صورت گرفت که ادعای ترکیه را حراست از مقبره «سلیمان شاه» تامین‌کننده عثمانی تشکیل می‌داد.
کد خبر: ۷۷۴۴۶۰
قدرت‌نمایی یک بازنده

مقامات ترکیه از جمله اردوغان رئیس‌جمهور و اوغلو نخست‌وزیر از این عملیات به عنوان فتح‌الفتوح و دستاورد بزرگ یاد کرده و آن را نشانه قدرت برتر ترکیه عنوان کردند.

مانور تبلیغاتی سران ترکیه در حالی صورت گرفت که یک سئوال در اذهان باقی مانده و آن اینکه این اقدام ترکیه و نقض تمامیت ارضی سوریه آیا یک دستاورد برای ترکیه بوده و چنانکه سران آن ادعا دارند برگرفته از قدرت این کشور است یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش دو نکته قابل توجه است، نخست نوع واکنش‌ها به این اقدام ترکیه است. در حوزه داخلی به جز حزب حاکم عدالت و توسعه، بسیاری از گروه‌های سیاسی و مردم، این اقدام ترکیه را یک ننگ و حقارت برای کشورشان دانسته‌اند چرا که آن را در حمایت از تروریست‌ها ارزیابی و تاکید دارند که دولتمردانشان امنیت ملی کشورشان و تمامیت ارضی کشوری دیگر را به خاطر مشتی تروریست به خطر انداخته است. در حوزه جهانی نیز محافل رسانه‌ای و سیاسی این اقدام ترکیه را محکوم و حتی خواستار اقدام شورای امنیت علیه این کشور شدند.

دوم شرایط زمانی اقدام ترکیه علیه سوریه است. همزمان با اقدام نظامی ترکیه چند تحول قابل توجه روی داده است. در عراق و سوریه، تروریستهای تحت حمایت ترکیه در برابر ارتش و مردم با شکستهای سنگینی مواجه شده‌اند در حالی که بسیاری تاکید دارند این شکستها ناکامی برای ترکیه‌ای است که به دنبال بهره‌گیری از تروریست‌ها برای رسیدن به منافع بیشتر در عراق و سوریه است.

نکته دیگر آنکه ترکیه در حالی با آمریکا توافقنامه آموزش به اصطلاح معارضان سوری را امضاء کرد که جهانیان آن را تفاهم با آمریکا برای آموزش تروریست‌ها می‌دانند. امری که در حوزه داخلی می‌تواند اعتراضات گسترده مردمی علیه دولتمردان را به همراه داشته باشد.

گروه‌های تروریستی در حالی 21 تبعه ‌مصری را در لیبی سر بریدند که از یک سو، مصر، ترکیه را به مشارکت در این کشتار و فضای ناامنی حاکم بر کشورش معرفی کرد و لیبی نیز اتهامات گسترده‌ای را به ترکیه مبنی بر حمایت از تروریسم وارد ساخت. لیبی از اخراج همه شرکت‌های ترکیه‌ای از این کشور خبر داد.

با توجه به افشای حمایت ترکیه از تروریست‌ها در سوریه و عراق، انتشار این اخبار و نقش ترکیه در کشتار اتباع مصری فضایی سنگین علیه آنکارا در جهان ایجاد می‌نماید که هزینه‌های گسترده‌ای برای آن به همراه دارد.

در این شرایط می‌توان گفت دولتمردان ترکیه با ورود به خاک سوریه در کنار حمایت از تروریست‌ها به دنبال پنهان‌سازی زنجیره‌ای رسوایی‌های خود بوده‌اند تا شاید از طغیان درونی و بیرونی علیه خود جلوگیری کنند.

آنچه مسلم است ترکیه اکنون به عنوان کانون بحران‌های جهانی شناخته می‌شود لذا هر چند آنها با تجاوز سوریه به دنبال پنهان‌سازی رسوایی‌های دیگر خود بوده‌اند اما بازتاب‌ها و واکنش‌ها به این اقدام نشانگر ناکامی ترکیه در این عرصه بوده به گونه‌ای که جهانیان مجازات آن به عنوان عامل بحران‌های جهانی را خواستار شده‌اند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها