نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

علی اکبر ولایتی در واکنش به اظهارات کری گفت: اگر آمریکایی ها نخواستند مذاکره کنند خودشان می دانند، ما رفتار خودمان را متناسب با رفتار و قضاوت آنها تنظیم نمی کنیم ولی آنان دنبال مذاکره بودند و ما بر اساس مقررات بین المللی به این درخواست پاسخ دادیم.
کد خبر: ۷۷۳۳۵۷
آمریکایی ها می خواهند مذاکره نکنند خودشان می دانند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک عصر امروز (یکشنبه) در حاشیه دیدار با نیکولاس هیسم نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه آمریکا گفته اگر تا ماه مارس به توافق دست نیابیم مذاکره ادامه پیدا نخواهد کرد، گفت: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و از ابتدای طرح موضوع هسته ای ایران آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و هیچ گاه از این کار امتناع نکرده است.

وی ادامه داد: اما این طور نیست که آمریکا گمان و تبلیغ کند که گویی مذاکره یک امتیاز است که به ایران می دهد. آنها هستند که احتیاج به مذاکره دارند تا موضوع هسته ای ایران را به جایی که مورد نظرشان است ، برسانند.

ولایتی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد. اگر هدف از مذاکره این است که موضوع را خارج از خواست ایران و علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند، محقق نخواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر هدف آنها از جنگ تبلیغاتی این است که ایران تحت فشار قرار گیرد، ایران از اول انقلاب تا کنون به این تبلیغات بدون پشتوانه عادت کرده و آنها ایران را می شناسند که کشوری است که به برکت استقلال، حمایت مردم، هدایت رهبری و ایستادگی دولت و هیات مذاکره کننده زیر بار تحمیل نمی رود و چارچوب تعیین شده از رهبری، چارچوبی است که وزیر خارجه و همکاران گفت و گو خواهند کرد و رعایت می کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها هر قضاوتی می خواهند بکنند ما منتظر نیستیم ببینیم آمریکایی ها چه قضاوتی می کنند؛ رفتار خودمان را متناسب با رفتار و قضاوت آنها تنظیم نمی کنیم ما در چارچوب معاهدات بین المللی حرکت می کنیم؛ اگر نخواستند مذاکره کنند خودشان می دانند ولی آنها هستند که دنبال مذاکره بودند و ما به درخواست مذاکره براساس مقررات بین المللی همواره پاسخ مثبت داده ایم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که جمهوری اسلامی از حقوق هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد گفت: اگر هدف از مذاکره این است که موضوع را خارج از خواست ایران و علیه منافع ایران به ما تحمیل کنند محقق نخواهد شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به ژنو برای مذاکره با وزیر خارجه ایران گفت اگر تهران با شرایط لازم برای آنچه که او ' جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی ' خواند ، موافقت نکند آمریکا حاضر است مذاکرات را ترک کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان نیز گفت: نماینده سازمان ملل در امور افغانستان که جدیدا منصوب شده است، با این هدف فعالیت می کند که در افغانستان امنیت برقرار شود و دولت افغانستان مستقر و پابرجا شود.

وی ادامه داد: راه پایداری و استحکام حکومت افغانستان این است که همسایه ها به این دولت نوپا کمک کنند.

ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از زمان آغاز بحران افغانستان به این کشور کمک کرده و باری سنگین را به دوش کشیده است. از سویی با پذیرش آواره های افغان و از سوی دیگر با موضوع مواد مخدر به عنوان مشکلی که خاستگاه آن افغانستان است روبرو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت افغانستان به دنبال کار مواد مخدر نیست گفت: کسانی که این کار خلاف قانون را انجام می دهند این کشور را یکی از مراکز ترتیب دهنده قاچاق مواد مخدر به سایر نقاط دنیا کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه ایران جدی ترین مبارزه را علیه این مراکز انجام می دهد گفت: همکاری کشورهای منطقه در کاهش آسیب و ترافیک مواد مخدر نقشی اساسی دارد.

ولایتی با اشاره به اینکه ' منتظریم رییس جمهوری افغانستان به دعوت رییس جمهوری ما به ایران سفر کند' گفت: موضوعات متعددی در این دیدارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که یکی از این موضوعات، موضوع آب های مشترک بین دو کشور است که شامل رودخانه هیرمند و هریررود می شود

ولایتی اضافه کرد: در ارتباط با رودخانه هریررود هر دو کشور در صددند قراردادی منعقد کنند تا این رودخانه که بین کشورهای ایران، افغانستان و ترکمنستان مشترک است مورد استفاده هر سه کشور قرار گیرد.

وی گفت: تلاش برای اتحاد مردم افغانستان جزو تلاش های همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده که این کار را ادامه خواهد داد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها