لاریجانی در بزرگداشت شهدای مؤتلفه اسلامی:

داعش ۳۰ میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد

کشورهای غربی با ایده دخالت نظامی در لیبی مخالفت می کنند و به جز فرانسه که تمایلی از خود برای این اقدام نشان داده است سایر غربی ها در این باره تردید های جدی دارند؛ تردیدی که شاید مهمترین دلیل آن بازتعریف حوزه منافع فرانسه در شمال آفریقا با چنین اقدامی از سوی غرب باشد.
کد خبر: ۷۷۳۰۶۹
غرب نمی خواهد در لیبی به سود فرانسه دخالت کند

به گزارش جام جم آنلاین، امروز مانوئل والس نخست وزیر فرانسه تصریح کرد که اقدامات تروریست ها در لیبی تهدیدی مستقیم برای امنیت کل اروپا به شمار می رود و خواستار اقدام دفاعی برای جلوگیری از این تهدید شد.

در حال حاضر آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش می کنند بر تلاش های برناردینو لیون فرستاده ویژه خود به لیبی تکیه کرده اند تا بتواند تجربه یمن و روی کارآمدن عبدربه منصورهادی رییس جمهور وقت را بدون نیاز به مداخله نظامی در آن کشور نیز محقق کنند.

درباره عدم دخالت سایر کشورهای غربی در لیبی می توان به این ملاحظات اشاره کرد:

1-در حال حاضر غربی ها متمرکز بر مداخله در سوریه و عراق هستند لذا در دستور کار قرار دادن یک منطقه جغرافیایی دیگر آن هم بدون حصول دستاوردی قابل ملاحظه در جبهه های قبلی منطقی نیست.

2-فرانسه بیش از سایر کشورها خواستار چنین مداخله ای است زیرا خطر مستقیم تروریسم را در حوادث مرتبط با شارلی ابدو لمس کرده است و از سوی دیگر می تواند با مداخله در لیبی دروازه جدیدی را به سوی مناطقی بگشاید که به طور سنتی در شمال آفریقا مستعمره پاریس به شمار می روند. علت ملاحظه سایر کشورهای غربی نیز علاوه بر این مساله می تواند این واقعیت باشد که دخالت در لیبی دایره جنگ را به سایر مناطق اطراف این کشور در ساحل آفریقا (چاد، نیجر و مالی) نیز بکشاند؛ کشورهایی غرب آفریقایی که در دایره نفوذ سنتی فرانسه قرار می گیرند. به نظر می رسد کشورهای رقیب فرانسه در اروپا و همچنین آمریکا دخالت در شمال آفریقا را به سود فرانسه می دانند.

تسریع در قرارداد فروش جنگنده های فرانسوی «رافال» به ارتش مصر نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است. این اولین بار است که فرانسه با کشوری خارجی برای برای فروش جنگنده رافال توافق می کند.

3-درخواست دخالت در لیبی از سوی مصری ها مطرح شده است و غرب تلاش می کند قاهره تا حدی به این مداخله تشنه و نیازمند شود که بتوانند مصر را وارد امتیازگیری های جدید منطقه ای و پیروی هر چه بیشتر از سیاست های غربی به ویژه در مساله امنیت رژیم صهیونیستی و همچنین بازنگری در روابط و قراردادهای تسلیحاتی جدید با روسیه کنند.

کشورهای غربی بعد از نشست اضطراری شورای اامنیت سازمان ملل درباره حوادث لیبی و تصاعد تنش در شمال آفریقا به دنبال سربریدن 21 قبطی مصری ربوده شده به دست داعش، بر ضرورت رسیدن به راه حل سیاسی در این کشور تاکید کردند. کشورهای غربی عضو شورای امنیت ضرورت تسلیح لیبی یا مداخله در آن برای مقابله با تروریسم را تشکیل دولت وحدت ملی دانستند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها