امیدواری‌ها به دست یافتن ایران و 1+5 به یک تفاهم سیاسی تا قریب به یک ماه دیگر در حالی شدت گرفته که خروجی‌ رفتار کشورهای طرف مذاکره با ایران نشان‌دهنده تلاش آنها برای کوتاه‌تر شدن دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و دولت‌های غربی نیست.
کد خبر: ۷۷۲۳۱۶
پاسخ ایرانی به تهدید غربی: تحریم، جواب تحریم

از یک‌ سو گزارش‌های تازه نشان از برنامه‌های گسترده واشنگتن برای جاسوسی علیه کشورمان داشته و از سوی دیگر رفتار دادگاه‌های اروپایی در قبال تحریم شرکت‌ها و موسسات ایرانی نشانی از برداشتن گام‌های اعتمادساز ندارد.

همین رفتار شبهه‌آمیز با توافق ژنو و تکیه بر نقاط ابهام‌آمیز این توافق‌نامه در رابطه با تحریم‌های جدید حکایت از آن دارد که برخلاف تهران که در عمل به مهم‌ترین توافق موجود هسته‌ای تا به امروز، دنبال بهانه‌گیری و شانه خالی کردن از تعهدات خود نیست، طرف غربی به اهمیت اثبات حُسن‌نیت خود در فرآیند مذاکرات توجهی نداشته و همین امر به نگرانی‌ها درباره فردای تفاهم سیاسی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای دامن می‌زند.

شاید تشدید همین نگرانی‌ها باعث شده باشد که رهبر انقلاب روز گذشته در جمع مردم آذربایجان تاکید کنند که «حتی اگر در مساله هسته‌ای نیز همان خواسته‌هایی را که آنها [جبهه استکبار] دیکته می‌کنند، قبول کنیم، باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، زیرا آنها با اصل انقلاب مخالفند.»

البته رفتار اعتمادسوز آمریکا و اروپا در قبال کشورمان که راه را برای بهبود مناسبات این کشورها با تهران ناهموار می‌کند، برای ایران نگران‌کننده نیست، زیرا کشورمان طی قریب به چهار دهه گذشته به چنین رفتارهایی عادت کرده و اکنون برگ‌های برنده متعددی در اختیار دارد که نمی‌شود اهمیت آن را دست‌کم گرفت.

شکل‌گیری خاورمیانه جدید با محور ایران از یک‌سو، توسعه توان داخلی کشورمان از سوی دیگر و نیز برخورداری از ذخایر گسترده انرژی باعث شده تا این کشورهای غربی باشند که برای تامین نیازهای خود در آینده، برای بهبود رابطه با کشورمان احساس نیاز کنند.

اروپایی‌هایی که این روزها با شدت گرفتن بحران اوکراین نگران واردات گاز از روسیه هستند، سادگی است اگر خود را بی‌نیاز از ذخایر استراتژیک گازی ایران بدانند و طبیعی است اگر نیم‌نگاهی به این منابع دارند، باید در ادامه تحریم‌ها تجدیدنظر کنند.

پاسخ امروز ایران به تهدید غرب به تشدید تحریم‌ها، نه امتیازدهی بیشتر با هدف کاستن از فشار تحریم، بلکه برداشتن گام متقابل برای تحریمِ تحریم‌کنندگان است. حالا دولت‌های غربی و بویژه اروپا بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند که یا باید «توافق» با کشورمان را برگزینند یا با تحریم ایرانی مواجه خواهند شد.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها