ایران و امارات قرارداد جدید گازی امضا کردند

برنامه جدید برای فروش گاز به اعراب

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه حجم صادرات گاز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، هشت درصد افزایش داشته است، گفت: زیرساختهای لازم برای صادرات گاز به بصره از سوی شرکت ملی گاز ایران فراهم است.
کد خبر: ۷۷۱۹۵۴
صادرات گاز ایران 8 درصد افزایش یافت

حسن منتظر تربتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شبکه گاز به دلیل کمبود تولید در سال​های گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز بخش​های خانگی و تجاری دچار مشکل بود به همین دلیل وزیر نفت اولویت خود را در توسعه مخزن پارس جنوبی قرار داد.

وی افزود: به دلیل کمبود تولید گاز، نیروگاه​ها در زمستان فرآورده مصرف می کردند، بنابراین منابعی که باید برای توسعه زیرساخت های صنعت نفت هزینه می شد صرف تامین فرآورده های مایع برای مصرف در نیروگاه ها شد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه فاز 12، به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی به شمار می رود، گفت: فاز ١٢ پارس جنوبی دقیقا در بهترین شرایطی که شرکت ملی گاز ایران و شبکه گاز به آن نیاز داشت به بهره برداری رسید.

منتظر تربتی با اشاره به همکاری شرکت ملی گاز با شرکت ملی نفت برای بهره برداری از گاز فاز 12، افزود: برای اتصال این فاز به خط ششم سراسری و اتصال خط پنجم سراسری اقدامات لازم انجام شد.

وی در خصوص صادرات گاز به عراق از مسیر بصره نیز گفت: زیرساخت های لازم برای صادرات گاز به بصره از سوی شرکت ملی گاز ایران فراهم است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران افزود: پس از امضای قرارداد صادرات گاز به بصره امکان اجرایی کردن این پروژه با ارسال روزانه ١٠ میلیون مترمکعب وجود دارد که البته در گام های بعدی افزایش می یابد.

منتظر تربتی در خصوص صادرات گاز به بغداد نیز گفت: پروژه اجرای خط لوله صادرات گاز از مرز نفت شهر مراحل پایانی خود را طی می کند و در فاز نخست ظرفیت ارسال روزانه ١٠ میلیون مترمکعب گاز به این شهر وجود دارد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه حجم صادرات گاز در سال جاری هشت درصد افزایش داشته است، افزود: با توجه به افزایش تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای امسال تاکنون حجم صادرات گاز کشور 2.5 میلیارد متر مکعب بیش از واردات بوده و تراز تجارت گاز کشور مثبت شده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: پس از کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی اولویت دوم صادرات گاز کشور به شمار می رود.

وی با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای توسعه شبکه گازرسانی کشور، گفت: بخش هایی از خط ششم سراسری و ایستگاههای خط هشتم در سال آینده به بهره برداری می رسد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش ظرفیت فرآورش گاز در کشور، افزود: حجم فرآورش گاز طبیعی نسبت به مدت مشابه پارسال، ٢٢ میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

منتظر تربتی گفت: در سالهای گذشته در بهترین شرایط شاهد افزایش پنج تا ١٠ میلیارد مترمکعبی تولید گاز بودیم و باتوجه به این مقدار افزایش در سال جاری رکورد تولید گاز از سال ١٣٤٩ تاکنون شکسته شده است.

وی افزود: در سال جاری پنج ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره برداری رسید و ٧٠٠ کیلومتر خط لوله فشار قوی نیز اجرا شد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به 9 شهر و بیش از یک هزار روستا گازرسانی شده است، گفت: 700 کیلومتر خط لوله احداث، هزار کیلومتر شبکه گذاری شهری انجام و یک میلیون خانوار به شبکه گاز متصل شده است.

منتظر تربتی افزود: پیش بینی می شود تا سه سال آینده 2.5 میلیون خانوار به شبکه گاز کشور متصل خواهد شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها