جمهوری آذربایجان کشوری در شمال جمهوری اسلامی ایران است که گرچه کمتر از ربع قرن از استقلالش می‌گذرد، اما در همین مدت شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در روابط این کشور با ایران بوده‌ایم.
کد خبر: ۷۷۱۰۷۹
روابط با همسایگان، نیازمند مراقبت مستمر

جمهوری آذربایجان که یکی از معدود کشورهای جهان با اکثریت شیعه است و اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی با ایران دارد در سال‌های گذشته چندان نگران حفاظت از روابط خود با تهران نبوده و هر از چندگاهی شاهد اقدامی ضدایرانی بوده‌ایم که در مرزهای حاکمیتی این جمهوری انجام شده است تا جایی که گاهی حتی کار به احضار سفیر و اعتراض رسمی کشیده است.

برگزاری نشست‌های گروه‌های ضدایرانی در کشور جمهوری آذربایجان از جمله مصداق‌های بارزی است که گاهی به بروز برخی کدورت‌ها در روابط دوجانبه انجامیده است. همچنین نفوذ آمریکا و اسرائیل در این همسایه شمالی کشورمان، گاهی توانسته مقامات این کشور را نسبت به اولویت داشتن روابط خوب با همسایگان غافل کند.

با این حال در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران با وجود برخی اختلاف نظرها و بی مهری‌هایی که از سوی همسایه شمالی‌اش صورت گرفته هرگز درصدد تلافی برنیامده و با وجود این‌که قطعا جمهوری آذربایجان هم مخالفانی دارد که بدشان نمی‌آید سیاست‌های این حکومت نوپا را به چالش بکشند اما ایران همواره با احترام به روابط دوجانبه هیچ گاه اجازه بروز و ظهور چنین اقداماتی را نداده است.

ایران همچنین همواره تلاش کرده است تا در راستای سیاست تنش‌زدایی در منطقه برای کاهش تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که مدت‌هاست بر سر قره‌باغ اختلافات شدیدی دارند، تلاش کند.

جمهوری اسلامی ایران می‌داند یکی از مولفه‌های برقراری صلح و توسعه در منطقه، همکاری کشورهای منطقه‌ای است و همین همکاری هاست که می‌تواند راه را بر حضور کشورهای فرامنطقه‌ای که همواره مخل صلح و امنیت بوده‌اند، ببندد.

تهران بخوبی از اهمیت روابط دوجانبه آگاه است و می‌داند این روابط نیازمند مراقبت است. همسایگان را نمی‌توان فراموش کرد حتی اگر گاهی آنها از این موضوع غافل شوند.

بر همین اساس است که از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، دستگاه دیپلماسی تلاش کرده تا روابط با همسایه شمالی یعنی جمهوری آذربایجان را که برای مدتی تا حدودی تیره شده بود دوباره احیا کند.

سفر رئیس جمهوری آذربایجان در اوایل سال جاری در همین راستا برگزار شد و اکنون نیز وزیر خارجه کشورمان در همین راستا برنامه سفر به باکو را در دستور کار قرار داده است.

این سفر محمدجواد ظریف و دیدارهای او در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان می‌تواند گام موثری در استحکام روابط منطقه‌ای باشد؛ روابطی که خیلی‌ها مایل به استحکام آن نیستند.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها