مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال آینده قنات هزار ساله بلده فردوس ثبت جهانی می‌شود.
کد خبر: ۷۷۰۹۱۷
آماده‌سازی قنات «بلده» برای ثبت جهانی

حسن رمضانی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که آماده‌سازی قنات بلده فردوس به‌عنوان دومین اثر خراسان جنوبی برای ثبت جهانی از ابتدای سال جاری آغاز شده است، افزود: طول این قنات بیش از ۳۷ کیلومتر بوده که در گذشته از 72 قنات و چشمه تشکیل شده است و اکنون تنها ۱۷ قنات و چشمه آن دارای آبدهی است.

وی گفت: در گذشته مالکان آب بلده به دلیل نبود امنیت قبل از مرگ خود آب را وقف می‌کردند و اکنون از 7200 فنجان آب بلده حدود 4400 فنجان آن وقفی است. نظام تقسیم آب این قنات که در دوره صفویه و توسط شیخ بهایی اجرا شده بسیار ظریف و دقیق است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: به سبب اهمیت و قدمت قنات بلده فردوس، این قنات پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور هم‌اکنون قدم در راه ثبت جهانی گذاشته است. پرونده این قنات طی یک ماه گذشته تکمیل و برای بررسی به یونسکو فرستاده شده است.

وی افزود: پس از تکمیل پرونده و قرار گرفتن در نوبت، کارشناسان یونسکو از نزدیک از قنات بلده بازدید و ضمن بررسی نظرشان را به کمیته میراث جهانی ارائه می‌کنند.

رمضانی با بیان این‌که تاکنون 719 اثر از خراسان جنوبی ثبت ملی شده است، گفت: همچنین آسبادهای نهبندان برای ثبت جهانی شدن در حال بررسی توسط کارشناسان میراث فرهنگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها