بررسی کلیات لایحه بودجه در نوبت صبح مجلس

مخالفان بودجه 94؛ اسناد بالادستی در لایحه رعایت نشده است

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین بالادستی در بودجه سال 94 رعایت نشده ، گفت: در بودجه سال 94 تاکید ویژه ای بر استفاده از منابع نفتی شده است.
کد خبر: ۷۷۰۶۸۵
مخالفان بودجه 94؛ اسناد بالادستی در لایحه رعایت نشده است

هادی قوامی روز یکشنبه در مخالفت با لایحه بودجه 94 کل کشور گفت: مخالفت من با لایحه بودجه به معنای نادیده انگاشتن تلاش های دولت و کمیسیون تلفیق نیست اما براساس برنامه پنج ساله پنجم توسعه باید اتکای دولت به درآمدهای نفتی در بودجه به 13 درصد برسد اما این اتفاق نیفتاده است در حالی که ما به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفت هستیم.

وی ادامه داد: در سال آینده بیش از 30 درصد از بودجه متکی به درآمدهای نفتی شده که اصطلاحا به دولتی که از این درآمدها استفاده می کند رانتیر گفته می شود و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اتکا به نفت در بودجه باید به صفر برسد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده تدبیری برای کاهش نرخ تورم و بیکاری دیده نشده در حالی که بودجه 94 آخرین لایحه سال پایانی برنامه پنج ساله پنجم است و براساس آن باید نرخ بیکاری در کشور به 14 درصد برسد اما بالای 25 درصد در کشور بیکاری وجود دارد.

وی یکی دیگر از ایرادات بودجه سال آینده را نپرداختن به مسائل مهم کشور عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت ها که مورد تصویب کمیسیون تلفیق قرار گرفته یکی دیگر از ویژگی های منفی لایحه بودجه سال آینده است در حالی که دولت لایحه ای که به مجلس تقدیم کرد دارای 20 ماده بود و 19 ماده الحاقی کمیسیون تلفیق به آن اضافه کرده است در حالی که بیشتر این موارد مربوط به درآمدی است و در سال 94 باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

قوامی با اشاره به شرایط تورم رکودی در کشور ادامه داد: ولی در لایحه بودجه سال آینده افزایش مالیات ها را به عنوان یکی از موارد درآمدی در نظر گرفته که این موضوع باعث افزایش تورم در کشور می شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به بحث هدفمندی یارانه ها در سال آینده ادامه داد: اینکه خانوارهای با درآمد بیش از دو میلیون 500 هزار تومان یارانه دریافت نکنند دارای شبهه است یعنی مشخص نیست که آیا سرپرست خانوار باید بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشته باشد یا مجموع درآمدهای یک خانوار از این میزان بیشتر باشد تا یارانه به آنها تعلق نگیرد.

وی یکی دیگر از ویژگی های بودجه را سقفی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: این موضوع نیز خلاف اسناد بالادستی است.

نظارت بر 500 هزار میلیارد تومان می شود؟

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 94 افزود: کل بودجه از حیث منابع 825 هزار میلیارد تومان است و 254 هزار میلیارد تومان از لحاظ درآمد و سرمایه داری ها است، آیا در بخش کمتر از نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان نظارتی وجود دارد؟

وی افزود: این پول قرار است در اختیار بانک ها، موسسات و شرکت های خصوصی گذاشته شود و در قالب حقوق و پاداش و دستمزد صرف شود لذا هیچ نظارتی از سوی مجلس در بخش کمتر از 500 هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

آصفری ادامه داد: به واقع نظارت ما بیشتر روی 254 هزار میلیارد تومان است که متاسفانه از سنوات قبل نیز چنین روندی وجود داشته است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: امید است دولت و مجلس برای این مهم فکر جدی داشته باشد زیرا نمی توان کل بودجه را 825 هزار میلیارد تومان قلمداد کرد اما بعد که مجلس قرار است در آن نظارت داشته باشد 254 هزار میلیارد تومان باشد.

آصفری افزود: امروز شاهد هستیم مردم با مشکلات رکود اقتصادی و مسایل تورمی مواجه هستند و به راستی آیا افزایشی بر درآمد های مردم داشته ایم که حال بخواهیم بخشی از مالیات ها را افزایش دهیم؟

وی ادامه داد: بهتر است در فعالیت های دلال ها و واسطه گرانی که پول های هنگفتی را از دولت می گیرند اما از پرداخت مالیات فرار می کنند دقت نظر صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه افرادی مانند بابک زنجانی یا مربی فوتبال درآمدهای بسیار بالایی دارند که در بحث پرداخت از مالیات هیچ نظارت، قانون و آیین نامه ضابطه مندی در این خصوص وجود ندارد.

منطق حاکم بر بودجه ریزی باعث نابودی روستاها شده است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی سومین مخالف کلیات لایحه بودجه بود که از منطق حاکم بر نظام بودجه ریزی در کشور در سالهای اخیر انتقاد کرد.

محمد ابراهیم رضایی با بیان اینکه لایحه بودجه منطق اداره کشور در طول یک سال است اظهار داشت: با نگاه حاکم بر بودجه ریزی کشور شاهدیم که سالهاست خسارت غیر قابل جبرانی به کشور وارد می شود که ثمره آن نادیده گرفتن سند چشم انداز توسعه و بی خاصیت شدن برنامه های پنج ساله بوده است.

رضایی خاطرنشان کرد: این منطق باعث نابودی روستاها و تشدید فرایند مهاجرت گردیده و در نتیجه آن کشاورزان روز به روز فقیرتر می شوند و سیل حاشیه نشینی و معضلات فرهنگی و رشد بیقواره شهرها از نتایج این فرایند است.

عضو کمیسیون شوراها وامور داخلی یادآور شد: در لایحه بودجه سالهاست که نه هزینه ها و نه درآمدها شفاف نیست و همین امر باعث فساد و طمع مفسدین در مجاری پولهای غیر شفاف و غیرقابل حسابرسی گردیده است و در این منطق، چانه زنی و رابطه بازی حرف اول را می زند جاهایی آباد و جاهایی از کشور ویران می شود و این حداقل ویرانی است و ویرانی مناسبات نظام مدیریتی و بر هم زدن مناسبات قوه مجریه و مقننه از دیگر پیامدهای این منطق است.

وی تصریح کرد:در لوایح بودجه سخنی از عدالت نیست و اگر از این عبارت استفاده می شود صرفا برای توجیه فکار عمومی است و توازن توسعه فراموش شده و سیاست بازی نقش پررنگی دارد چرا که از منابع غیر شفاف برای مقاصد سیاسی به خوبی بهره می برد.

رضایی نادیده گرفته شدن تعلیم و تربیت در لایحه بودجه را از مشکلات پیش روی آن عنوان کرد و گفت باید تعلیم وتربیت دراولویت باشد در حالی که در لایحه این بخش مورد بی مهری قرار گرفته و با این وضع ما باید شاهد عقبگرد و تخریب فضاهای آموزشی باشیم .

وی پرداخت ناعادلانه یارانه را معضلی عنوان کرد که بر ای کشور زیانبار است و متولیان هم جرات تصمیم گیری بر ای مصالح کشور را ندارند.

به گفته نماینده مردم خمین در مجلس در این سیستم افرادی یارانه می گیرند تا سگشان را جراحی کنند و گروهی هم یارانه می گیرند تا زنده بمانند .

نماینده مردم خمین با بیان اینکه لایحه بودجه سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی را نادیده گرفته است خاطرنشان کرد: مثل اینکه در کشور همه چیز عادی است و کشور به مدیریت جهادی نیاز ندارد در حالی که نظام پنجه در پنجه زورگویان انداخته است.

لایحه بودجه انضباط مالی ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 هیچ انضباط مالی در نظر گرفته نشده، گفت: در این بودجه هیچ توجهی به اشتغال جوانان، حمایت از تولید ملی و برخورد با واردکنندگان نشده است.

نادر قاضی‌پور در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 94، اظهار داشت: متاسفانه در بودجه سال آینده کشور نیز بودجه مناسبی برای بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه 94 بر اساس سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی نوشته نشده است، افزود: متاسفانه در این لایحه، بودجه نهاد ریاست جمهوری در حالی که انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان را پیش رو داریم، بسیار افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این لایحه به آموزش و پرورش توجه نشده و شان و منزلت معلمان در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: متاسفانه تعیین حقوق کارگران در این لایحه مورد ظلم قرار گرفته و نیز در لایحه بودجه سال آینده به بازنشستگان کشوری و لشگری توجه جدی نشده است.

قاضی‌پور با بیان اینکه احکام دائمی که قرار بود در بودجه نیاید، مجددا در لایحه گنجانده شده که این موضوع به نفع سرمایه‌داران است، اظهار داشت: در لایحه مورد نظر نیز به اشتغال جوانان تحصیلکرده و دو شغله‌ها هیچ توجه جدی نشده است.

وی با بیان اینکه در لایحه مورد نظر قیمت نفت 40 دلار در نظر گرفته شده در حالی که نفت در شرایط فعلی 52 دلار فروخته می‌شود، افزود: در لایحه، تکلیف درآمد مازاد از فروش نفت با توجه به اینکه انتخابات مجلس را پیش رو داریم، مشخص نیست و این نشان‌دهنده بی‌انضباطی مالی در این لایحه است و با تحقق این لایحه، ما شاهد ظهور شهرام جزایری‌ها و بابک ‌زنجانی‌های جدید خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: در این لایحه هیچ انضباط مالی برای برخورد با واردکنندگان، حمایت از تولید ملی و افزایش اشتغال جوانان وجود ندارد.

لایحه به کمیسیون تلفیق بازگردد

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 94 گفت: پیشنهاد من رای ندادن به کلیات لایحه بودجه و بازگشت آن به کمیسیون تلفیق برای اصلاح اساسی است.

وی افزود: علت مخالف من با کلیات لایحه بودجه این است که اتکای به نفت نسبت به درآمد قابل پیش بینی نفت نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است؛ آنچه پیش بینی می شده که درآمد نفت باشد و سهم دولت بوده 100 درصد در لایحه پیشنهادی دولت منظور شده و در کمیسیون تلفیق نیز با آن همراهی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین 12 درصد از سهم صادرات نفت در لایحه بودجه دولت آمده که این نشان می دهد استفاده از نفت افزایش پیدا کرده و کاهشی نداشته است.

مصباحی مقدم اظهارداشت: بیشترین مشکلاتی که مطرح می کنم مربوط به رعایت نکردن سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: بند 18 سیاست های اقتصاد مقاومتی می گوید کاری کنید که درآمد نفت سهم بیشتری به صندوق توسعه ملی برود و به این سمت بروید که تمام درآمد نفت به صندوق توسعه ملی واریز و اتکای بودجه به نفت قطع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی عملکرد بودجه برای سال جاری طبق اظهارات رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 180 هزار میلیارد تومان خواهد بود . در صورتی که پیش بینی بودجه جاری برای سال آینده 216 هزار میلیارد تومان است.

مصباحی مقدم افزود: آیا این بودجه افزایش جهشی ندارد؟ این بودجه انبساطی نیست ؟ شرایط تحریمی در لایحه بودجه 94 مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بود بودجه سال 94 را بر مبنای عملکرد پیشنهاد کنند که این مساله در لایحه بودجه دولت و در مصوبه کمیسیون تلفیق وجود ندارد و بر مبنای عملکرد بودجه درنظر گرفته نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه هایی که این لایحه بودجه برای کشور پدید آورده به گونه ای است که هزینه های جاری سال آینده نسبت به سال جاری نیز افزایش یافته است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه همچنین در لایحه بودجه برای مردم ایجاد هزینه شده است، اظهارداشت: در کمیسیون تلفیق دوستان نشستند و هزینه گرفتن از مردم را اضافه کردند ، جای جای این بودجه افزایش هزینه برای مردم است بدون اینکه درآمد ان به خزانه وارد شود.

وی ادامه داد: ما نمایندگان مجلس نباید از این طریق برای مردم هزینه ایجاد می کردیم؛ مساله هدفمندی یارانه ها مساله دیگری است و انتظار عملکرد دیگری از آن داریم، اگر اصلاح قیمت حامل های انرژی مطابق قانون هدفمند کردن یارانه ها استمرار پیدا کند ما را به هدف نزدیک می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سال جاری دولت اصلاح قیمت حامل های انرژی را به گونه ای قرار داد که هیچ فایده ای نداشت و مردم آسیب آن را دیدند اما فواید و منافع آن به اقتصاد ملی برنگشت چون اصلاح قیمت ها باید به گونه ای انجام شود که رفتار مصرف کننده و تولید کننده را تغییر دهد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه مقدار مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر میانگین جهانی است افزود: متاسفانه مصرف انرژی در ایران در هر دو بخش خانگی و تولید چهار برابر مصرف دنیا است و گاز مصرف شده در کشور ما فراتر از مصرفی است که کل اروپا مصرف می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت و کمیسیون تلفیق به این مساله توجه نکرده اند و جرات و جسارت لازم را برای تصمیم گیری در خصوص کاهش مصرف به خرج ندادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مساله امکان اخذ مالیات بیشتر از بنگاه هایی که فرار مالیاتی دارند اشاره کرد و گفت: رییس سازمان امورمالیاتی گفته است با درآمد مالیات می توان بودجه جاری کشور را جواب گفت؛ بودجه جاری کشور 166 هزار میلیارد تومان است و مالیات پیشنهادی دولت 86 هزار میلیارد تومان است و اگر این حرف نادرست است رییس سازمان امورمالیاتی بگوید اشتباه کرده است.

مصباحی مقدم اظهارداشت: آقای ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفته است به نقل از وی بگویم در صفحه اول مصوبه کمیسیون تلفیق منابع عمومی 216 هزار میلیارد تومان نوشته شده و چند سطر بعد از آن گفته شده در مورد این 216 هزار میلیارد تومان متناسب با مبالغ مصوب دولت اقدام کنند و بعد آمده ما به التفاوت سقف ابلاغی تا اعتبار مصوب به شرح زیر می باشد، این مابه تفاوت کجاست؟ در ارقام اشتباه رخ داده و باید 235 هزار میلیارد می نوشتند.

بودجه کشور در راستای افزایش سود تولید تدوین شود

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از افزایش سود واردات نسبت به سود تولید انتقاد کرد و گفت: سیاست بودجه کشور باید به گونه‌ای باشد که سود تولید افزایش یابد.

عبدالرحمن رستمیان نماینده مردم دامغان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: متاسفانه برنامه جامعی برای توسعه کشور و وزارتخانه ها وجود ندارد. متاسفانه مسافرت‌هایی را که وزرا را به آن دعوت می کنند برای جذب بودجه برای مناطق است.

وی تاکید کرد: باید شهریورماه هر سال دولت گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه بدهد تا ما تقسیم عادلانه بودجه را ببینیم.

وی ادامه داد: در بخش درآمدها کمیسیون بهداشت و نمایندگان پیشنهادات خوبی برای افزایش درآمدهای دولت داشتند که مورد توجه قرار نگرفت. امروز قلیان سراها در کشور افزایش یافته اند اما با افزایش مالیات و عوارض از آنها موافقت نشد.

وی ادامه داد: وزارت صنایع و اقتصاد با افزایش مالیات سیگار و توتون هم مخالفت کرد، امسال فقط 200 میلیارد تومان از این محل درآمد داریم، درحالی که با پیشنهاد ما دولت می توانست از این محل 5 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی بر کالاهای زیاندار مالیات می‌بندیم هر 10 درصد افزایش عوارض 8 درصد کاهش مصرف به همراه دارد.

وی با انتقاد از عدم تصویب پیشنهادات نمایندگان برای کاهش واردات گفت: متاسفانه برخی وزارتخانه ها شرکت زده‌اند و کالاهای مصرفی وارد می کنند. باید عوارض واردات عروسک ها و لوازم التحریر در راستای حمایت از تولید داخل افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت گفت: مناطق آزاد را برای صادرات کالاهای تولیدی ایجاد کردیم اما متاسفانه امروز به مرکزی برای واردات تبدیل شده است.

رستمیان با بیان اینکه 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد خواستار تصویب سازوکار مناسب برای جلوگیری از فرار مالیاتی شد.

وی گفت: سیاست های بودجه باید در راستای افزایش سود تولید و کاهش سود واردات باشد.

وی ادامه داد: درآمدهای حاصل از فروش سربازی غایبان باید به سربازان مشمول اختصاص یابد. متاسفانه امروز وسایل رفاهی سربازان ما مربوط به یک قرن قبل است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت با انتقاد از افزایش بی رویه ساخت دانشگاه ها در کشور گفت: این همه دانشگاه و پردیس در کشور وجود دارد متاسفانه باز هم در حال دانشگاه سازی و پردیس سازی هستیم، این کار اشتباه است.

رستمیان افزود: هنوز در حال شهرستان سازی هستیم، نباید جمعیت 55 هزار نفری تبدیل به شهرستان شود این کار رانت است، پس از ایجاد شهرستان بلافاصله ساختمان های اداری تشکیل می شود که این کار در راستای کوچک سازی دولت نیست.

وی در ادامه از افزایش ناعادلانه حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در سطوح مختلف انتقاد کرد و گفت: بودجه های تحقیقاتی نیز در کشور ما به خوبی دیده نشده است. یک مرکز تحقیقاتی به اندازه یک دانشگاه بودجه دارد و مرکز دیگر از بودجه مناسب برخوردار نیست این امر موجب فرار مغزها می شود.

وجود ردیف های متفرقه در لایحه بودجه

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه رویکرد لایحه بودجه سال آینده کشور با اقتصاد مقاومتی همسو نیست، گفت: ردیف های متفرقه‌ای در این لایحه وجود دارد که از شفافیت لایحه بودجه 94 کم کرده است.

علی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 94 اظهار داشت: رویکرد بودجه 94 با اقتصاد مقاومتی همسو نیست.

وی در ادامه افزود: متاسفانه اقتصاد ما تولید محور نیست، نبوده و تنها تجارت محور شده است.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه تورم 40 درصد با افزایش حقوق 14 درصد برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: مردم خواهان کنترل تورم هستند تا حقوق دریافتی‌شان با افزایش هزینه‌ها همخوانی داشته باشد.

چاردولی بیان کرد: در این لایحه نیز مقررات مالی رعایت نشده و مشخص نیست این تعارض ها چگونه قرار است حل شود.

چاردری با بیان اینکه در این لایحه توجه جدی به آموزش و پرورش، سلامت، بهداشت و درمان، ورزش و فرهنگ نشده است، افزود: بودجه مدیریت بحران در این لایحه همانند گذشته بوده و مانند پول توجیبی به آن نگاه کرده‌اند.

نماینده مردم ملایر تاکید کرد: در لایحه بودجه 94 ردیف های متفرقه‌ای وجود دارد که از شفافیت بودجه کم کرده است؛ لذا اگر هزینه ای وجود دارد باید برای ملت مشخص شود.

انتقاد از عدم شفافیت درآمدهای فروش گاز و نفت در بودجه 94

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی از پنهان سازی و عدم شفافیت درآمدهای حاصل از گاز و نفت در بودجه 94 انتقاد کرد.

کمال علی پور نماینده مردم قائمشهر در مخالفت با کلیات بودجه گفت: چند روز پیش رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را تقدیم مجلس کرد.

براساس این گزارش دولت یازدهم در اولین سال خدمت خود 68 درصد از بندهای لایحه بودجه را اجرا نکرده است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید در تفریغ بودجه سال 93 نیز این گزارشات تکرار خواهد شد. اگر دولت قرار است به بودجه عمل نکند تصویب 10ها بند و ماده چه فایده‌ای دارد.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: بررسی بودجه به معنای بررسی جداول درآمد و هزینه است اما امروز ما با بررسی مواد در واقع برنامه توسعه را دستکاری می کنیم.

وی با انتقاد از عدم بررسی دقیق بندهای درآمدی گفت: حکمی در بودجه برای واریز عواید حاصل از صادرات نفت و گاز به خزانه وجود ندارد. ایران بزرگترین کشور تولیدکننده گاز است، ولی عواید حاصل از فروش گاز به داخل و خارج از کشور به خزانه واریز نمی شود. این کار به معنای پنهان سازی درآمد گاز است.

وی با بیان اینکه فروش نفت خام نیز در بودجه شفاف نیست اظهار داشت: چرا براساس قانون هدفمندی فروش نفت خام در داخل و تحویل آن به پالایشگاه ها شفاف نیست.

علی پور ادامه داد: از زمان طاغوت تا امروز در احکام بودجه مقرر است که 14.5 درصد از درآمدهای فروش نفت به شرکت ملی پالایش و پخش پرداخت شود که این درآمد معاف از مالیات است این در حالی است که امسال در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت همه شرکت های دولتی موظف به پرداخت مالیات شدند اما شرکت ملی نفت همچنان معاف است. این حاتم بخشی به شرکت ملی نفت ظلم به مردم است.

وی با اشاره به گزارش تفریغ بودجه مبنی بر عدم تحقق 10 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های دولتی گفت: دولت چطور می‌تواند درآمد مالیاتی خود از مردم را محقق سازد.

این عضو کمیسیون عمران با گلایه از کمیسیون تلفیق گفت: امسال دولت جداول متفرقه را کم کرد، تنها به تعداد اندکی از سازمان ها و نهادهای خصوصی کمک شد اما در کمیسیون تلفیق رقم این کمک ها به 2 تا 3 برابر افزایش یافته است.(خبرگزاریها)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها