ماجرای قتل سه دانشجوی آمریکایی مسلمان در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» و نحوه برخورد مقامات و رسانه‌های آمریکایی با این موضوع از آن ماجراهایی است که هر چقدر هم بخواهیم با آن خوشبینانه برخورد کنیم باز هم قابل هضم نیست.
کد خبر: ۷۷۰۲۰۴
آموزش یافتن جای پارک در سی.بی.اس!

ظاهرا مقامات آمریکایی فقط در هر ماجرایی که بتوان به نوعی مسلمانان را در معرض اتهام قرار داد علاقه دارند تا احساسات بشردوستانه خود را بروز دهند، اما زمانی که مسلمانان در معرض شدیدترین تبعیض‌ها قرار می‌گیرند کسی در غرب، دلش به حال آنها نمی‌سوزد.

وقتی گروهی تندرو به خاطر حمایت از اسلام به مجله شارلی ابدو حمله می‌کنند فرصت خوبی برای اسلام‌هراسی است و هیچ مقام و رسانه آمریکایی از کنار چنین فرصتی نمی‌گذرد، اما کشته شدن سه جوان دانشجوی مسلمان در آمریکا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و معمولا بی‌سر و صدا از کنار آن عبور می‌کنند.

البته ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که عملکرد برخی از غول‌های رسانه‌ای آمریکا در قبال این اتفاق را مشاهده کنیم. به عنوان مثال شبکه تلویزیونی سی.بی.اس در برنامه‌ای با اشاره گذرا به قتل این سه دانشجوی مسلمان، با استناد به ادعاهای خانواده قاتل مبنی بر این‌که انگیزه قتل، دعوا بر سر جای پارک بوده است به آموزش روش‌های جستجوی جای پارک می‌پردازد. حال سوال اینجاست که چطور می‌شود در برخی مواقع رگ غیرت رسانه‌ها و مقامات آمریکایی، ورم می‌کند و در حمایت یا محکومیت یک اتفاق بسیج می‌شوند، اما در برابر چنین اتفاقی، خیلی تفننی برخورد می‌کنند.

تجربه عملکرد مقامات و رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که اگر قربانیان این حادثه مسلمان نبودند، ماجرا کاملا متفاوت می‌شد و اگر نقش‌ها در این تراژدی، برعکس بود و فرد قاتل، مسلمان و مقتول، آمریکایی بود باید به گونه دیگری پوشش این رویداد را در رسانه‌های آمریکایی به نظاره می‌نشستیم. آن وقت، رسانه‌های آمریکایی به جای آموزش یافتن جای پارک، بسیج می‌شدند تا قطعه‌ای دیگر از پازل اسلام‌هراسی را تکمیل کنند.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها