دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در اجتماع راهپیمایان 22 بهمن در اصفهان اعلام کرد که همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی از یک "توافق خوب" در زمینه هسته ای حمایت می کنند اما مشروط به آنکه امریکا و دیگر اعضای گروه 1 + 5 از "دو چیز" بپرهیزند.
کد خبر: ۷۶۹۵۱۵
اگر امریکا از دو چیز بپرهیزد، توافق می کنیم

به گزارش مهر، لاریجانی در مراسم سخنرانی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن که در میدان امام (ره) اصفهان برگزار شد، افزود: بنای ایران وقت گذرانی نیست و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند کلیات و جزئیات مسئله توافق هسته ای در یک جلسه می تواند به توافق برسد، اما ملت ایران زبان تهدید و زور را با صلابت پاسخ می دهد.

وی با اشاره به سخنان یکی از مسئولین آمریکایی مبنی بر ترک میز مذاکره گفت: ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی کند چون زبان منطق دارد و زبان تهدید ندارد.

رییس مجلس با تجلیل از حضور انبوه مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهارداشت: حضور چشم گیر شما در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دهنده حساس بودن شما نسبت به سرنوشت خویش است، مخصوصا در شرایط امروز ایران و منطقه حضور شما حاوی پیام پایبندی شما به راه امام و شهدا است و حق همین است که ملت بزرگوار ما که با انقلاب خود تحول چشم گیر ایجاد کرد باید در تداوم انقلاب خود ثابت قدم باشد.

لاریجانی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) پس از ۱۵ سال مبارزه توانست رژیم دیکتاتوری شاه را کنار بزند و نظام ستمشاهی را کنار بگذارد.

وی گفت: کسانی که اختناق پهلوی را دیده اند به خوبی می دانند مبارزه با رژیمی که آمریکا و غرب از آن حمایت می کرد چقدر مشکل و پر هزینه بوده است، به گونه ای که آمریکا در آن دوران بیش از ۶۰ هزار مستشار را در ایران جای داده و صنعت مختصر کشور را به گونه ای طراحی کرده بود که وابستگی ایران به خارج باشد و آبادانی کشور به چند شهر بزرگ محصور شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آن دوران، روستاهای کشور در بدترین شر ایط زیستی قرار داشت، مردم هیچ نقشی در حکومت نداشتند و شاه خود را مالک کشور می دانست و هر گونه مخالفتی را سرکوب می کرد.

لاریجانی ادامه داد: شاه چون ملت را همراه نداشت؛ خود را وابسته غرب کرده بود و آنها از طریق سفرایشان، دستورات اجرایی خود را به شاه ابلاغ می کردند و عملا با سیاست های غرب شاه متحد رژیم صهیونیستی شده بود و با کشورهای عربی و اسلامی روابط سردی داشت.

وی گفت: حتی در جنگ اعراب و اسراییل و محدودیت فروش نفت، شاه به رژیم صهیونیستی نفت فروخت. به همین جهت، ملت ایران در زمان شاه دچار سرشکستگی شده بود. امام خمینی (ره) در چنین وضعیتی دست ملت ایران را گرفت و با صدای بلند از حقوق ملت دفاع کرد.

لاریجانی تصریح کرد: امام خمینی (ره ) به ملت ایران آموخت که راه خروج از سر افکندگی و وابستگی به دست خود ملت است و باید با قیام خود سر نوشت خود را عوض کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: حضور جدی ملت در سرنوشت سیاسی خود در انتخابات متعدد پس از انقلاب، اکنون مردم سالاری را در ایران نهادینه کرده است.

امروز هیچ مسئولی، مخالف توافق هسته ای نیست

وی تاکید کرد: امروز مسئله هسته ای کشور که سالهاست غرب به این بهانه با ملت ایران ستیز جدی را آغاز کرده است به حضور چشم گیر ملت در صحنه را نیاز دارد و شما با این حضور چشمگیر، اراده خود را حفظ این دستاورد را نشان دادید.

لاریجانی گفت: از ابتدای مذاکرات، ملت ایران نشان داد که این مسئله از طریق راه حل سیاسی قابل حل و فصل است چرا که ایران با فتوای رهبر انقلاب هیچگاه به دنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود اما این، غرب بود که گاه میز مذاکره را ترک می کرد و با زبان زور به دنبال نفی تکنولوژی صلح آمیز هسته ای بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز هیچیک از مسئولین نظام، مخالف توافق در موضوع هسته ای نیست. البته ممکن است افرادی، نگاه دیگری داشته باشند که طبیعی است در کشوری که دموکراسی هست آرای مختلف وجود دارد اما مسئولین نظام، رهبری انقلاب و همه قوا از توافق در مساله هسته ای حمایت می کنند اما توافقی که همراه با عزت مندی ملت باشد؛ دستاوردهای هسته ای را حفظ کند و زمینه رشد آن را فراهم سازد.

لاریجانی ادامه داد: از توافقی حمایت می کنیم که برخی از مشکلات اقتصادی کشور که از رهگذر تحریم های ظالمانه ایجاد شده است را مرتفع کند. اگر مذاکرات در چنین چارچوبی به نتیجه برسد همان توافق خوب است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند.

امریکا و غرب باید از دو چیز پرهیز کنند

رییس مجلس گفت: آمریکا و 1+5 چنانچه از دو چیز پرهیز کنند می توانند به توافق برسند اول اینکه مبنای توافق مقررات بین المللی باشد و به دنبال فریب کاری نباشند چون ملت ما به این فریب کاری ها جواب رد خواهد داد.

وی افزود: دوم اینکه آنها نباید دنبال این باشند که در مذاکرات، نیاز خود را به عنوان امتیاز به ایران بفروشند چون چنین چیزی، خریدار ندارد.

لاریجانی خطاب به غربی ها گفت: ما بهتر از شما به شرایط منطقه آگاه هستیم و از نیازهای شما هم خبر داریم. پس، ضرورتی ندارد وقت خود را صرف این کنید که به صورت تصنعی موضوع تحریم را آنقدر بزرگ جلوه دهید که بتوانید نیازهای خود را پشت آن مخفی کنید. بدانید که ملت ایران و مذاکره کنندگان به این مسائل آگاه هستند و پاسخ قاطع به آن خواهند داد.

غرب به قدرت امنیتی ایران در منطقه نیاز دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود بیان داشت: مسئله دیگر امنیت و آرامش کشور است که از بدو پیروزی انقلاب با همه دسیسه های بیگانگان با حضور ملت در صحنه و پایداری آنها تحقق یافته است . امروز با این آشفتگی امنیتی که در منطقه مشاهده می شود، ایران امن ترین کشور منطقه است و یکی از دلایلی که غرب به دنبال حل مسئله هسته ای است نیاز آنها به به قدرت منطقه ای ایران است که توانایی ایجاد امنیت در منطقه را دارد.

لاریجانی افزود: از نظر ما، امنیت ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام در اولویت قرار دارد و هر آنچه به امنیت ملی کشور و و امنیت اجتماعی جامعه بر می گردد، موضوعی است که برای ما در درجه اول قرار دارد. بعد، امنیت در کشورهای پیرامونی و منطقه که به جای خود مهم است و ما به عنوان ملت مسلمان انقلابی نسبت به سرنوشت آنها مسئولیت داریم نظیر حمایت ایران از ملت فلسطین، عراق و سوریه که در این سالها با حمایت ایران توانستند بر مشکلات خود فائق آیند.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) در وصیت نامه خود حمایت از مستضعفان و مسلمانان را توصیه نموده است و امروز در برابر تروریستهای جاهل، وظیفه ما مقابله با آنها است و باید به مسلمانان منطقه در این امر کمک کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مقابله با تروریستها در دیگر کشورها عملا به معنای حمایت از کشور خودمان است چون نا امنی در آن کشورها می تواند به امنیت کشور ما لطمه بزند.

قصه پر غصه اقتصاد ایران

لاریجانی در ادامه سخنان خود به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ضعف های کشور در بخش اقتصادی است و علی رغم، تلاش های ارزشمند دولتهای مختلف و اقدامات شایسته آنها در مناطق محروم، همچنان رشد اقتصادی مطلوب نیست.

وی افزود: البته تحریم ها موثر بوده است، اما قصه پر غصه اقتصاد ایران بیشتر به روش های غلط مدیریتی ارتباط دارد تا تحریم های مختلف.

رییس قوه مقننه گفت: در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی، قانون بهبود فضای کسب و کار و خروج از رکود در مجلس به تصویب رسیده است که محور آن کار آفرینی است.

لاریجانی یادآور شد: مساله اصلی این است که تا تولید در کشور رونق نگیرد یعنی مردم در صحنه تولید وارد نشوند و با حمایت دولت زمینه سرمایه گذاری فراهم نشود و علاقمندی مردم به تولید فراهم نشود، بیکاری و تورم مهار نخواهد شد.

لاریجانی گفت: لزومی ندارد و بلکه مضر است که دولت مالک اقتصاد کشور شود بلکه دولت باید حامی تولیدگران، کشاورزان و صنعت گران باشد، تسهیلات بانکی در خدمت تولیدکنندگان بگذارد و شرایطی را فراهم سازد تا شغل ایجاد شود.

بی آبی یکی از مشکلات کشور است

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از جمله مشکلات کشور بی آبی است که کشاورزان در مشقت قرار گرفته اند. کشاورزان استان اصفهان هم از این مشکل رنج می برند و مخصوصا بی آبی زاینده رود، نگرانی ها را افزایش داده است.

لاریجانی ادامه داد: اصفهان توانمندی های زیادی دارد و باید با کمک هم این توانمندی ها را پیش ببریم و زمینه شکوفاییی آن را فراهم کنیم، البته نمایندگان اصفهان تلاش جدی برای رفع بی آبی داشته اند و من در جریان کار آنها هستم.

وی ادامه داد: دولت و مجلس تصمیم گرفته اند که موضوع کنترل آبها و آبیاری تحت فشار را بطور جدی در دستور کار قرار دهند. ما باید کاری کنیم تا در سالهای آینده با مهار آبها بتوانیم شهرهای مختلف را به سمت بهبود ببریم.

لاریجانی اظهار داشت: برای شهر اصفهان و زاینده رود هم تدابیر جدی اتخاذ شده و امید است به زودی این برنامه ها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: خدمت گذاری صادقانه به معنای فراهم نمودن زمینه رشد و کار آفرینی برای مردم است و نه دعوای حیدری و نعمتی سیاسی. همه باید تلاش کنیم تا با وحدت و همدلی، انرژی هایمان صرف آبادانی کشور شود چون مهمترین مسئله، علاج وضع اقتصادی کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها