یک فوق تخصص ارولوژی به تشریح دلایل ابتلا به مشکلات و نارسایی کلیوی پرداخت و گفت: داروها در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های نابه‌جا هستند.
کد خبر: ۷۶۹۳۵۶
قاتلان کلیه تان را بشناسید!

علیرضا قدیان در حاشیه همایش روز جهانی صرع در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره داروهای روانپزشکی که در کلیه متابولیزه می‌شوند، اظهار داشت: مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها هستند. داروهای بعدی به تناسب در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما بیشترین صدمه را مصرف آنتی‌بیوتیک‌های نابجا و مسکن‌ها به کلیه وارد می‌آورند.

وی با بیان اهمیت رژیم غذایی در پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیه گفت: رعایت رژیم کم نمک در پیشگیری از بیماری کلیوی مؤثر است. همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز و حبوبات که اسید اوریک را بالا می‌برند و البته نوشیدن مقدار مناسب آب نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه دارد هر چند که مبتلایان به نارسایی کلیوی نباید زیاد آب بنوشند.

قدیان افزود: همچنین مصرف لبنیات در حد معمول اشکالی ندارد، اما افرادی که قرص‌های مکمل می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات کلیوی هستند.

این فوق تخصص ارولوژی، اظهار داشت: نارسایی‌ کلیه طیف سنی گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و ممکن است از کودکی تا کهنسالی ایجاد شود اما معمولا رنج سنینی که به دیابت و فشار خون مبتلا می‌شوند بیشتر مستعد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند زیرا شایع‌ترین علت نارسایی کلیه دیابت و فشارخون است.

وی افزود: شیوع دیابت و فشار خون در دو جنس برابر است اما نوعی فشار خون با جنسیت ارتباط دارد و در زنان بیشتر از مردان است.

این فوق تخصص ارولوژی خاطر نشان کرد: وقتی سیاست‌های وزارت بهداشت و مجموعه‌هایی که در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دخیل هستند مؤثر باشد بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابند. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها