در سرای اهل قلم برگزار می‌شود

بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل

معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

اهالی قلم رتبه‌بندی می‌شوند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به فعالیت حدود ۲۰۰ هزار نفر به عنوان اهل قلم در کشور، از برنامه این وزارتخانه برای رتبه بندی آنها البته بر اساس شاخص ها و معیارهایی دقیق خبر داد.
کد خبر: ۷۶۹۰۳۲
اهالی قلم رتبه‌بندی می‌شوند

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز دوشنبه ۲۰ بهمن در مراسم رونمایی وبسایت اهل قلم که با حضور جمعی از نویسندگان در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد، در سخنانی با گرامیداشت ایام دهه فجر که پیوندی عمیق با قلم دارد، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ترویج فکر و اندیشه بود و در این راستا اقدامات زیادی در بیش از سه دهه گذشته انجام شده است.

وی خانه کتاب را خانه اهل قلم نامید و پدیدآوردندگان کتاب را شالوده و بنیان فرهنگ مکتوب در جامعه ذکر کرد و با اشاره به خدماتی که در دوره اخیر فعالیت خانه کتاب برای بهبود وضعیت اهل قلم صورت گرفته است، شکل گیری دفتر مشاوره اهل قلم را از جمله اقدامات مهم برای حل و فصل مشکلات حقوقی نویسندگان برشمرد.

اهل قلم به دنبال احقاق حقوق خود نیستند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه برخی از اهل قلم برخلاف اهل نشر، چندان به دنبال احقاق حقوق خود نیستند، گفت: باید زمینه شکل گیری وضعیت مطلوب در حوزه حقوق نویسندگان در کشور ایجاد شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که متاسفانه عمدتا اهل قلم مرکزنشین دیده شده اند و نویسندگانی که در شهرستان های دورافتاده مشغول نگارش هستند و بعضا آثار فاخری هم تولید می کنند، مورد غفلت قرار گرفته اند.

صالحی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار نفر اهل قلم در کشور فعالیت می کنند و طبیعتا همه آنها باید از تسهیلاتی مانند تسهیلات بیمه ای صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه نگاران برخوردار شوند، افزود: نسبت کمی اهل قلم در قیاس با صنوفی مانند سینما بیشتر است اما متاسفانه در ردیف های اعتباری و ارائه برخی تسهیلات، اهل قلم کمتر به چشم می آیند.

شرایط صندوق هنر مساعد نیست

وی که خود عضو هیات امنای صندوق هنر نیز هست در عین حال با اشاره به شرایط نه چندان مساعد این صندوق به جهت اعتبارات مالی، گفت: اگر چه مقرر شده که حتی المقدور از پذیرش اعضای جدید در این صندوق اجتناب شود، انتظار ما این است که فاصله ها بین ارائه تسهیلات صندوق به اهل قلم در قیاس با سایر صنوف فرهنگی و هنری کاهش یابد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از برنامه این معاونت برای رتبه بندی اهل قلم البته بر اساس معیارهای دقیق و مشخص، خبر داد و افزود: در شرایط کنونی کمیت کتابها بر کیفیت غلبه دارد ضمن اینکه برخی از این عناوین، کتابسازی است و طبیعتا این نمی تواند شاخصی برای رتبه بندی باشد. به هر حال ما در حال بررسی برای رسیدن به پارامترها و شاخص هایی جهت ایجاد یک ساختار و نظام مشخص رتبه بندی اهل قلم هستیم.

صالحی همچنین با اشاره به مشکلات عرصه نشر به جهات اقتصادی، بر لزوم سرازیر کردن سرمایه ها در بازارهای مختلف به بازار نشر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر ناشران با سرمایه شخصی اقدام به سرمایه گذاری برای انتشار کتاب می کنند لذا باید تلاش کرد که از اسپانسرها و سرمایه های موجود در دیگر حوزه ها برای رونق بخشی به صنعت نشر بهره برد.

وی افزود: زمانی وضعیت دولت و وزارت ارشاد مناسب تر بود و گاهی امکان حمایت های بیشتر از صنعت نشر و اهل قلم وجود داشت اما الان ما به عنوان وزارت ارشاد در شرایط خاصی قرار داریم. با این حال سعی می کنیم از پیشنهادها و ایده های مبتکرانه که برای سرمایه گذاری های مشترک و مشارکتی در حوزه نشر ارائه می شود، نهایت استفاده را ببریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: نباید شرایط اقتصادی نشر به گونه ای باشد که نوشته های گاه فاخر نویسندگان در طاقچه خانه هایشان خاک بخورد و منتشر نشود.

صالحی بیش از همه معاونان وزارت ارشاد با صندوق هنر مکاتبه داشته است

در این مراسم همچنین معاون اعتباری صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران در سخنان کوتاهی با اشاره به پیگیری های شخص صالحی برای حل مشکلات اهل قلم در ارتباط با اعتبارات این صندوق و همچنین بحث بیمه آنها، گفت: خوشحالم که بگویم آقای صالحی بیشتر از همه معاونان وزارت ارشاد و شاید ۱۰ برابر آنها با صندوق هنر مکاتبه داشته اند و ما هم سعی کرده ایم به تمامی این درخواست ها که در سال ۹۳ ارائه شده، پاسخ مثبت بدهیم.

وی همچنین از ارائه حداقلی از سهمیه مربوط به بیمه اهل قلم توسط این صندوق و تا پایان سال جاری خبر داد.

در این نشست همچنین مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار اهل قلم در کشور شناسایی شده اند، گفت: تاکنون حدود ۳ هزار نفر از این افراد در سایت اهل قلم ثبت نام کرده اند. ما سایت اهل قلم را فعلا به صورت آزمایشی راه اندازی کرده ایم تا ثبت نام شدگان و همچنین متقاضیان ثبت نام با رجوع به سایت، اطلاعات شخصی و نیز اطلاعات مربوط به کتاب هایشان را اصلاح و یا تکمیل کنند.

وی افزود، از این پس صدور کارت اهل قلم و ارائه خدمات بیمه ای اهل قلم تنها از طریق مراجعه الکترونیکی به سایت اهل قلم امکان پذیر خواهد بود.

غلامی جلیسه همچنین پیش بینی کرد با توجه به رویکرد خانه کتاب در دوره جدید و همچنین حمایت های معاونت فرهنگی از چنین طرح هایی، در کمتر از یک سال آینده بیش از ۱۰ هزار نفر از اهل قلم در وبسایت مربوطه عضو شوند و به این ترتیب از حمایت های مختلف وزارت ارشاد برخوردار شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها