رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که وی از راهکار حل و فصل مساله هسته‌ای ایران،خرسند است ولی برای حل و فصل این مساله هنوز باید کارهای زیادی انجام شود.
کد خبر: ۷۶۸۸۶۸
ایران حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد

ولادیمیر پوتین، در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام، تصریح کرد که وی از راهکار حل و فصل مسأله هسته ای ایران و پیشرفت آن خشنود است ولی هنوز باید کارهای زیادی برای حل این مساله انجام شود.

وی در پاسخ به این سئوال که روسیه چه تدابیری را برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران انجام داده است، گفت: می‌توانم بدون اغراق بگویم که روسیه سهم زیادی در حل و فصل وضعیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران داشته است.

پوتین گفت:موضع ما بر اساس این اعتقاد است که ایران حق فعالیت مسالمت آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم، طبیعتا زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد.

رئیس جمهور روسیه در ادامه یادآور شد:این کار آسانی نیست که شرکای ما در گروه 1+5 را متقاعد کنیم تا بر سر این رویکرد، توافق کنند. در ابتدا، ما به طور مداوم از همه شرکا خواستیم تا دور میز مذاکره بنشینند و مذاکره جدی را در خصوص راهکارهای حل و فصل این مشکل، آغاز کنند.

پوتین اظهار داشت: ما سعی کردیم تا آنها را متقاعد کنیم که هیچ جایگزین دیگری برای حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران وجود ندارد. سپس، یک چارچوب مفهومی را برای پیشبرد این مسیر پیشنهاد دادیم- اصولی مبتنی بر حرکت گام به گام و اقدام متقابل و این رویکرد از سوی همه شرکت کنندگان در این روند، مورد حمایت واقع شد.

وی در ادامه تأکید کرد: مذاکرات اکنون به خوبی در حال انجام است. پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. در عین حال، هنوز نتوانسته‌ایم شرایط را برای دستیابی به یک راهکار جامع نهایی، مدیریت کنیم، نه در زمینه خود برنامه هسته‌ای ایران و نه در خصوص چشم‌اندازهای مربوط به لغو تحریم‌ها.

پوتین گفت: ما انتظار داریم تلاش‌ها در این زمینه، ادامه یابد. نکته مهم این است که هیچ کس نباید سعی کند تا به دنبال کسب منفعت یک طرفه از شرایط باشد یا برای چانه‌زنی برای دستیابی به چیزی بیشتر از آنچه برای رسیدن به یک راهکار متعادل نیاز است، تلاش کند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: مذاکره باید بین مقام‌های سوری و مخالفان برای دستیابی به توافق و مصالحه بدون دخالت خارجی، سازماندهی شود.

وی در آستانه سفر به مصر، افزود: رویکردهای روسیه و مصر نسبت به شرایط سوریه، نزدیک است. کشورهای ما در حمایت از وحدت و تمامیت ارضی سوریه صحبت می کنند، و بارها تاکید کرده‌اند که هیچ جایگزینی برای راهکار سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: ما دیدگاه های مشترکی در خصوص اقدامات مهم برای حل و فصل بحران سوریه داریم. اول از همه، ایجاد یک گفتگوی داخلی بین سوری ها بدون هیچ پیش شرطی و بدون هیچ گونه دخالت خارجی، بر اساس اصول بیانیه 30 ژوئن 2012 میلادی در ژنو.

پوتین در ادامه این مساله را خاطر نشان ساخت که قاهره میزبان نشست های مخالفان سوری برای ایجاد یک چارچوب مشترک بوده تا مخالفان بتوانند با دولت سوریه مذاکره کنند. در عین حال، مسکو نیز اخیرا میزبان نشست نمایندگان گروه های مخالف دولت سوریه بوده است.

رئیس جمهور روسیه افزود: تلاش‌های روسیه و شرکای مصری، مکمل یکدیگر بوده است و هدف آن غلبه بر رکود کنونی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه و آماده کردن زمینه برای مذاکره بین دولت سوریه و مخالفان سیاسی آن بوده تا دو طرف بتوانند بدون فشار خارجی، از طریق مذاکره و مشورت به راهکار قابل قبولی دست یابند.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل، درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان مسلح تاکنون موجب مرگ بیش از 100 هزار نفر و آواره شدن میلیونها نفر دیگر شده است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها