رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی:

هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم ادامه می یابد

یک فعال بازار کار گفت: اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها در دولت دهم نیمی از واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی که سهم بالایی در اشتغال کشور دارند را به تعطیلی کشاند به طوری که برخی از واحدهایی که باقی ماندند اکنون با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه می دهند.
کد خبر: ۷۶۷۹۹۲
هدفمندی نیمی از واحدهای کوچک اقتصادی را به تعطیلی کشاند

حمید حاج اسماعیلی افزود: هم اکنون بسیاری از واحدهای کوچک اقتصادی در انتظار دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند زیرا قرار بود با هدفمند شدن یارانه ها بخشی از درآمد حاصله به بخش تولید اختصاص یابد که متاسفانه این مهم در دولت دهم تحقق نیافت و در دولت یازدهم نیز تنها بخش کمی از این منابع به بخش تولید اختصاص یافت.

وی توضیح داد: انرژی گران هزینه تولید را افزایش داد و در نتیجه واحدهای کوچک و متوسط یا تعطیل شدند و یا توان تولید آنها بشدت کاهش یافت.

وی با اشاره به واحدهای بزرگ اقتصادی بیان داشت: در این واحدها که به طور عام از سوی دولت مورد حمایت هستند با افزایش هزینه های انرژی اتفاق خاصی نیفتاد زیرا حمایت دولت همچنان از این بنگاهها باقی مانده است.

وی معتقد است: واحدهای بزرگ اقتصادی به طور معمول تولیدکننده تک گزینه نظیر پتروشیمی، فولاد، خودرو و این گونه کالاها هستند که رقیبی ندارند و به همین دلیل افزایش قیمت انرژی تاثیر زیادی بر هزینه تولید این کالاها نداشته است.

وی افزود: به طور مثال خودرو همیشه خریدار دارد و با اینکه طی این سالها قیمت این کالا چندین برابر شده باز هم مشتری خود را در بازار دارد.

وی با اشاره به شهرک های صنعتی، گفت: بسیاری از این شهرک ها طی هشت سال گذشته یا تعطیل شده اند و یا با حداقل نیروی کار سرپا مانده اند.

وی تعداد بنگاههای خرد و متوسط را در کشور 2.2 میلیون واحد ذکر کرد و گفت: براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی تعداد 1.2 میلیون واحد خرد و متوسط در سال گذشته فعال بوده اند که این امر نشان می دهد نزدیک به یک میلیون واحد خرد تعطیل شده اند.

حاج اسماعیلی گفت: در این مدت ریزش نیروی کار در تعاونی ها را داشتیم در حالیکه بخش تعاون از جمله بخش های مهم اقتصادی است که به شکل خرد می تواند اشتغال بالایی را در کشور ایجاد کند.

این فعال حوزه کار معتقد است: برای راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط، دولت باید تسهیلات ارزان برای آنها در نظر بگیرد تا بتوانند دوباره بر روی پاهای خود بایستند.

به گفته حاج اسماعیلی، تسهیلات ارزان قیمت به همراه مشاوره های فنی می تواند واحدهای کوچک اقتصادی را متحول و بخش مهمی از اشتغال کشور را ساماندهی کند.

وی درباره وضعیت بنگاههای بزرگ در کشور نیز گفت: این واحدها می توانند در گسترش و فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط تاثیرگذار باشند زیرا بخشی از نیازهای آنها را واحدهای کوچک نظیر خودروسازی ها و تولیدکنندگان قطعات یدکی تامین می کنند.

وی وجود شرایط انقباضی برای اقتصاد را مفید ندانست و گفت: شرایط انقباضی باعث می شود گردش پول کاهش یابد و مشکلات واحدهای خرد همچنان ادامه یابد.

حاج اسماعیلی در پایان افزود: واحدهای کوچک و متوسط که بیش از 95درصد اقتصاد حول محور آنها حرکت می کند باید دوباره فعال شوند زیرا همانگونه که وزیر کار هم بارها تاکید کرده اند این واحدها سهم بالایی در اقتصاد کشور دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها