روزنامه اهی صبح امروز کشور مهمترین عناوین خود را به ماجرای سوزانده شدن خلبان اردنی به دست داعش ، سخنان رئیس جمهور درباره بمب اتم و ابراز بی نیازی ایران به آن ، ایجاد خانه های امن برای زنان و دختران آسیب دیده ، عیدی کارکنان دولت و هزینه خرید سربازی اختصاص دادند.
کد خبر: ۷۶۷۴۴۵
ایجاد خانه‌های امن برای زنان و دختران در معرض خشونت

شرق : ایجاد خانه‌های امن برای زنان و دختران در معرض خشونت

برای اولین‌بار در کشور، برای زنان و دختران درمعرض‌خشونت خانه امن ایجاد شده است؛ ١٨خانه امن در سراسر کشور. ولی‌الله نصر، مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: زنان و دخترانی که از طرف بستگان درجه‌یک، اقوام یا... دچار خشونت می‌شوند و بعضا امکان زندگی در محل اسکان خود را ندارند، می‌توانند به خانه‌های امن سازمان بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه گسترش خانه‌های امن در سراسر کشور هم‌اکنون در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، گفت: در‌حال‌حاضر در ١٨استان خانه‌های امن وجود دارد اما در استان‌هایی که این مراکز وجود ندارند نیز درصورتی که خشونتی افراد را تهدید کند، افراد می‌توانند به مراکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان مراجعه کرده و تقاضای مداخلات روانشناسی و مددکاری دهند تا خدمات لازم به آنان ارایه شود.
نصر درخصوص خدمات ارایه‌شده در خانه‌های امن نیز گفت: ‌در خانه‌های امن، تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی، کنترل خشم و... به افراد ارایه شده و در‌صورت نیاز زوج یا زوجه برای مشاوره به این مراکز مراجعه می‌کنند. سازمان بهزیستی کشور در خانه‌های امن، در سطح پیشگیری اولیه در تلاش است که خشونت خانگی را تا حد امکان در خانواده‌ها کاهش دهد. وی درخصوص تفکیک خانه‌های امن از خانه‌های سلامت و مراکز بازپروری گفت: عمده محورهای کاری در این مراکز یکسان بوده و تفکیک فقط از لحاظ سنی و نوع آسیب‌دیدگی افراد صورت گرفته است و چنانچه شاهدیم در خانه‌های سلامت، دختران درمعرض‌آسیب، در خانه‌های امن زنان و دختران خشونت‌دیده و در مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده حضور دارند.
نصر همچنین درخصوص ودیعه مسکن ارایه‌شده به زنان و دخترانی که در مراکز اقامتی سازمان بهزیستی، اعم از خانه‌های امن حضور دارند، عنوان کرد: رقم ودیعه مسکن با توجه به مکان، محل، شهر و استان متفاوت بوده و در‌صورتی که تیم تخصصی ما تشخیص دهد که فرد نیاز به زندگی مستقل دارد ودیعه مسکن به وی تعلق گرفته و رقم آن عموما از ١٥میلیون‌تومان به‌بالاست.
مدیرکل امور آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور درخصوص زنان و دختران آسیب‌دیده یا درمعرض‌آسیب که نمی‌دانند چطور به این مراکز مراجعه کنند نیز گفت: در سراسر کشور اورژانس اجتماعی (خط١٢٣) مشغول فعالیت بوده و زنان، دختران و پسران آسیب‌دیده یا درمعرض‌خطر و خشونت‌های خانگی، خودکشی و... می‌توانند با این خط تماس بگیرند تا مشاوران و مددکاران آموزش‌دیده این مرکز به‌نحوی درست آنها را راهنمایی ‌کنند و در‌صورت نیاز به مراکز مختلف ارجاع ‌دهند. همچنین درصورت نیاز نیز به‌وسیله اورژانس اجتماعی سیار، کارشناسان این مرکز به محل مورد‌نظر مراجعه می‌کنند.
نصر در ادامه گفت: در‌حال‌حاضر نزدیک به ١٨٠مرکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی، در سراسر کشور وجود داشته و افراد می‌توانند آدرس و تلفن تماس آنها را از خط١٢٣ دریافت کرده و در‌صورت نیاز به آنها مراجعه کنند.
لیلا ارشد، مددکار اجتماعی در رابطه با ایجاد خانه‌های امن به «شرق» گفت: ایجاد خانه‌های امن برای زنان و دختران درمعرض‌آسیب از جمله ضرورت‌های جامعه امروز ماست اما لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی شود چرا‌که خود من هم که با زنان و دختران درمعرض‌آسیب کار می‌کنم، اطلاعی از این خانه‌ها ندارم. اطلاع‌رسانی برای کارشناسان و متخصصان حوزه صورت نمی‌گیرد. می‌دانیم که عنوان می‌شود که محدودیت‌هایی وجود دارد اما بسیار مطلوب‌تر است حالا که این خانه‌ها ایجاد شده‌اند در اختیار کسانی قرار بگیرند که در شرایط سختی در درون خانواده قرار داشته و آسیب‌پذیرند، در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود تا بتوان از آنها بهره بهینه را برد.
ارشد در ادامه تاکید کرد: ضرورت اجتماعی امروز ایجاب می‌کند این خانه‌ها وجود داشته باشد. همه دنیا سال‌هاست به این سمت رفته‌اند که گاه زن ناچار است خانه را ترک کند یا طرد می‌شود و در‌صورت یک شب در خیابان‌ماندن آسیب‌های جبران‌ناپذیری زنان را تهدید می‌کند. خانه‌های امن این آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند و بسیار خوب است که ما هم به این نتیجه رسیده‌ایم.
این مددکار اجتماعی ادامه داد: لازم است در این خانه‌ها متخصصانی حضور داشته باشند تا بتوانند تشخیص حرفه‌ای مناسب و حمایت‌هایی اجتماعی و قانونی برای بهبود شرایط زنان را به عمل آورند تا آسیب کمتری به زن و خانواده‌اش وارد شود.
ارشد با تاکید ‌بر ضرورت ایجاد چنین مراکزی برای زنان دارای فرزند خردسال گفت: زنان خیابانی و زنانی که سرپناهی ندارند و فرزند خردسال دارند، به‌سختی زندگی می‌کنند و باید مراکز شبانه‌روزی که برای مدتی معین این زنان را پذیرش می‌کند تاسیس شود تا پس از کسب حمایت‌های اجتماعی و قانونی بتوانند مستقل شوند.
وطن امروز
معباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی : سکن مهر مزخرف است!
کلاه گشاد گازی اروپا
واکنش کنگره به ماهواره فجر
افزایش قیمت ها به دنبال خلق پول
حمایت
ملت ایران از تحریم و تهدید نمی ترسد
وزارت ارشاد حق ندارد مجوز خلاف شرع بدهد
حذف بودجه های ضروری با بی دقتی کمیسیون تلفیق
کیهان
تلیم شدن در قاموس ایران معنایی ندارد
آتش افروزان در آتش داعش
اعتراض شدید مراجع تقلید به عملکرد وزارت ارشاد
جام جم
عیدی بازنشستگان و کارمندان مشخص شد
جدول خرید قیمت سربازی
سیمرغ مردم بر شانه کدام فیلم می نشیند؟
ایران
صدای بلند تندروها در بهارستان
خشم جهانی از آدم سوزی داعش
رئیس جمهور : ایران به بمب اتم نیاز ندارد
جوان
کاهش ارزش سهام با 50 میلیون بازنده
فساد 12 هزار میلیارد تومانی یک حفره اطلاعاتی بود
اعتراض بی سابقه مراجع به جریان خزنده فرهنگی
اطلاعات
عیدی کارکنان دولت 603 هزار تومان اعلام شد
افزایش گازهای گلخانه ای علت کاهش بارندگی در تهران است
ملت متحد ایران نیازی به بمب اتمی ندارد
تصاویر تازه ای از شهدا روی دیوارهای تهران نقش می بندد
دنیای اقتصاد
بورس پس از نتیجه مذاکرات
بودجه سایه برای تهران 94
هزینه معافیت سربازان غایب
شهروند
کنکور هیچگاه حذف نخواهد شد
معلمان در ایران چه کاستی هایی دارند ؟
واکنش نمایندگان به حذف 500میلیارد تومان از بودجه امداد و نجات
شرق
رئیس جمهور در جمع مردم اصفهان : زاینده رود حق مسلم ماست
تخلفات دولت در بخش های انرژی و یارانه ها
ضابطان امر به معروف مجوز ویژه ندارند
ایجاد خانه اهی امن برای دختران و زنان در معرض خشونت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها