سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب با اعلام کاهش دو برابری بودجه این نمایشگاه همزمان با تصمیم مصلی برای افزایش اجاره این مکان، بر «جلوگیری از ریخت و پاش» برای برپایی این رویداد فرهنگی تاکید کرد.
کد خبر: ۷۶۷۲۶۴
مصلی، مبلغ اجاره را برای نمایشگاه کتاب تهران افزایش داد

اولین نشست خبری سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

محمود آموزگار، رییس این اتحادیه و سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران در ابتدای این نشست از برگزاری پنجمین جلسه این شورا در روز جاری خبر داد و گفت: مصوب شد که ثبت‌نام از ناشران داخلی و خارجی مایل به شرکت در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۴ از هفته آینده آغاز شود.

وی با اشاره به آغاز ثبت نام ناشران الکترونیک در این نمایشگاه از روز گذشته، در خصوص نحوه حضور ناشران خارجی در این نمایشگاه، افزود: این ثبت نام با توجه به مقرراتی که ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کردیم، صورت خواهد گرفت.

همچنین به گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، در جلسه امروز این شورا درباره برنامه های مختلفی که در ایام نمایشگاه انجام خواهد شد، بحث هایی صورت گرفت و مقرر شد یک کمیته این برنامه ها را تجمیع و برای استفاده بهینه نشست ها و برنامه های یاد شده، برنامه ریزی لازم را انجام دهد و امکانات ضروری را فراهم کند.

حضور نماینده اتحادیه ناشران آلمان در نمایشگاه کتاب تهران

آموزگار در ادامه از حضور یک مهمان ویژه از اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان در نمایشگاه بیست‌وهشتم کتاب تهران خبر داد و اعلام کرد: مدیر بخش کپی‌رایت این اتحادیه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، به کشورمان سفر می کند و در روز ۱۰ ماه می (۲۱ اردیبهشت ۹۴)، در قالب سمیناری با ارائه سخنرانی با عنوان «قرارداد تألیف» می پردازد.

بودجه نمایشگاه ۹۴ دو برابر کمتر از نمایشگاه ۹۳ است

وی سپس در مورد وضعیت بودجه نمایشگاه کتاب بیست‌وهشتم گفت: به صورت کلی درباره بودجه فرهنگ باید گفت که التفات لازم در مورد آن از سوی مجلس صورت نمی گیرد به عنوان مثال بودجه نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل منابع دیگر خود، این کسری را جبران می کرد، اما در بودجه ۹۴، رقم بودجه نمایشگاه کتاب ۷ میلیارد تومان قید شده و این در حالی است که رقمی که سال گذشته برای این نمایشگاه هزینه شد، بیش از ۲ برابر این مبلغ بود و مفهوم مشخص این مساله، کسری بودجه است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران افزود: طبیعتا در این افراد ما باید نسبت به حذف برنامه های غیرضروری و مدیریت هزینه ها در نمایشگاه کتاب تهران اقدام کنیم ضمن اینکه معتقدیم باید کیفیت نمایشگاه را ارتقاء بدهیم و البته فکر هم می کنیم این اتفاق خواهد افتاد.

اجرای تفاهم‌نامه بین ناشران ایران و افغانستان با مانع رو به رو شده است

آموزگار همچنین با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای توجه به بحث زبان فارسی در نمایشگاه کتاب تهران، به سفر سال گذشته جمعی از ناشران و اهالی صنعت چاپ به افغانستان اشاره کرد و افزود: در این سفر تفاهم نامه ای به امضای دو کشور رسید، اما اجرای آن با مشکلاتی مواجه شد که عمدتا هم به وضعیت داخلی افغانستان برمی گردد؛ به هر حال پروسه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور طولانی شد و وضعیت به جهت اقتصادی تازه دارد به حالت عادی خود برمی گردد.

هنوز برنامه‌ای از کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران نیامده است

وی افزود: در همین حین، بحث حضور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد، این کشور فارسی زبان ۸ میلیون نفر جمعیت دارد و معادل همین جمعیت هم، تاجیک در ازبکستان زندگی می کند که همچنین گفته می شود نزدیک به ۵۰ میلیون نفر تاجیک در غرب چین زندگی می کنند البته بحثی که در این زمینه مطرح است، مربوط به خط تاجیک ها است که فیریلیک است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به تمایل اتحادیه ناشران برای تعامل بیشتر با ناشران تاجیک، افزود: ما از آنها خواستیم که برنامه هایشان را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ارائه کنند که البته تا این لحظه برنامه هایشان را نداده اند. البته این را هم یادآور شوم که تعداد ناشران تاجیک زیاد نیست و شاید کمتر از ۲۰ ناشر داشته باشد و لذا ما طبیعتا باید با دولت تاجیکستان در این رابطه ارتباط برقرار کنیم.

مصلی مبلغ اجاره را برای نمایشگاه کتاب تهران افزایش داد

آموزگار در مورد وضعیت اجاره مصلی برای نمایشگاه بیست و هشتم نیز گفت: اختیار مصلی دست ما و وزارت ارشاد نیست و حتی مواردی باید بدانیم که تبلیغات بیرون سالن ها هم که مبلغ قابل توجهی است. ضمن اینکه باید اعلام کنم که اجاره بهای محل برگزاری نمایشگاه بیست‌وهشتم بیشتر از نمایشگاه بیست‌وهفتم است.

وی سپس با بیان اینکه با یادآوری برگزاری بیست‌وهفت دوره نمایشگاه کتاب تهران و توقعات و انتظاراتی که در حال حاضر از آن ایجاد شده است، افزود: طبیعتا قطع کردن این انتظارات و خدماتی که از آن توقع می رود، غیرممکن است، با این حال مقرر شده است که طی یک پروسه سه ساله برگزاری نمایشگاه کتاب به طور کامل به تشکل های نشر واگذار شود. این تصمیمی است که وزارت ارشاد اتخاذ کرده و تمرین مناسبی است برای تشکل های نشر.

تشکیل و فعالیت کمیته نمایشگاه کتاب به طور کامل به تشکل‌ها سپرده شد

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران همچنین با بیان اینکه فعالیت پنج کمیته ناشران داخلی، ناشران بین الملل، علمی و فرهنگی سرای اهل قلم، فعالیت های جنبی و اطلاع رسانی به اتحادیه ناشران و سایر تشکل های نشر واگذار شده است، اطمینان داد: در این حوزه ها شاهد شرایط بهتری در نمایشگاه آتی خواهیم بود؛ چراکه از همین الان همکاران ما بسیج شده اند تا نقش خود را با عنوان نهادی مدنی ایفا کنند و قابلیت های خود را نشان دهند و اثبات کنند.

آموزگار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران توسط اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در سال هایی نه چندان دور (قبل از دولت نهم)، نقش این اتحادیه و سایر تشکل های نشر به عنوان محور اصلی برگزارکننده نمایشگاه کتاب بیست‌وهشتم چه تفاوتی با آن دوره خواهد داشت و از چه ویژگی هایی برخوردار خواهد بود، گفت: امسال اتحادیه ناشران و تشکل‌ها در تصمیم های نمایشگاه حضور جدی دارند.

عزم ارشاد در واگذاری امور نمایشگاه کتاب به تشکل ها جدی است

وی افزود: ما کارها را به سه دسته تقسیم کرده ایم و لازم است که بگویم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هیچ محدودیت و مانعی در این خصوص برای ما ایجاد نکرده است؛ ما بعضی از کارهای نمایشگاه را خودمان به طور کامل و رأسا انجام می دهیم، برخی از امور هم به صورت مشارکتی و با همکاری موسسه مجری نمایشگاه، موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار می کنیم و در بخش دیگری از کارها هم حضور موثری خواهیم داشت.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: این نشان می دهد که عزم ارشاد در واگذاری امور نمایشگاه به تشکل ها جدی است حتی در مورد تعیین روسای کمیته ها هم بحث هایی در ارشاد مطرح بود مبنی بر اینکه اگر قرار است تشکل ها، کمیته ها را تشکیل بدهند، حق تعیین رئیس کمیته هم باید با خودشان باشد. ما البته امیدواریم بتوانیم خودمان یک روز نمایشگاه را برگزار کنیم.

رفع برخی ابهامات درباره میزان بن کتاب در نمایشگاه بیست و هشتم

آموزگار درباره بن های کتاب نمایشگاه بیست‌وهشتم گفت: این بن‌ها دو دسته اند یک دسته دانشجویی که به دانشجویان و طلاب اختصاص پیدا می کند و یک دسته بن‌هایی است که به موسسات و نهادها اختصاص می یابد که در مورد اخیر بررسی ها در خصوص نحوه ارائه بن ها ادامه دارد، اما در مورد اول باید بگویم که سال گذشته مبلغ ۷ میلیارد تومان اعتبار برای تامین بن دانشجویی و طلاب اختصاص یافت که نیمی از این مبلغ را ارشاد و نیم دیگر را دانشجو یا طلبه پرداخت می کرد و در واقع حجم بن در گردش به ۱۴ میلیارد تومان بالغ شد.

وی افزود: امسال ارشاد سهم خود را افزایش داد به این ترتیب که ۷ میلیارد تومان سال گذشته به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت و با توجه به تصمیم شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، مقرر شد معادل همین مبلغ یعنی ۱۰ میلیارد تومان توسط دستگاه ها و حوزه های مربوط به مصرف کنندگان، تامین شود و معادل کل این مبلغ یعنی ۲۰ میلیارد تومان هم توسط خود مصرف کنندگان بن ها تامین شود و به این ترتیب حجم بن در گردش نمایشگاه کتاب بیست و هشتم به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران همچنین با بیان اینکه ۲۳۷ هزار نفر مشمول بن دانشجویی و طلاب شدند، گفت: انشاءالله در سال آینده این تعداد به ۶۷۰ هزار نفر خواهد رسید.

اجاره بهای غرفه در نمایشگاه کتاب ۹۴ افزایش یافت

آموزگار همچنین از افزایش اجاره بهای غرفه در نمایشگاه کتاب ۹۴ خبر داد، اما گفت: میزان دقیق این افزایش مشخص می شود. ضمن اینکه امسال اصرار بر این است بر کیفیت برنامه های نمایشگاه به جای کمیت افزوده شده است.

وی در مورد برنامه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب برای جلوگیری از برخی ریخت و پاش ها در دوره آتی این نمایشگاه مانند بخش پاویون اهل قلم که در نمایشگاه بیست و هفتم ایجاد شده بود و هزینه های هنگفتی روی دست مسئولان نمایشگاه گذاشت، گفت: مسلما ما در وهله اول نگاه نمی کنیم که چقدر پول داریم بلکه به این مساله توجه داریم که چه کارهایی باید بکنیم.

تاکید بر لزوم جلوگیری از ریخت و پاش در نمایشگاه کتاب آینده

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران افزود: تشکل ها، نهادهای مدنی هستند و طبیعت غیرانتفاعی دارند و فعالیت های افراد در این تشکل ها داوطلبانه است پس طبیعی است که ما برای مدیریت هزینه ها و در عین حال اجرای برنامه های ضروری آنهم به صورت مطلوب، باید بکوشیم و این موضوعی است که قاعدتا از آن پیروی خواهیم کرد.

محرومین یک ناشر از حضور در تمامی ادوار نمایشگاه کتاب تهران

آموزگار در مورد وضعیت ناشران محروم از حضور در نمایشگاه بیست و هشتم هم گفت: شورای سیاستگذاری هنوز به این موضوع ورود نکرده است، اما آنچه روشن است یک ناشر برایش حکم صادر شده است مبنی بر محرومیت از حضور در تمامی ادوار نمایشگاه کتاب.

وی افزود: سیاست درست و اصولی این است که ما از قانون مداری پیروی کنیم؛ این مساله می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. به عنوان مثال ما باید بدانیم که مسئول اینکه چه کتابی باید منتشر شود، یا نشود، وزارت ارشاد است پس باید اجازه داد این وزارتخانه کارش را انجام دهد و اگر هم انتقادی وجود دارد، باید از مسیر قانونی طی شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها