کشف کوزه سفالی در گورستان

حفر قبر باعث کشف عتیقه شد + عکس

هنگام حفر قبر در آرامستان بهشت زینب بندر ریگ کارگران متوجه یک کوزه مدفون در زیر خاک شده و با وجود بی تجربگی در کار کشف اشیاء باستانی آن را کاملا سالم از دل خاک بیرون می آورند.
کد خبر: ۷۶۷۱۳۴
حفر قبر باعث کشف عتیقه شد + عکس

بندر ریگ از جمله بنادر تاریخی و باستانی بسیار کهن در کنار بنادری همچون جنابه (گناوه)، سی‌نیز، مهرویان و سیراف (بندر طاهری) در همجواری شاخاب پارس و در طول تاریخ از فراز و نشیب بسیاری برخوردار بوده است.

این بندر زادگاه میرمهنای بندرریگی قهرمان مبارزه با استعمارگران هلندی و پایان دهنده سلطه آنها بر شاخاب پارس است که مدت ها خاندان وی بر بخش اعظمی از این کرانه نیلگون حکومت می کردند.

روز دوشنبه هفته جاری وقتی کارگران مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند به ناگاه بخشی از یک شی قدیمی توجه آنها را به خود جلب کرده و آنها علیرغم بی تجربگی در کار کشف اشیاء باستانی به طور سالم این شی را که کوزه ای سفالی بوده با درایت افراد محلی و متصدی آرامستان از زیر خاک بیرون می کشند.

کوزه سفالی در گورستان توسط کارگران کشف شد

بخشدار ریگ شهرستان گناوه با تایید این مطلب، افزود: شی مذکور در آرامستان بهشت زینب بندرریگ توسط عده ای از کارگران که مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند، کشف شده است.

مسعود شیرافکن گفت: ما نیز پیرو اطلاع یافتن از این رویداد با معاون اداره کل میراث فرهنگی فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تماس برقرار کرده و مراتب را به اطلاع ایشان رساندیم و قرار است پس از بررسی های لازم باستان شناسی قدمت این اثر تعیین شود.

بندر ریگ دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر ریگ نیز در زمینه کشف این کوزه یا خمره سفالی اظهار داشت: روز دوشنبه حین حفر قبر برای دفن یکی از اموات کوزه ای قدیمی توسط کارگران کشف و به سلامت از دل خاک آرامستان بهشت زینب بندرریگ بیرون کشیده شد.

لیلا معتمدزاده گفت: آرامستان فعلی بندرریگ که محل دفن اموات است، زمانی جایگاه محله بهبهانی ها در بندرریگ بوده است.

معتمدزاده بیان داشت: محله بهبهانی ها از محلات قدیمی بندرریگ بوده که در حال حاضر خالی از سکنه بوده و آرامستان کنونی شهر بندر ریگ است و به هلیبونی معروف است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این کوزه پس از کشف به یکی از اعضا هییت امناء قبرستان تحویل داده شد تا نسبت به تحویل آن به اداره میراث فرهنگی اقدام کند.

معتمدزاده با اشاره به تحویل این شی به اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر تاکید کرد: پیگیری لازم نیز برای تحویل این شی به میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

وی افزود: هنوز آثاری از ساکنان آن در محله یادشده وجود دارد و باید اضافه کرد که این محله در جنوب شهر بندرریگ واقع شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر ریگ با بیان اینکه این بندر دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است، گفت: بندر ریگ از بنادر قدیمی و تاریخی کشورمان است و آثار و ابنیه تاریخی بسیار موجود در آن گواهی بر این گفته ماست.

قدمت قبرستان بندرریگ به 700سال پیش یعنی دوره ایلخانان مغول می رسد

یکی از فعالان رسانه ای بندرریگ نیز گفت: زیر خاکی فوق روز دوشنبه در حال کندن قبر برای مرحوم محسن جاوید در بهشت زینب بندرریگ پیداشده است.

وی افزود: با آنکه کارگران افراد غیر ماهر و نا آشنا به فنون کشف و بیرون آوردن اشیاء باستانی از دل خاک بوده اند، اما با درایت افراد محلی و متصدی قبرستان،زیر خاکی موردنظر کاملا صحیح، سالم و بدون شکستگی از خاک خارج شده است.

عبدالمجید ملک​زاده گفت: طبق نظریه کارشناس میراث فرهنگی استان بوشهر بانو منصوری زاده قدمت قبرستان بندرریگ به 700سال پیش یعنی دوره ایلخانان مغول می رسد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها