سخنگوی دولت گفت: بعد از ۳۶ سال تلاش قدرت‌های بزرگ استکباری در جهت مقابله با انقلاب اسلامی، آمارهای رسمی که از سوی شورای عالی صادرات غیر نفتی ارائه شده است، قابل تامل است و ما شاهد رشد فزاینده در صادرات غیرنفتی بوده ایم.
کد خبر: ۷۶۷۱۱۹
رشد صادرات غیر نفتی در اوج تحریم

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در جلسه هیات دولت، گفت: در این جلسه در خصوص اجرای ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای تعیین عیدی و پاداش کارکنان دولت برای بهمن ماه سال جاری تصمیم گرفته شد و بر این اساس پاداش همه کارکنان و بازنشستگان بر مبنای ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می شود.

وی افزود: این عدد نسبت به عدد سال گذشته ۱۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص پرداخت مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان و بازنشستگان و بیمه سلامت ایرانیان، گفت: هیات دولت بالغ بر مبلغ ۱۴۸۸ میلیارد تومان تصویب کرد که این پرداخت انجام خواهد شد و به این ترتیب مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان و سازمان بیمه اجتماعی پرداخت می شود.

نوبخت افزود: همچنین در این جلسه وزیر دفاع گزارشی در خصوص پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر را به هیات دولت ارائه کرد.

اعتبارات پژوهشگاه فضایی صد در صد پرداخت شد

وی با بیان اینکه دانش فضایی موجب اقتدار ملی ما می شود، گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها بر توسعه این دانش تاکید داشتند و این دولت نیز همت خود را در این زمینه مصروف خواهد کرد؛ بنابراین از این جهت اعتبارات پژوهشگاه فضایی صد در صد پرداخت شد.

نوبخت با اشاره به واگذاری سازمان فضایی به وزارت ارتباطات، گفت: این واگذاری زمینه رشد و دانش بیشتر سازمان فضایی و پژوهش های وابسته به آن را فراهم می کند.

رشد صادرات غیر نفتی در اوج تحریم

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به جلسه شورای عالی صادرات غیر نفتی که دراین هفته تشکیل شد، گفت: بعد از ۳۶ سال تلاش قدرت‌های بزرگ استکباری در جهت مقابله با انقلاب اسلامی، آمارهای رسمی که از سوی شورای عالی صادرات غیر نفتی ارائه شده است، قابل تامل است و ما شاهد رشد فزاینده در صادرات غیرنفتی بوده ایم.

وی افزود: بر اساس آمارهای جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی؛ صادرات میعانات نفتی در ۱۰ ماهه اول سال ۹۳ نسبت به ۱۰ ماهه اول سال قبل، ۴۱ درصد رشد داشته است.

نوبخت افزود: همچنین صادرات صنعتی ۴ درصد، پتروشیمی ۳۹ درصد، محصولات کشاورزی ۴۱ درصد، معدن ۳ درصد، خدمات ۲۶ درصد، فرش و صنایع دستی ۱۶ درصد در ۱۰ ماهه اول سال ۹۳ نسبت به ۱۰ ماه اول سال ۹۲ رشد داشته است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به آمار کالاهای صادراتی، گفت: پروپان ۸۵ درصد، پلی اتیلن ۳۹ درصد، بوتان ۴۹ درصد، متانول ۲۸ درصد، غیر نفت ۲۰ درصد، محصولات آهن و فولاد ۵۷ درصد، گردشگری ۸۸ درصد و ترانزیت کالا از مرزها ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به آمار صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف، افزود: صادرات کالاهای ایران به چین نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است.

صادرات ایران به ترکیه ۲۶ درصد و به هنگ هنگ ۱۲۰ درصد رشد داشت

نوبخت افزود: همچنین صادرات کالاهای ایران به عراق ۳ درصد، به امارات ۵ درصد، به ترکیه ۲۶ درصد ، به ترکمنستان ۱۷ درصد، به هنگ کنگ ۱۲۰ درصد، به پاکستان ۴۹ درصد، نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما صادراتمان به مصر به دلیل مسائل سیاسی ۱۰ درصد کمتر شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد در شرایطی که ملت ایران در اوج فشارهای تحریمی است توانسته است در صادرات رشد داشته باشد و این نشان از اقتدار ملی ما دارد.

افزایش ۳۴ درصدی صادرات به اروپا

وی همچنین با اشاره به آمارهای صادرات کالاهای ایران به قاره های مختلف، اظهارداشت: صادرات کالاهای ایرانی به قاره آسیا ۱۴ درصد، به اروپا ۳۴.۴ درصد، به اقیانوسیه ۵۵.۸ درصد رشد یافته است اما صادراتمان به آمریکا ۲۳ درصد کاهش یافته است و ما در حالی وارد سی و ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می شویم که موفقیت های اقتصادی و صادراتی ما علی رغم تحریم ها، افزایش یافته است.

نوبخت همچنین با اشاره به آماری از ذخایر صندوق توسعه ملی، گفت: منابع تحقق یافته ما تا پایان شش ماهه اول سال ۹۳ در صندوق توسعه ملی بالغ بر ۶۷ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در شش ماهه اول امسال فقط ۷ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار به صندوق اضافه شده و مانده موجودی صندوق در شش ماهه اول بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار است.

سخنگوی دولت گفت: علاوه بر اینکه صادرات در سال ۱۳۹۳ نسبت به ۱۳۹۲ افزایش یافته است، منابع واریزی به صندوق برای وام دهی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است که آن را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره فجر، افزود: دولت نهایت ایستادگی و مقاومت خود را داشته است تا از حقوق جامع ملت ایران دفاع کند و از تحریم های ظالمانه بکاهد و رشد اقتصادی را مثبت کند.

نوبخت ورود 2 هزار و 500 دستگاه خودروی لوکس با مجوز دولت را تکذیب کرد و گفت: اساساً دولت چنین مجوزی برای ورود خودروهای لوکس و تشریفاتی نداده است البته ممکن است خودروهای آتش‌نشانی با قیمت بالا به کشور وارد شوند، اما این به معنای ورود 2500 دستگاه خودروی لوکس به کشور نیست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها