کنگره آمریکا این روزها به یکی از کانون‌های اصلی محافل رسانه‌ای جهان تبدیل شده است. بخشی از این موضوع به مواضع برخی نمایندگان کنگره مبنی بر طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و مخالفت اوباما با آن با ادعای وتوی تحریم‌های جدید تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۷۶۷۰۹۶
نتانیاهو و کنگره

محور دیگر را سخنرانی نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در کنگره و همزمان ادعای کاخ سفید مبنی بر دیدار نکردن اوباما با وی است.محافل رسانه‌ای و سیاسی صهیونیستی – آمریکایی تلاش دارند تا چنان وانمود سازند که نتانیاهو در حال اقدامی مؤثر در قبال ایران در کنگره است و به عبارتی سخنرانی وی می‌تواند تأثیر بسیاری بر روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 داشته باشد.

عملکردهای کنگره نشان می‌دهد سعی دارد تاثیر سخنان نتانیاهو بر مذاکرات را بیش از اراده 6 کشور (1+5) نشان دهد.

صهیونیست‌ها همواره سیاست هوچی گری را اجرا کرده‌اند و اقدام کنونی نتانیاهو نیز تکرار همان سیاست‌های سوخته مانند همان نقاشی وی در سازمان ملل است. ایران دلیلی نمی‌بیند که به سخنان واهی که هیچ پشتوانه جهانی ندارد تسلیم مذاکرات شود.

نکته قابل توجه آنکه بخشی از سناتورهای آمریکایی از سخنرانی نتانیاهو حمایت نکرده‌اند و کاخ سفید اعلام کرده اوباما برای حفظ روند مذاکرات مخالف این سخنرانی است. این امر نشان می‌دهد که حتی متحدان دیرینه رژیم صهیونیستی نیز خریدار سخنان وی نیستند.

نکته بسیار مهم واکنش جهانی به این سخنرانی است. بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان تاکید دارند که سخنان نتانیاهو ارزش پرداختن ندارد و صرفاً یک بلف تبلیغاتی است که برای رویاپردازی‌های وی صورت می‌گیرد. چنانکه نقاشی نتانیاهو در سازمان ملل مورد تمسخر همگان قرار گرفت ادعاهای وی در باب سخنرانی در کنگره نیز به همین سرنوشت دچار شده است.

این روند نشانگر تزلزل شدید صهیونیست‌ها و توجه جهانی به حقانیت ایران است. به عبارتی واکنش‌های جهانی نشان می‌دهد که جهان اعتماد گسترده‌ای به حقانیت مواضع ایران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش دارد در حالی که به ادعاهای ضد ایرانی صهیونیست‌ها و البته آمریکایی‌ها که تلاش دارند تا از برگه نتانیاهو برای اعمال فشار بر ایران بهره گیرند هیچ توجهی ندارند.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره مسئله‌ای نیست که ایران بخواهد به خاطر آن از اصول هسته‌ای و ملی خود عبور کند و اگر اقدامی برای لغو این سخنرانی صورت گیرد از جانب مقامات آمریکایی باید باشد. رویکرد آمریکا به همگرایی با نتانیاهوی کودک کش صرفاً بیانگر بی‌صداقتی آمریکایی در روند مذاکرات است ولاغیر.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها