معاون پژوهش‌های حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از استقلال قوه قضاییه به عنوان مهم‌ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت: استقلال قوه قضاییه درکنار قوای مجریه و مقننه از مهم‌ترین تحولات قضایی در انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۷۶۶۲۹۷
استقلال قوه قضاییه مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

حسین میرمحمد صادقی در گفت‌و‌گو با میزان درباره تحولات سیستم قضایی بعد از انقلاب اسلامی اظهارکرد: تشکیل قوه مستقل قضائیه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شکوه‌مند انقلاب اسلامی است که این قوه پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و همچنین مسئول تحقق بخشیدن عدالت در جامعه است.

وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی وزارت دادگستری و در راس آن وزیر دادگستری به عنوان بخشی از کابینه دولت محسوب می‌شد که تغییر این وزارت خانه به قوه قضاییه ناشی از اهتمام واضعین قانون اساسی در اهمیت بخشیدن به دستگاه قضایی است که از دو قوه دیگر بویژه قوه مجریه مستقل باشد.

معاون پژوهش‌های حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قوه قضاییه تنها قوه‌ای است که در قانون اساسی دو بار در دو اصل مختلف بر استقلالش تاکید شده است. یکبار وقتی همهٔ قوا را مستقل از هم اعلام می‌دارد و در جایی دیگر و ‌ذیل بحث از اصول مرتبط به قوه قضاییه، تاکید مجدد بر استقلال این قوه می‌کند و این نشان از اهمیت امر استقلال قوه قضاییه و دستگاه قضایی دارد که تبعا این قوه باید درحفظ آن اهتمام جدی مبذول دارد.

معاون و سخنگوی اسبق قوه قضاییه همچنین افزود: دردوره انقلاب وقتی مردم شعار جمهوری اسلامی سر می‌دادند یکی از شاخصه‌هایی که در ذهن مردم از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی وجود داشت موضوع استقلال قاضی و دستگاه قضایی بود. مردم در این مورد حکایات مختلفی از عملکرد بزرگان دین بویژه علی (ع) در احترام گذاشتن به استقلال قاضی و قوه قضاییه سراغ داشتند و طالب آن بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها