توسط محققان ایرانی صورت گرفت

درمان زخم دیابتی با لارو مگس در ایران

محققان در مرکز جامع ترمیم زخم، به درمان زخم های مزمن ازجمله زخم های دیابتی و زخم بستر از طریق لارو مگس پرداختند و تا کنون 10 مورد از این گونه زخم ها را با موفقیت درمان کردند.
کد خبر: ۷۶۵۹۲۰
درمان زخم دیابتی با لارو مگس در ایران

غلامرضا اسماعیلی جاوید - رییس مرکز جامع ترمیم زخم گفت: یکی از مباحثی که در ترمیم زخم های مزمن مطرح می شود این است که این نوع زخم ها در دوره طبیعی خودشان به دلیل نارسایی در خونرسانی، مشکلات عصبی، فشار بیش از حد ناحیه زخم و مواردی از این دست، ترمیم پیدا نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه از این رو توانستیم با استفاده از لارو مگس زخم های مزمن را ترمیم کنیم، افزود: لارو مگس بدون آسیب به بافت های طبیعی و زنده، با برداشتن نسوج مرده از سطح بافت زخم ها، به ترمیم زخم های مزمن از جمله زخم های بستر و دیابتی می پردازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه لاروها روند لازم برای ترمیم زخم را تسهیل می کنند، گفت: عملا لارو، چرخه زندگی برخی حشرات به شمار می رود، از این رو لارو مگس، مگس هایی هستند که تخم ریزی می کنند و به لارو و در نهایت دوباره به مگس تبدیل می شوند، که این یک چرخه گذرای تبدیل لارو به مگس است.

اسماعیلی جاوید با اشاره به اینکه هدف لارو یا ماگوت مگس، بافت مرده پوست است، افزود: لاروهای مگس بافت های مرده زخم ها را ریز می کنند و می خورند و با استفاده از ترشحاتشان میزان رشد باکتری در محل زخم را کاهش می دهند، از این رو با اینکار خود، به بهبود زخم ها کمک می کنند.

به گفته وی، لارو مگس بدون عفونت و رشد باکتری، روند ترمیم زخم را طی می کند که می توان به این روش لارو درمانی گفت.

رییس مرکز جامع ترمیم زخم با بیان اینکه لارو درمانی یک روش مشخص و شناخته شده در سراسر جهان است، افزود: کلینیک هایی تحت استانداردهای لازم در اروپای غربی و آمریکای شمالی وجود دارند که لارو تولید می کنند و در اختیار مراکز درمانی قرار می دهند، تا لارو درمانی را در مراکز به کار گیرند.

اسماعیلی جاوید گفت: ما توانستیم با همکاری بخش حشره شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، لاروهای مگس را وارد چرخه تولید و مصرف قرار دهیم و مرکز لارو درمانی را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین علت قطع عضو از زخم های مزمن، زخم های دیابتی هستند، افزود: در یک زمان کوتاه یک ماهه توانستیم، ۱۰ بیمار دچار زخم مزمن را درمان کنیم که این افراد رضایت کامل را از دوره درمانی خود دارند. البته هنوز دوره درمانی برخی از بیماران ادامه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تحقیقات در خصوص لارو درمانی از سالهای قبل صورت گرفته ولی به نتیجه نرسیده است، افزود: دوره لارو درمانی یک ماهه و در هر جلسه لارو، ۴۸-۷۲ ساعت زمان نیاز دارد که بعد از این مدت لاروها برداشته و سوزانده می شود، و در نهایت زخم ها ترمیم پیدا می کنند.

رییس مرکز جامع ترمیم زخم گفت: هزینه یک دوره لارو درمانی رقمی در حدود ۷۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که این موضوع می تواند در کشور به صرفه باشد.

اسماعیلی جاوید افزود: این مرکز زیر نظر جهاد دانشگاهی و زیرنظر مرکز چند تخصصی ترمیم زخم فعالیت می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها