عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با رادیو گفتگو با تاکید بر شکاف عمیق میان ایران و 1+5 گفت: در مقابل زیاده خواهی 1+5 از منافع ملی کشورمان دفاع می کنیم.
کد خبر: ۷۶۵۳۹۷
شکاف عمیق ایران و 1+5 به راحتی ترمیم نمی‌شود

به گزارش جام جم آنلاین مهدی دواتگری اظهار داشت: علیرغم اینکه هر دو طرف به حصول توافق علاقه‌مند هستند اما شکاف بین خواسته‌های طرفین بسیار زیاد است و نباید انتظار داشت این شکاف عمیق به راحتی ترمیم شود.

وی توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان برگ برنده دموکرات‌ها در انتخابات آتی ایالات متحده دانست و افزود: دولت اوباما با بحران اکثریت جمهوری خواه کنگره مواجه است و حتی دموکرات‌ها نیز همراهی لازم را با اوباما ندارند، اما کنگره به شدت با اوباما در رابطه با توافق مخالفت می‌کند و این موضوع باعث شده تا روند مذاکرات با دشواری مواجه شود.

دواتگری بر اراده سیاسی غرب برای حصول توافق با ایران تأکید و خاطرنشان کرد: کشورهای 1+5 قصد دارند توافقی بین دو طرف حاصل شود که در آن منافع ملی جمهوری اسلامی در نظر گرفته نشود و ما نمی‌توانیم به چنین توافقی تن دهیم؛ بنابراین در مقابل زیاده خواهی 1+5 از منافع ملی کشورمان دفاع می‌کنیم.
ایران با تعلیق تحریم ها موافقت نمی کند.

همچنین سیدرضا میرطاهر در ادامه این گفت وگو اظهار کرد: مذاکرات استانبول در راستای رسیدن به تفاهم در جزئیات برگزار شد و اجزای متعدد در این تفاهم، رسیدن به توافق را دشوار کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از جانب گروه 1+5 بحث تعداد سانتریفیوژها و وضعیت بازرسی ها مطرح شده است و از طرف ایران نیز وضعیت تحریم ها، لزوم لغو تحریم های یکجانبه و زمان بندی دراین زمینه مطرح است اما غربی ها قصد ندارند تحریم ها را لغو کنند و بیشتر خواهان تعلیق تحریم ها به صورت دوره‌ای و مرحله به مرحله هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون تعلیق تحریم ها از سوی طرف ایرانی مورد قبول واقع نشده، تصریح کرد: ایران حاضر نیست امتیاز قابل توجهی به غربی ها بدهد و همین مسئله باعث دشواری مذاکرات شده است.

میرطاهر خاطرنشان کرد: خبرهایی مبنی بر نتیجه نهایی مذاکرات در مارس 2015 به گوش می رسد و حتی نتانیاهو نیز ادعا کرده بود که ایران و گروه 1+5 در مارس به توافق دست خواهند یافت؛ اما شاهد هستیم مقامات غربی به ویژه اوباما به صراحت اعلام می‌کنند که احتمال رسیدن به توافق کمتر از 50 درصد است.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین بر نقش دو پهلوی روسیه در روند مذاکرات هسته‌اتی ایران و غرب تاکید کرد و افزود: تا قبل از تشدید بحران بین روسیه و غرب، نقش روسیه در مذاکرات بیشتر انفعالی بود و روس ها در مذاکرات دنباله رو غربی‌ها بودند هرچند که در برخی مواقع مانع تشدید خصومت های غرب علیه ایران شدند و هم اکنون تمایل دارند روند تحرکات غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران را همچنان دنبال کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر روس ها به دلیل تنش های شدید که با غربی ها دارند سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفتند و در چارچوب این سیاست تلاش می کنند به ایران نزدیک شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها